Twin studies described a strongly heritable component of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents. However, findings varied considerably between studies. In addition, ADHD presents with a high rate of comorbid disorders and associated psychopathology. Therefore, this literature review reports findings from population-based twin studies regarding the influence of subtypes, assessment instruments, rater effects, sex differences, and comorbidity rates on ADHD heritability estimates. In addition, genetic effects on the persistence of ADHD are discussed. By reviewing relevant factors influencing heritability estimates more homogeneous subtypes relevant for molecular genetic studies can be elicited. A systematic search of population-based twin studies in ADHD was performed, using the databases PubMed and PsycInfo. Results of family studies were added in case insufficient or contradictory findings were obtained in twin studies. Heritability estimates were strongly influenced by rater effects and assessment instruments. Inattentive and hyperactive–impulsive symptoms were likely influenced by common as well as specific genetic risk factors. Besides persistent ADHD, ADHD accompanied by symptoms of conduct or antisocial personality disorder might be another strongly genetically determined subtype, however, family environmental risk factors have also been established for this pattern of comorbidity.
Im Rahmen der Würzburger KiTa-CoV-Studienserie wurden pandemiebezogene Einstellungen/Sorgen der Eltern von in Tagesstätten betreuten Vorschulkindern über einen 21-monatigen Zeitraum erhoben. Wir erwarteten Zusammenhänge zwischen diesen elterlichen Einstellungen/Sorgen und deren Veränderung im Pandemieverlauf einerseits und dem SARS-CoV-2-Infektionsstatus der Kinder andererseits.
Eltern von Kindern aus 9 KiTas, die im Oktober 2020, Juli 2021 und Juli 2022 an einer Befragung zu ihren pandemiebezogenen Einstellungen/Sorgen teilgenommen hatten, wurden in die Analyse eingeschlossen. Im Juli 2022 wurde der SARS-CoV-2 Infektionsstatus der Kinder mittels Messung von Nukleokapsid-Protein-Antikörpern (N-AK) bestimmt und bei N-AK-negativen, ungeimpften Kindern zusätzlich das Messergebnis von Spike-Protein-Antikörpern (S-AK) berücksichtigt. Veränderungen der elterlichen Einstellungen/Sorgen wurden über Trendtests analysiert, deren Bedeutung zur Prädiktion des Infektionsstatus des Kindes über multiple binomiale Regressionsanalysen.
Angaben lagen zu Eltern von 159 Kindern (Altersdurchschnitt 3,2 Jahre) vor. Insgesamt zeigten die Eltern eine über den Untersuchungszeitraum zunehmend gelassene Einstellung gegenüber dem Pandemiegeschehen; die Sorgen der Eltern bezüglich einer möglichen eigenen Infektion nahmen jedoch zu. Über die initialen Einstellungen/Sorgen der Eltern konnte der Infektionsstatus der Kinder nicht vorhergesagt werden. Die Untergruppe der Eltern mit einem nicht infizierten Kind wies aber im Verlauf der Pandemie ein tendenziell höheres Sorgenniveau auf als Eltern mit einem infizierten Kind und zeigte nicht wie diese eine zunehmende Gelassenheit gegenüber dem Pandemiegeschehen.
Eine zunehmende Gelassenheit der Eltern ist nachvollziehbar vor dem Hintergrund der im Zeitverlauf verminderten Virulenz der vorherrschenden Virusvarianten, der zunehmenden Verfügbarkeit von Teststrategien und Impfungen sowie der Rücknahme pandemiebezogener Einschränkungen. Zusätzlich dürften die zumeist milden Infektionen der Kinder zum Sicherheitsempfinden beigetragen haben. Die im scheinbaren Widerspruch dazu ansteigenden Sorgen der Eltern vor einer eigenen Infektion könnten mit der starken Zunahme der Inzidenz in der Bevölkerung ab Januar 2022 aufgrund der hochansteckenden Omikron-Variante in Zusammenhang stehen. Möglicherweise hatte das höhere Sorgenniveau der Eltern nicht infizierter Kinder verhaltensbezogen einen protektiven Effekt.
As part of the Würzburg KiTa-CoV study series, SARS-CoV-2 pandemic-related attitudes/concerns of parents of preschool children attending day care centres were surveyed over a 21-month period. We expected associations between these parental attitudes/concerns and their change over the course of the pandemic on the one hand and the SARS-CoV-2 infection status of the children on the other.
Parents of children from nine day-care centres who completed a survey on pandemic-related attitudes/concerns in October 2020, July 2021 and July 2022, were included in the analysis. In July 2022, the children's infection status was determined by measuring nucleocapsid protein antibodies (N-AK) and, in the case of N-AK negative, unvaccinated children, the measurement results of spike protein antibodies (S-AK) against SARS-CoV-2 as indicators of previous infection were also taken into account. Changes in parental attitudes/concerns were analysed using trend tests, and their significance in predicting the child's infection status was analysed using multiple binomial regression analyses.
Data were available from parents of 159 children (mean age 3.2 years). The overall group of parents showed an increasingly relaxed attitude towards the pandemic over the study period, although the parents' concerns towards a possible infection of their own increased. The infection status of the children could not be predicted from the initial attitudes and concerns of the parents. However, the subgroup of parents with an uninfected child tended to have a higher level of concerns over the course of the pandemic than the parents with an infected child and did not show the same increasing composure towards the pandemic event.
