O presente artigo tem como objetivo discutir os impactos do crescimento urbano produzido pela expansão imobiliária do Programa Minha Casa Minha Vida (2009-2014) na Região Metropolitana de Aracaju (SE). Para isso, buscamos reconstituir por meio do método histórico dialético a política de habitação desenvolvida na região ao longo das últimas décadas, especialmente a partir de 2009, quando houve um crescimento significante de unidades habitacionais construídas nas áreas periurbana e rural da RMA. O Programa Minha Casa Minha Vida é objeto de análise neste artigo e por meio do estudo das suas contradições, investiga-se as transformações socioespaciais ocorridas no espaço urbano e rural nas periferias imediatas e distantes da região. Essas transformações podem ser analisadas levando em consideração a política de ordenamento territorial, que atribui por meio dos Planos de Diretores de Desenvolvimentos Urbanos (PDDU), atributos e novas funções a espaços ainda com fortes características rurais, tendo como consequência a produção da segregação socioespacial e conflitos nessas áreas.
Abstract Planned home births happen across Europe, but there are countries where informal and formal limitations can be found by families. This article draws upon a short research project conducted in Denmark in March 2014, which aimed to explore the organization of home birth in Denmark and to compare it to the Portuguese case. Private home births, in Portugal, and publicly funded home births, in Denmark, show interesting similarities when looking at the individual experience of choosing and planning a birth at home. However, through this comparative analysis, I argue that the limitations imposed around the option of home birth in Portugal raise important inequalities between women and families planning to give birth at home and those planning a hospital birth. The successful models found in Denmark can potentially serve as grounds for a broader discussion and as a trigger for change in Portuguese policies, to promote ethical and evidence-based practices among professionals, and the improvement in perinatal health outcomes for families who experience planned home births.
Durch die Einführung der neuen mosambikanischen Verfassung 1990 und dem allgemeinen Friedensvertrag 1992 wurden die Bedingungen für die Demokratie in Mosambik geschaffen. Unterstützt werden die Demokratisierungsprozesse durch freie lokale Wahlen, Dezentralisie-rung und einem Wandel des öffentlichen und traditionellen Sektors. Parallel dazu entsteht eine Demokratieförderung durch den Staat und eine weitere Ausbildung bzw. Legalisierung der lokalen Gemeinschaftsautoritäten, die auch die ländliche Entwicklung beeinflussen. Die ständigen politischen Instabilitäten, die Marginalisierungen bzw. Ausnutzung der länd-lich-traditionellen Institutionen seit der Kolonialzeit und die schwache Legitimierung der so-zialistisch-marxistischen sowie westlich-demokratischen Institutionen führen in den Städten zu einer Wertekrise hinsichtlich der kulturellen Traditionen, der Geschichte, der öffentlichen Institutionen. Dies beeinflusst sowohl den allgemeinen Demokratisierungsprozess als auch die Entwicklung in den ländlichen Regionen. Jene Krisen-Phänomene um Identität und Legitimation sind nach Annahme zahlreicher For-schungsinstitutionen und Wissenschaftler eine unumgängliche Tatsache (u. a. Ética Moçam-bique, 2003), Ivala, 2003, Agenda 2025, 2004, Lalá & Ostheimer, 2004 und Magode, 2004). Die Ursachen dafür werden gesehen in den Folgen der 500jährigen Kolonialzeit, dem zehn Jahre dauernden Unabhängigkeitkampf, dem 16 Jahre währenden Burgerkrieg, in den politi-schen, Konflikt schürenden Wahlkämpfen, in der politischen Intoleranz gegenüber anderen Parteien oder ethnischen Gruppen, den ununterbrochen Gesetzesübertretungen, einem hohen Korruptionsniveau, in der Respektlosigkeit gegenüber lokalen und nationalen Symbolen, Werten, der Geschichte, Kultur, den Lokalinstitutionen und schließlich in moralische Fragili-täten. Mit der Reform des öffentlichen Sektors1 und der Anerkennung der etwa 5065 traditionellen und lokalen Gemeinschaftsautoritäten2 (autoridades tradicionais, sozialistisches System der Dynamisierungsgruppen) auf der ersten Stufe des Dekrets 15/2000 entsteht parallel zu den demokratischen Strukturen ein duales bzw. multiples System der Staatsverwaltung in den Dorfgemeinschaften und Distrikten. Genau in diesem Kontext entwickelt sich die Demokratisierung.In diesem Spannungsfeld steht auch der zentrale Untersuchungsgegenstand dieser Arbeit, der mit folgenden Fragen umrissen werden kann: In wieweit verzögern bzw. behindern die Spu-ren von Kolonialismus, Marxismus und kulturellen Traditionen die Demokratisierungsprozes-se in Mosambik? Gibt es auf der ländlichen Ebene Elemente, die mit dem entsprechenden Konzept von Demokratie korrespondieren? Und wenn ja, wie werden sie genutzt? Wie um-fangreich ist die politische Beteiligung der lokalen ländlichen Bevölkerung an den Demokra-tisierungsprozessen. Haben die Mosambikaner in den ländlichen Regionen eine alternative Perspektive bzw. Aussichten auf den Ausbau demokratischer Strukturen und die Entwicklung der ländlichen Institutionen? In einigen Ländern der SADC und des Commonwealth (z.B. Malawi, Uganda, Sambia, Na-mibia etc.) – auch Mosambik ist Mitglied – haben die ländlich-traditionellen Institutionen per