Suchergebnisse
Filter
7 Ergebnisse
Sortierung:
World Affairs Online
De Béranger à Bruant. Chansons sur les gueux – chansons pour les gueux ?
The literary history of the 'gueux' in the nineteenth century, to which Victor Hugo contributedas well with his story Claude Gueux (1834), takes place mainly in the literary/musical genre of the 'chanson' and in feuilletonistic and sociological texts of the paupérisme-debate of the time. Béranger's Les Gueux, emphasizing the intrinsic value and the autonomy of the social outsider in contrast to his criminalization which dominated the contemporary discussion, remains tinted with epicurean vision and is still too uncritical of the status quo to remain unchallenged in the course of its literary reception – ranging from Gustave Leroy and Jean-Baptiste Clément, who protested just as vigorously as Jules Vallès, to the 'limonadier' and disciple of Béranger, Jean-Louis Renaudot, Jehan Rictus, Jean Richepin's Chanson des Gueux, and the commercialization of the topic of the outcast by Aristide Bruant'. Doubtless, these reactions to Les Gueux reflect the political-ideological debates of nineteenth century bourgeois society on the solution of the social question.
BASE
« Au lieu d'ouvrir son cœur et son esprit, Lalanne aurait dû fermer sa gueule ». Quelques problèmes posés par la chanson sur la migration
Since the publication of Ursula Mathis-Moser's groundbreaking monograph in 1984, we consider the semiotic triad of text, music, and interpretation when analysing a chanson. We could add to this triad the mise en scène on stage whose importance has continuously increased since Aristide Bruant and the Montmartre chanson. It is not simply the superposition of these elements (text, melody, voice, gestures, scenery, light) that is responsible for the effect of a chanson on the public, but their interplay.To illustrate the aesthetic problems a chanson engagée (e.g. about migration) can raise, I will analyse Francis Lalanne's song "Plus jamais ça!" (2015), which was written and composed for refugees and their aides. It was first diffused as a video clip on internet where it triggered a wave of indignation and derision. By analysing the interplay of the three dimensions of the chanson mentioned above and by comparing "Plus jamais ça" to Christophe Maé's "Eldorado," I will demonstrate that the will to engage is not enough in order for a chanson to be successful. The political or humanitarian chanson must avoid any disturbance of the 'unity of message' produced by text, music, interpretation, and visual effects.
BASE
Jeanne d’Arc oder das engagierte Engagement
In: Nationale Mythen - kollektive Symbole, S. 175-204
Ende des Spielcharakters: Literatur und französische Resistance
In: Europäische Literatur gegen den Faschismus: 1922-1945, S. 173-204
Der Beitrag analysiert die Literatur des französischen Widerstands, der Resistance. Es wird herausgestellt, daß die wichtigsten Werke der Prosa und der Dramatik mit dieser Thematik erst nach 1944 publiziert wurden. Die technisch einfacher zu verbreitende Gattung der Lyrik wurde zum Träger der Resistance-Literatur. Nach dem Krieg gerät sie ins Kreuzfeuer der Kritik, da ihr stilistische und formalästhetische Mängel nachgewiesen werden. Die Wurzel der Resistance-Lyrik wird im politischen Engagement für die Republik im Spanischen Bürgerkrieg ausgemacht. Dort gewannen sonst pejorativ gebrauchte poetologische Begriffe wie "Gebrauchslyrik" und "Banalität" einen neuen positiven Sinn. Als Beispiel für die Schmuggel- und Verschlüsselungslyrik auf einer höheren poetischen Ebene werden Gedichte von Aragon zitiert und kommentiert. Dagegen werden die Chansons als Beispiele einer sehr offenen Kritik gezeigt. Für die Verteidiger der Resistance-Lyrik gilt die Forderung, daß Lyrik nicht hermetisch verschlossen sein darf (wie bei Aragon), sondern offen und allen zugänglich sein muß. (RR)
Die Inszenierung der heroischen Monarchie: frühneuzeitliches Königtum zwischen ritterlichem Erbe und militärischer Herausforderung ; [ ... Sammelband dokumentiert eine Konferenz, die der Herausgeber im März 2011 im Alfried-Krupp-Wissenschaftskolleg Greifswald durchgeführt hat]
In: Historische Zeitschrift
In: Beihefte N.F., 62
Nationale Mythen - kollektive Symbole: Funktionen, Konstruktionen und Medien der Erinnerung
In: Formen der Erinnerung Bd. 23
World Affairs Online