Communication science: Where have we been? Where are we now? Where are we going? Or: Media versus communication research?
In: Communications: the European journal of communication research, Band 28, Heft 1
ISSN: 1613-4087
46 Ergebnisse
Sortierung:
In: Communications: the European journal of communication research, Band 28, Heft 1
ISSN: 1613-4087
In: Communications: the European journal of communication research, Band 26, Heft 1
ISSN: 1613-4087
In: Communications: the European journal of communication research, Band 25, Heft 1
ISSN: 1613-4087
In: Communications: the European journal of communication research, Band 23, Heft 1
ISSN: 1613-4087
In: European journal of communication, Band 12, Heft 3, S. 399-402
ISSN: 1460-3705
In: European journal of communication, Band 12, Heft 3, S. 399-402
ISSN: 0267-3231
In: European journal of communication, Band 12, Heft 3, S. 399-402
ISSN: 0267-3231
In: European journal of communication, Band 7, Heft 3, S. 335-357
ISSN: 1460-3705
The concept of anticipatory socialization has been under-utilized in communication research. Combining the Uses and Gratifications approach with the theories of Bourdieu and Passeron it is argued that, during adolescence, media use is related to the anticipated future as well as to the past. A theoretical model postulating school achievement, school satisfaction and anticipated school future as significant mediating factors in adolescents' tastes in music is tested by means of ANOVA and LISREL analyses of data from a survey of 1334 Swedish adolescents. The results provide qualified support for the model. The implications for theoretical development are discussed.
In: European journal of communication, Band 7, Heft 3, S. 335-357
ISSN: 0267-3231
"Der Begriff von 'vorwegnehmender Sozialisation' (anticipatory socialization) wurde in der Kommunikationsforschung zu wenig verwendet. Durch die Verbindung vom 'Uses-and-Gratifications'-Ansatz mit den Theorien von Bourdieu und Passeron wird in diesem Beitrag argumentiert, daß die Verwendung der Medien während der Adoleszenz mit der Vorwegnahme der Zukunft als auch mit der Vergangenheit in Zusammenhang steht. Ein theoretisches Modell, das die Schulleistungen, das Zufriedenheitsniveau in der Schule sowie die vorweggenommene weitere Schullaufbahn als bedeutende vermittelnde Faktoren des musikalischen Geschmacks von Heranwachsenden postuliert, wird mittels ANOVA- und LISREL-Analysen von Daten aus einer Umfrage unter 1.334 schwedischen Jugendlichen getestet. Die Ergebnisse liefern bedingte Belege für das Modell. Die Implikationen für theoretische Entwicklungen werden erörtert." (Autorenreferat)
In: European journal of communication, Band 4, Heft 1, S. 122-123
ISSN: 1460-3705
In: European journal of communication, Band 3, Heft 2, S. 232-233
ISSN: 1460-3705
In: American behavioral scientist: ABS, Band 30, Heft 5, S. 522-532
ISSN: 1552-3381
In: American behavioral scientist: ABS, Band 30, Heft 5
ISSN: 0002-7642
In: European journal of communication, Band 1, Heft 3, S. 370-372
ISSN: 1460-3705
In: Acta sociologica: journal of the Scandinavian Sociological Association, Band 28, Heft 3, S. 287-289
ISSN: 1502-3869