Sammelrezension von: 1. Karin Bräu / Viola B. Georgi / Yasemin Karakasoglu / Carolin Rotter (Hrsg.): Lehrerinnen und Lehrer mit Migrationshintergrund. Zur Relevanz eines Merkmals in Theorie, Empirie und Praxis. Münster / New York / München / Berlin: Waxmann 2013 (270 S.; ISBN 978-3-8309-2859-1; 29,90 EUR); 2. Viola B. Georgi / Lisanne Ackermann / Nurten Karakas: Vielfalt im Lehrerzimmer. Selbstverständnis und schulische Integration von Lehrenden mit Migrationshintergrund in Deutschland. Münster / New York / München / Berlin: Waxmann 2011 (292 S.; ISBN 978-3-8309-2451-7; 29,90 EUR).
Der Beitrag betrachtet den Bereich Familie, Schule und Migration und setzt sich dabei insbesondere mit dem Bildungs(miss)erfolg von Kindern aus Familien mit Migrationshintergrund auseinander. Der Beitrag fragt nach der Sicht von jungen SchulabsolventInnen mit Migrationshintergrund und fragt, auf welche Weise ihrer Meinung nach die Eltern und Familie zum Bildungs(miss)erfolg beitragen, wie sie die Bildungsaspirationen ihrer Eltern erlebt haben und wo und in welcher Weise sie sich Unterstützung gewünscht hätten. Des Weiteren geht es um ihre Sicht auf den Kontakt zwischen Schule und Elternhaus. In einem ersten Schritt präsentiert der Beitrag qualitative Forschungsergebnisse, die das Passungsverhältnis von Familie und Schule in der Einwanderungsgesellschaft beleuchten. Im Zentrum des Beitrags stehen drei Fallportraits von ehemaligen SchülerInnen mit türkischen Migrationshintergrund, anhand derer die subjektiven Sichtweisen auf das Zusammenspiel von Schule und Familie rekonstruiert werden. (ICA2).
Der Beitrag betrachtet den Bereich Familie, Schule und Migration und setzt sich dabei insbesondere mit dem Bildungs(miss)erfolg von Kindern aus Familien mit Migrationshintergrund auseinander. Der Beitrag fragt nach der Sicht von jungen SchulabsolventInnen mit Migrationshintergrund und fragt, auf welche Weise ihrer Meinung nach die Eltern und Familie zum Bildungs(miss)erfolg beitragen, wie sie die Bildungsaspirationen ihrer Eltern erlebt haben und wo und in welcher Weise sie sich Unterstützung gewünscht hätten. Des Weiteren geht es um ihre Sicht auf den Kontakt zwischen Schule und Elternhaus. In einem ersten Schritt präsentiert der Beitrag qualitative Forschungsergebnisse, die das Passungsverhältnis von Familie und Schule in der Einwanderungsgesellschaft beleuchten. Im Zentrum des Beitrags stehen drei Fallportraits von ehemaligen SchülerInnen mit türkischen Migrationshintergrund, anhand derer die subjektiven Sichtweisen auf das Zusammenspiel von Schule und Familie rekonstruiert werden. (ICA2)
Responding to the educational policy that was recently implemented in Germany and that calls for an increase in the recruitment of minority teachers, this study investigates the perspectives of minority student teachers about said policy, about the roles that are ascribed to them, and about multilingualism as a professional resource. The data was gathered in the context of the teaching-research project 'Diversity in the staff room'. For the purpose of this article, portfolio entries and focus groups with minority student teachers where analyzed drawing on grounded theory. The findings reveal the groups' overall ambivalent attitudes towards the policy call mentioned above. On the one hand, the students are willing to contribute to the reduction of educational disadvantage, but on the other hand, they doubt that this policy strategy is sufficient to change the educational environment in a sustainable way. With reference to their multilingual resources, it becomes apparent that the students develop a sense for recognizing situations in which their heritage languages and their experience learning German can be helpful in professional classroom practices. Still, they are not entirely convinced of this and make it contingent upon certain conditions that have to be met in the school system. (DIPF/Orig.)
