Die ökonomische Analyse des Rechts: Historie, Grundlagen und Methodik
In: Juristische Schriftenreihe Band 284
61 Ergebnisse
Sortierung:
In: Juristische Schriftenreihe Band 284
In: Kritische Studien Zur Demokratie Ser.
Intro -- Danksagung -- Inhalt -- Abbildungen und Tabellen -- 1. Einleitung -- 2. Stand der theoretischen Diskussion und empirischen Forschung -- 2.1. Die deliberative Demokratietheorie und ihre Kritiker -- 2.1.1. Vom ursprünglichen Konzept zum Reformmodell -- 2.1.2. Das Idealmodell der deliberativen Demokratie -- 2.1.3. Implementation der deliberativen Demokratie und das Problem der Repräsentation -- 2.1.4. Deliberation, Konflikt und die Tendenz zur moralischen Engführung -- 2.1.5. Zwischen Konsens und Dissens - Debatten über die (wünschenswerten) Wirkungen von Deliberation -- 2.1.6. Ein Katalog offener Fragen der deliberativen Demokratietheorie -- 2.2. Normative Theorie und empirische Deliberationsforschung -- 2.2.1. Herausforderungen empirischer Deliberationsforschung -- 2.2.2. Deliberation an der Peripherie des Entscheidungszentrums repräsentativer Demokratie -- 2.2.3. Deliberation im Parlament und das ethisch-evaluative Paradigma -- 2.2.4. Zwischenfazit -- 2.3. Deliberation und Parlamentarismus -- 2.3.1. Parlamentarismusforschung, Parlamentarismuskritik und die deliberative Demokratietheorie -- 2.3.2. Deliberation und das Rationalitätserfordernis parlamentarischer Entscheidungen -- 2.3.3. Exkurs zur Kritik am Rationalitätsbegriff der deliberativen Demokratietheorie -- 2.3.4. Fazit: Funktionale und normative Grundlagen der Analyse parlamentarischer Deliberation -- 3. Theoretischer Analyserahmen -- 3.1. Konzeptkonstruktion -- 3.1.1. Unterscheidung zwischen Kommunikationslogik von und Handlungsmotiv für Deliberation -- 3.1.2. Trennung der Praxis der Deliberation von ihrer Wirkung -- 3.1.3. Die Differenz von Deliberation und Entscheidung -- 3.1.4. Ein Drei-Ebenen-Konzept der Deliberation -- 3.2. Ein theoretisches Modell parlamentarischer Deliberation -- 3.2.1. Die Organisationsebene und die Perspektive des soziologischen Neo-Institutionalismus.
In: Europäische Hochschulschriften. Reihe II, Rechtswissenschaft Band 5763
Cover -- Vorwort -- Inhaltsverzeichnis -- I. Einleitung -- II. Marktbedeutung -- III. Derzeitige rechtliche Struktur des öffentlich-rechtlichen Bankensystems -- 1. Die Sparkassen -- a) Die rechtliche Struktur der Sparkassen -- b) Das Regionalprinzip als Ausfluss der rechtlichen Struktur der Sparkasse -- aa) Grundsätzliches zum Regionalprinzip -- bb) Ausnahmen vom Regionalprinzip und deren rechtliche Legitimation -- aaa) Errichtung von Zweigstellen außerhalb des Gewährträgergebiets -- aaaa) Die kommunale Selbstverwaltungsgarantie -- bbbb) Anwendung dieser Grundsätze auf die Frage der Zulässigkeit der Errichtung von Zweigstellen in anderen Gemeindegebieten -- bbb) Kreissparkassen -- c) Fusionen und der Bezug von Fusionen auf das Trägergebiet -- d) Aktuelle Entwicklungen im Sparkassenrecht -- Beteiligungen -- e) Zusammenfassung -- 2. Die rechtliche Struktur der Landesbanken -- a) Rechtliche Organisation der Landesbanken -- b) Regionalprinzip bei den Landesbanken? -- c) Zusammenfassung -- IV. Die Geschichte des öffentlich-rechtlichen Bankensystems -- 1. Die Anfänge der Sparkassen -- 2. Eine Weichenstellung - Das preußische Sparkassenreglement von 1838 -- 3. Die Sparkassen in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts -- 4. Spannungen zwischen den verschiedenen Bankengruppen -- a) Das Verhältnis der Sparkassen zu den privaten Banken -- b) Das Verhältnis der Sparkassen zu den Genossenschaftsbanken -- 5. Die Entwicklung der Landesbanken in dieser Zeit -- 6. Die Entwicklung der öffentlich-rechtlichen Kreditinstitute im 20. Jahrhundert -- a) Die Entwicklung bis zum Zweiten Weltkrieg -- b) Die Sparkassen und Landesbanken während des Dritten Reichs und des Zweiten Weltkrieges -- c) Die Sparkassen und Landesbanken nach dem Zweiten Weltkrieg bis zur Wiedervereinigung -- aa) Die Sparkassen in Westdeutschland -- bb) Die Sparkassen in der DDR
In the nineteenth century, horse transportation consumed vast amounts of land for hay production, and the intense traffic and ankle-deep manure created miserable living conditions in urban centers. The introduction of the horseless carriage solved many of these problems but has created others. Today another revolution in transportation seems overdue. Transportation consumes two-thirds of the world's petroleum and has become the largest contributor to global environmental change. Most of this increase in scale can be attributed to the strong desire for personal mobility that comes with economic growth. In Transportation in a Climate-Constrained World, the authors present the first integrated assessment of the factors affecting greenhouse gas (GHG) emissions from passenger transportation. They examine such topics as past and future travel demand; the influence of personal and business choices on passenger travel's climate impact; technologies and alternative fuels that may become available to mitigate GHG emissions from passenger transport; and policies that would promote a more sustainable transportation system. And most important, taking into account all of these options are taken together, they consider how to achieve a sustainable transportation system in the next thirty to fifty years.