Gesetz einen legalisierten Status. Aber trotz des mosambikanischen Dekrets 15/2000 sind die ländlich-traditionellen Institutionen immer noch ein problematisches Thema, das Politiker, Regierende, Wissenschaftler, Journalisten und die Bevölkerung beschäftigt. Dieses demokra-tische Problem spitzt sich regelmäßig zu während jeder exekutiven, legislativen und kommu-nalen Wahlkampagne. Schon ca. sechs Monate vor den ersten Provinzwahlen verschärft sich die Situation; für die ländlichen Regionen handelt es sich dabei um alltägliche Probleme. Die Verankerung der Demokratie auf der ländlichen Ebene wird zu einem Hauptfaktor der ländlichen Entwicklung. Ausgehend von dieser These beabsichtigt diese Forschungsarbeit, Erkenntnisse darüber zu gewinnen, wie die unterschiedlichen Akteure an den Demokratisie-rungsprozessen partizipieren, und welche Lokalinstitutionen, die mit der Reform des öffentli-chen Sektors in Verbindung stehen, dabei zum Tragen kommen.
In: Forthcoming: Research Handbook on Transport Infrastructure Projects; Editors: Cruz, C.O., Sarmento, J.M.; Publisher: Edward Elgar Publishing; Release date: 2023.
The burden of deciding the fate of the supernumerary human embryo created in vitro in the context of Assisted Reproductive Technologies rests on the beneficiary couples or individuals who conceived the parental project. The beneficiaries must also take on the responsibility of choosing whether to donate surplus embryos either to others or to scientific research, or to request their destruction. Vulnerable beings, weakened from the point of view of their identity (facing the social stigma still associated with some circumstances such as being infertile, lesbian or a single mother), are required to have skills such as reflexivity and autonomy in dramatic situations that concern their relationship with their own reproductive body. Given the urgency of this issue at the socio-anthropological level, we are conducting ethnographic research aimed at analysing how specialists and lay people objectivate, evaluate and circulate different conceptions of the human embryo in vitro. Based on our research experience within this ongoing project, we intend to discuss some ethical, practical and methodological concerns for the researcher in accessing the field and conducting fieldwork. We take into account the fact that this research is focused on sensitive topics and on individuals who can be considered people in vulnerable situations.
We study the factors that, arguably, affect the probability of a new borrower choosing between structured finance (SF), either project finance (PF) loans or asset securitization (AS) bonds, and straight debt finance (SDF) – corporate bonds (CB) – transactions using a large cross section of 24,435 Western European loans and bonds issued between January 1st, 2000 and December 31st, 2011. Borrowers chose an SF transaction when they seek long-term financing and when they operate in a country with lower sovereign rating. Findings suggest that industrials, utilities, transportation, and governmental borrowers exhibit a higher likelihood of an SF transaction, more specifically, a PF transaction. Several macroeconomic factors, like market interest rate levels and volatility, and the slope of the Euro swap curve, positively influence the probability of observing an SF over an SDF transaction. The 2007-2008 financial crisis and the subsequent European sovereign debt crisis decrease the probability of observing an AS transaction. During the crisis, macroeconomic factors seem to significantly influence the probability of a sponsor to choose SF over SDF. We also find that credit spreads and loan to value ratios have a significant negative relationship for AS bonds. Overall, findings are in line with security design literature. SF transactions or instruments, based on extensively contractual and security design, allow the reduction of the net costs associated with asymmetric information and agency conflicts. ; info:eu-repo/semantics/publishedVersion
The Babies Born Better international project aimed at surveying women's experience in childbirth, privileging the qualitative description of this experience. It was translated into several languages and, in each country, there were different strategies for data analysis. However, analysing a qualitative dataset of this dimension, without completely transforming qualitative into quantitative data, poses practical challenges to researchers. Thus, in this article, we aim to explore the potential of using a qualitative data analysis software to avoid homogenising women's experiences and preserve the subjectivity of responses in the analysis of open-ended questions of the B3 survey. We focused on the Portuguese version of the survey, reporting a thematic, computer assisted qualitative data analysis of 1348 responses. The software acted as a mediator of the researchers' analysis and interpretation, beyond classical content analysis, without converting qualitative into quantitative data through plain word count. Exploring new possibilities of interpreting not only the meaning, but the relations between categories, may expand the scope of qualitative data analysis. However, we argue that the use of a software should not be overvalued, as such strategy should always remain as subsidiary to the researcher's subjective interpretation of data.