Das Buch geht aus der Sicht unterschiedlicher Disziplinen, Praxis- und Forschungsprojekte der Frage nach, inwiefern sozialen Ungleichheiten durch die Gestaltung und Erforschung inklusiver Bildungsprozesse und -strukturen begegnet werden kann. Die Zusammenführung formaler, non-formaler und informeller Bildung entfaltet dabei ein Verständnis von inklusiver Bildung, das auf die Überwindung der Dominanz formaler Kontexte zugunsten der Aufwertung des stärker selbstgestaltenden und partizipativen Potenzials non-formaler und informeller Prozesse abzielt. An dieser Stelle begegnen sich Soziale Arbeit und Erziehungswissenschaft im Inklusionsdiskurs. Nicht zuletzt für deren Kooperation in der Gestaltung inklusiver Bildung soll der vorliegende Band neue Impulse geben. Der Inhalt • Theoretische Perspektiven auf Bildungsungleichheiten und Inklusion • Inklusive Bildung: Forschungs- und Praxisprojekte mit Lokalkolorit Die Zielgruppen • Bildungsforscher*innen • Studierende und Lehrende der Sozialen Arbeit, der Erziehungs- und Sozialwissenschaften • Pädagogische Professionelle aus der Sozialen Arbeit, der Schule und anderen Bildungseinrichtungen Die Herausgeber*innen Dr. Markus Ottersbach ist Professor für Soziologie an der Fakultät für Angewandte Sozialwissenschaften der Technischen Hochschule Köln. Dr. Andrea Platte ist Professorin für Bildungsdidaktik an der Fakultät für Angewandte Sozialwissenschaften der Technischen Hochschule Köln. Dr. Lisa Rosen ist Professorin für Erziehung und Bildung in der Migrationsgesellschaft der Universität Osnabrück, Fachbereich für Erziehungs- und Kulturwissenschaften
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This authoritative, engaging work examines the key role of relationships in child and adolescent development, from the earliest infant-caregiver transactions to peer interactions, friendships, and romantic partnerships. Sections cover foundational developmental science, the self and relationships, social behaviors, contexts for social development, and risk and resilience. Leading experts thoroughly review their respective areas and highlight the most compelling current issues, methods, and research directions. Pedagogical Features: *Structured to follow the sequence of a typical social development course. *Chapters are brief and can be assigned along with primary source readings. *Includes end-of-chapter suggested reading lists. *Coverage is broader and higher-level than other social development texts. *Designed with the needs of students in mind, in terms of writing style, size, and price.
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Purpose Race and ethnicity, BMI and other factors can affect ratings of one's experiences in school, work and other settings. The purpose of this study is to examine the effect of BMI, race and ethnicity and body satisfaction on the experiences of victimization in a work or academic setting. Additionally, experiences of weight/appearance-based perpetration were explored within the context of prior victimization, perpetration, BMI, race and ethnicity and body satisfaction.
Design/methodology/approach A diverse sample of 1,161 female undergraduates completed a series of questionnaires online. A series of hierarchical regression analyses were conducted to examine the association between body satisfaction, BMI and race and ethnicity and weight/appearance-based teasing perpetration and victimization.
Findings Results indicated that lower body satisfaction was significantly related to an increase in weight/appearance-based victimization. Additional analyses examining the perpetration of weight/appearance-based teasing were conducted. Participants who reported experiencing victimization were also more likely to perpetrate weight/appearance-based teasing, although BMI was not associated with perpetration.
Research limitations/implications Implications of these findings and future research directions are discussed. In particular, academic settings provide a landscape for reducing and preventing victimization because of the resources available for students in addition to policies and procedures that can be implemented.
Originality/value The findings of this study provide evidence that various identities and beliefs, such as race and ethnicity, BMI and body satisfaction, play a role in victimization and perpetration. This study used a novel, emerging adulthood population.
Purpose This study aims to examine whether peer victimization predicted disordered eating behaviors during emerging adulthood, and if this relationship was mediated by perceived stress.
Design/methodology/approach Participants included undergraduate females from a diverse university in the Southwestern USA who reported on their experiences of peer victimization, perceived stress and eating behaviors.
Findings Mediation analysis revealed that perceived stress partially mediated the association between peer victimization and perceived stress. Peer victimization significantly predicted eating behaviors even after controlling for perceived stress. An exploratory analysis of the EAT-26 subscales was also conducted.
Research limitations/implications The present study adds to the literature on peer victimization, eating behaviors and stress by allowing researchers to understand the complexity of these relationships within an emerging adulthood population. The present results can assist individuals working with this population in interventions to prevent instances of victimization, reduce stress and provide psychoeducation for eating disorders.
Originality/value The present study adds to the literature on peer victimization, eating behaviors and stress by allowing researchers to understand the complexity of these relationships within a college population.
Chapter 1: Bullying through different perspectives: An introduction to multiple vantage points / Samuel Y. Kim, Lisa H. Rosen, Shannon R. Scott, and Briana Paulman -- Chapter 2: The Vantage Point of a Bully / Lara Mayeux and Molly O'Mealey -- Chapter 3: The Vantage Points of Assistants and Reinforcers / Claire P. Monks and Sarah E. O'Toole -- Chapter 4: The Outsider Vantage Point / Greg Machek, Jaynee L. Bohart, Ashlyn M. Kincaid, and Emily A. Hattouni -- Chapter 5: The Defender Vantage Point / Stephanie S. Fredrick, Lyndsay Jenkins, and Cassandra M. Dexter -- Chapter 6: The Vantage Point of a Victim / David Schwartz, Luiza Mali, and Annemarie Kelleghan -- Chapter 7: Role of Adults in Prevention and Intervention of Peer Victimization / Jina Yoon, Sheri Bauman, and Colleen Corcoran -- Chapter 8: Bullying through the eyes of the peer group: Lessons learned through multiple vantage points / Lisa H. Rosen, Shannon R. Scott, Samuel Y. Kim, and Meredith Higgins.