In: CESifo working paper series 2007
This paper aims at better understanding the inefficiency due to distributional conflicts, which are inherent in every market economy. To this end, we set up a simple general equilibrium model with the following characteristics: two groups of agents (capitalists and workers), an endogenous income tax, productive government expenditures, social transfers, and an outside option for capital. The political mechanism employed in this paper accounts for the evidence showing that the degree of organization of major interest groups has an impact on political outcomes and, in addition, allows for strategic interaction among major interest groups. We decompose the overall inefficiency into three components: (i) a fundamental time inconsistency problem; (ii) strategic interaction in the political process; (iii) heterogeneity among individuals and the resulting unavoidable conflict of interest. A numerical exercise (based on OECD data) shows that the distributional-conflict inefficiency may cause a substantial output loss of about 7%.
In: Thünen-series of applied economic theory no. 35
We simulate a two-sectoral, three-period OLG-model with endogenous fertility and endogenous education. Parents receive utility from quantity and quality (education) of their offspring, generating a trade-off between the former and the latter. Since education governs efficiency in production, hence wage income and growth, labour supply and education per child increase and fertility declines dur- ing the process of economic development. Therefore, the model is able to explain the recent fertility decline, in all developed countries, and to single out the determinants for long-run growth in per capita terms. The transition speed towards the steady state is governed by the growth rate of the wage rate, which in turn depends on education investments and fertility of previous generations, leading to an intergenerational persistence in these variables. Due to this effect, social discrimination in the education sector leads to high fertility and low education in the low-income percentiles, while the opposite is true for the upper ones. Hence, the average level of education declines and hinders growth.
In: New media & society: an international and interdisciplinary forum for the examination of the social dynamics of media and information change, Band 25, Heft 3, S. 522-539
ISSN: 1461-7315
This article proposes the concept of digital heuristics to model and explain political communication strategies in the complex environment of hybrid media systems. Insights from recent psychological and political research on heuristic decision-making are combined with literature on the current structural context and features of online communication in order to make the case for a heuristics-oriented approach to political communication strategies. I argue that despite the growing importance of data analytics, in increasingly dynamic and uncertain communication environments, political actors mainly design their strategies according to simple rules (heuristics) that rely on selective information (as well as trial and error) rather than to complex models. Analyzing interviews with communication managers from major political parties in Germany and the United Kingdom, I identify and conceptualize two types of digital heuristics in use: hybridity-based and algorithm-based. The article concludes with considerations for a future research agenda using the concept of digital heuristics.
In: Australian journal of political science: journal of the Australasian Political Studies Association, Band 52, Heft 3, S. 419-435
ISSN: 1363-030X
This article presents a novel analytical account of the relationship between deliberation and representation by reconstructing the specific institutional logics that guide deliberative action in parliaments. In contrast to the dominant generalised paradigm in empirical deliberation research it develops a contextualised-systemic approach. The article argues that the parliamentary context is characterised by a tension between two equally legitimate institutional logics: a discursive one, institutionalised through parliamentary procedures, and a positional one, constituted by relations of representation. The resulting theoretical model links the specific institutional and situational conditions to different forms and functions of deliberation. Depending on the specific balance between both logics deliberation fulfils functions of either integration or contestation. The model is applied to a comparative analysis of different cases of parliaments demonstrating how this account can advance both the comparative analysis of deliberation in representative institutions and the development of deliberative democracy after the systemic turn. ; Peer Reviewed
BASE
In: Kritische Studien zur Demokratie
Andreas Schäfer liefert einen neuen, kontextualisierten Zugang zur Analyse der Bedingungen, Praktiken und Wirkungen von Deliberation im parlamentarischen Entscheidungsprozess und fördert Dimensionen demokratischer Praxis zutage, die in vorherrschenden Forschungsansätzen bisher vernachlässigt werden. In einer Fallstudie zum Deutschen Bundestag zeigt er unter anderem, dass Deliberation konsensbildende, aber auch kontestative Funktionen erfüllt und insbesondere auch spezifische indirekte und langfristige Effekte hervorbringt. Die Untersuchung eröffnet neue theoretische Perspektiven zur Betrachtung der Rolle von Deliberation sowohl im Parlament als auch innerhalb eines demokratischen Systems im Ganzen. Der Inhalt Normative Theorie und empirische Deliberationsforschung Ausgangsbedingungen parlamentarischer Deliberation Formen, Prozesse und Praktiken der Kommunikation im parlamentarischen Beratungsprozess Wirkungen parlamentarischer Deliberation Implikationen für Demokratietheorie und Deliberationsforschung Die Zielgruppen Lehrende und Studierende der Sozialwissenschaften mit den Schwerpunkten Demokratietheorie, politische Kommunikation, Parlamentarismus, politisches System der BRD Praktikerinnen und Praktiker im parlamentarischen Beratungs- und Entscheidungsprozess sowie dessen Beobachterinnen und Beobachter aus Medien und politischer Öffentlichkeit Der Autor Dr. Andreas Schäfer ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Sozialwissenschaften der Humboldt-Universität zu Berlin
In: Zwischen Repräsentation und Diskurs, S. 77-112
In: Zwischen Repräsentation und Diskurs, S. 21-76