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In: Springer eBook Collection
Jeder Fortschritt, jede Neuerung größeren Ausmaßes in verschiedenen Medien provoziert nach einer kurzen Phase spielerischen Experiments eine erneute Konsolidierung wie deren ästhetische Reflexion: Diese Dualität kennen wir spätestens seit den Tagen industrieller Kommunikation als eine Trennung zwischen Massenkommunikation und Kunst. Dies lässt sich gleichermaßen bei der Entwicklung des zentralperspektivischen Bildes, der frühen Fotografie oder ganz besonders der Kinematografie beobachten. Nach einer ersten Phase des Kinos der Attraktionen entwickelte sich eine neue und einzigartige Formensprache des Classical Style als konventionalisierte Gestaltungsregel des Films, die zugleich und teilweise in scharfer Opposition verschiedene Gegenbewegungen auslöste oder als deren explizite Reflexion durch individuelle künstlerische Formensprachen überformt wurde. Aktuell stehen wir vor einer ähnlichen Situation, der Erfindung und Verbreitung dreidimensionaler dynamischer Techniken mit Datenbrille und anderen Technologien, die neue Formen der Virtual Production und damit des Erzählens ermöglichen - sogenanntes 'spatial' oder 'environmental storytelling'. Der Band widmet sich diesem neuen Erzählen auf drei Ebenen: Raumbild und -ton (Film), Bewegung im Raum (Computerspiel und VR) und Raum als Kontext (AR).
In: Yearbook of Moving Image Studies
The interplay of physical reality and digital media technologies is getting enhanced by new interfaces. The age of hyper-reality turns into the age of hyper-aesthetics and immersive image technologies – like mixed reality – enable a completely novel form of interaction and user relation with the virtual image structures, the different screen technologies, and embedded physical artefacts for interaction. »Mixed Reality Images« contributes to the wide range of the hyper-aesthetic image discourse to connect the concept of mixed reality images with the approaches in modern media theory, philosophy, perceptual theory, aesthetics, computer graphics and art theory as well as the complex range of image science. This volume monitors and discusses the relation of images and technological evolution in the context of mixed reality within the perspective of an autonomous image science.
The interplay of physical reality and digital media technologies is getting enhanced by new interfaces. The age of hyper-reality turns into the age of hyper-aesthetics and immersive image technologies - like mixed reality - enable a completely novel form of interaction and user relation with the virtual image structures, the different screen technologies, and embedded physical artefacts for interaction. "Mixed Reality Images" contributes to the wide range of the hyper-aesthetic image discourse to connect the concept of mixed reality images with the approaches in modern media theory, philosophy, perceptual theory, aesthetics, computer graphics and art theory as well as the complex range of image science. This volume monitors and discusses the relation of images and technological evolution in the context of mixed reality within the perspective of an autonomous image science.
In: Bewegtbilder v.7
Cover -- Inhalt -- Dank -- Einleitung (Lars C. Grabbe, Patrick Rupert-Kruse & -- Norbert M. Schmitz) -- Mediensimulation als Selbsterkenntnis unserer Natur: Zum Verhältnis von Medientheorie und Anthropologie (Norbert M. Schmitz) -- That there Is More to the Medium than the Message: Further Considerations on the Cognitive Semiotics of Lifeworld Mediations (Göran Sonesson) -- The Role of the Body in Cognition and Signification (Lars Elleström) -- Presenting the Past: The Future of McLuhan Studies (Andrew McLuhan) -- Hapto-gestural Reading: The Embodied Reading Experience in the Context of Digital Media (Lars C. Grabbe) -- Young Children and Reading: From Paper/Digital to Phygital (Patrícia Dias) -- Analyse der Lesetätigkeit am Smartphone am Beispiel von Instagram (Jan-Henning Raff) -- Angemessene Kommunikation mit Leichter Sprache (Sabina Sieghart) -- Embodied Interaction Design: Überlegungen zur leibphänomenologischen Fundierung immersiver Interfaces (Patrick Rupert-Kruse) -- From Aesthetics to Vitality Semiotics - From l'art pour l'art to Responsibility: Historical change of perspective exemplified on Josef Albers (Martina Sauer) -- Autorinnen und Autoren.
In: Yearbook of Moving Image Studies
In: Yearbook of Moving Image Studies (YoMIS) v.4
Cover -- Contents -- Acknowledgements -- About the Yearbook of Moving Image Studies (YoMIS) -- Introduction (Lars C. Grabbe, Patrick Rupert-Kruse & Norbert M. Schmitz) -- The Aesthetics of Virtual Art: A Phenomenological Approach (Fabrizia Bandi) -- Art and Perfect Illusion: From Architecture to Cinema in the Era of Technological Convergence (Christiane Wagner) -- The Rise of Things is the End of Images: A Picture is Worth a Thousand Hands (Andreas Schelske) -- Image Transformation: The Hyperaisthesis of Digital Images (Lars C. Grabbe) -- Orientation and Cartographic Imagination in the Age of the Digital Earth: Notes Toward an Aesthetics of Google Earth (Tommaso Morawski) -- Cinegrams of Premediation: Harun Farocki's Videograms of a Revolution and the Future of Cinema (Dario Cecchi) -- An Economical Model for Theorizing the Perception of Visual Narrative in Digital Cinema (Giorgos Dimitriadis) -- From Images of Lines to Images of Particles: The Role of the Film Camera in Flow Visualization (Mario Schulze & Sarine Waltenspül) -- Authors
In: Yearbook of moving image studies 2015
In: Yearbook of moving image studies 2017