The parents' increasing composure is understandable in the context of the reduced virulence of the virus variants prevailing over time, the increasing availability of testing strategies and vaccinations, and the withdrawal of pandemic-related restrictions. In addition, the mildness of most children's infections may have contributed to their parents' sense of security. The seemingly contradictory increase in parental concerns about infection may be related to the strong increase in the incidence due to omicron variant infections in the population since January 2022. It is possible that the higher level of concerns among parents of uninfected children had a protective effect behaviourally.
In: Das Gesundheitswesen: Sozialmedizin, Gesundheits-System-Forschung, public health, öffentlicher Gesundheitsdienst, medizinischer Dienst, Band 86, Heft S 03, S. S231-S237
ZusammenfassungAls eine der am häufigsten diagnostizierten psychischen Störungen im Kindes- und Jugendalter mit zum Teil schwerwiegenden individuellen, familiären und sozialen Konsequenzen hat die Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) eine hohe gesellschaftliche und gesundheitspolitische Relevanz. Für Deutschland wurden aus den Daten gesetzlicher Krankenkassen über Jahre steigende ADHS-Diagnoseprävalenzen gemeldet, während epidemiologische Daten konstante, zuletzt sogar sinkende Prävalenzraten auswiesen. Die klinische Validität von Diagnosen aus beiden Datenquellen ist unbekannt. Im Konsortialprojekt INTEGRATE-ADHD wurden 5461 Eltern von bei der drittgrößten bundesweiten gesetzlichen Krankenkasse (DAK-Gesundheit) versicherten Kindern im Alter von 0 bis 17 Jahren mit einer gesicherten administrativen ADHS-Diagnose in mindestens einem Quartal des Jahres 2020 mit den Fragebögen der epidemiologischen KiGGS- und BELLA-Studie zur ADHS-Diagnose und -Symptomatik ihres Kindes und zu weiteren Themenbereichen, darunter Komorbidität, Inanspruchnahme von Leistungen des Gesundheitssystems, Versorgungsqualität und -zufriedenheit, psychosoziale Risiko- und Schutzfaktoren sowie gesundheitsbezogene Lebensqualität online befragt. Darüber hinaus wurde eine Substichprobe von 202 Kindern und Jugendlichen mit einer an der AMWF-S3-Leitlinie ADHS orientierten klinischen Diagnostik untersucht. Ein wichtiges Ziel des Projekts ist es, mittels Data-Linkage mögliche Ursachen für die oftmals divergierenden Prävalenzschätzungen aus epidemiologischen und administrativen Daten zu identifizieren sowie die Datenquellen mittels einer leitlinienbasierten klinischen Diagnostik zu integrieren und zu validieren, auf diese Weise zu einer genaueren bevölkerungsbezogenen Prävalenzschätzung der ADHS bei Kindern und Jugendlichen beizutragen sowie tatsächliche oder vermeintliche Widersprüche zwischen den Datenquellen aufzuklären. Das Data-Linkage-Projekt INTEGRATE-ADHD verbindet administrative, epidemiologische und klinische ADHS-Diagnosedaten zu einem "dreidimensionalen Blick" auf die ADHS-Diagnose. Die Ergebnisse dienen der Identifikation von Handlungsfeldern für die Gesundheitspolitik und die Selbstverwaltung im deutschen Gesundheitssystem sowie der Ableitung von Empfehlungen für die Akteure und Stakeholder im Bereich ADHS. Erste Ergebnisse werden 2024 veröffentlicht.
Altres ajuts: This work was partly carried out on the Dutch national e-infrastructure with the support of the SURF Foundation. Barbara Franke and her team are supported by funding from a personal Vici grant of the Netherlands Organisation for Scientific Research (NWO; grant 016-130-669, to BF), [.]. In addition, this work was supported by the European College of Neuropsychopharmacology (ECNP Network "ADHD across the Lifespan"). Klaus-Peter Lesch and his team are supported by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG: CRU 125, CRC TRR 58 A1/A5), [.], Fritz Thyssen Foundation (No. 10.13.1185), ERA-Net NEURON/RESPOND, No. 01EW1602B, and 5-100 Russian Academic Excellence Project. [.]. The NBS exome chip data were generated in a research project that was financially supported by BBMRI-NL, a Research Infrastructure financed by the Dutch government (NWO 184.021.007). The Heinz Nixdorf Recall (HNR) study is supported by the Heinz Nixdorf Foundation (Germany). Additionally, the study is funded by the German Ministry of Education and Science and the German Research Council (DFG; Project SI 236/8-1, SI236/9-1, ER 155/6-1). [.]. MR is a recipient of [.] and a NARSAD Young Investigator Grant from the Brain & Behavior Research Foundation. Jan Haavik and his team are supported by the K.G. Jebsen Foundation for Medical Research, University of Bergen, the Western Norwegian Health Authorities (Helse Vest). [.]. SC is supported by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF) through the Integrated Network IntegraMent (Integrated Understanding of Causes and Mechanisms in Mental Disorders) under the auspices of the e:Med Program (grant 01ZX1314A). He also receives support by the Swiss National Science Foundation (project no. 310030_156791). This publication was funded by the German Research Foundation (DFG) and the University of Wuerzburg in the funding programme Open Access Publishing. ; Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is a common neurodevelopmental disorder with a complex genetic background, ...