The following links lead to the full text from the respective local libraries:
Alternatively, you can try to access the desired document yourself via your local library catalog.
If you have access problems, please contact us.
36 results
Sort by:
In: Interdisziplinäre Stadtforschung 10
Long description: Leitbilder stadtregionaler Planung wurden in den USA erheblich durch zivilgesellschaftliches Engagement geprägt. Diesen Akteuren gelingt es jedoch nur punktuell, die fehlende staatliche Steuerung räumlicher Entwicklung in den Metropolregionen zu kompensieren, um so Zersiedelung und sozioökonomischer Polarisierung entgegenzuwirken. Barbara Schönig untersucht die Geschichte zivilgesellschaftlicherstadtregionaler Planung und analysiert eine Fallstudie zur Regional Plan Association New York, New Jersey und Connecticut im Hinblickauf Potenziale und Ambivalenzen dieses Engagements.
In: Interdisziplinäre Stadtforschung, 10
In: International journal of urban and regional research, Volume 44, Issue 6, p. 1023-1040
ISSN: 1468-2427
AbstractWelfare‐state transformation and entrepreneurial urban politics in Western welfare states since the late 1970s have yielded converging trends in the transformation of the dominant Fordist paradigm of social housing in terms of its societal function and institutional and spatial form. In this article I draw from a comparative case study on two cities in Germany to show that the resulting new paradigm is simultaneously shaped by the idiosyncrasies of the country's national housing regime and local housing policies. While German governments have successively limited the societal function of social housing as a legitimate instrument only for addressing exceptional housing crises, local policies on providing and organizing social housing within this framework display significant variation. However, planning and design principles dominating the spatial forms of social housing have been congruent. They may be interpreted as both an expression of the marginalization of social housing within the restructured welfare housing regime and a tool of its implementation according to the logics of entrepreneurial urban politics.
Matthias Bernt und Andrej Holm weisen zu Recht darauf hin, dass es einer Forschung zu ostdeutschen Städten als konzeptionell eigenständigem Feld bedarf, die die spezifische Verräumlichung des tiefgreifenden gesellschaftlichen Transformationsprozesses nach 1990 ins Zentrum stellt. Dabei betrachten sie insbesondere das Feld des Wohnens als produktiv, um Kenntnis über die Struktur und Wirkung dieses Prozesses zu erlangen. Allerdings bleiben sie vage dabei, wie eine solche spezifisch auf Ostdeutschland gerichtete Wohnungsforschung zu konzipieren wäre und in welcher Weise die Besonderheiten und Parallelitäten ostdeutscher Entwicklungen zu den Transformationen von Wohnungs- und Stadtentwicklungspolitik in Westdeutschland, aber auch international, in Bezug zu setzen wären. ; Matthias Bernt and Andrej Holm rightly point out that research on cities in East Germany should be established conceptually within urban research and focus on the spatialization of the profound societal transformation that took place in East Germany after 1990. To do so, research on housing seems to be especially productive to understand how these transformations were reflected in the production and restructuring of urban space and how it affected individual lives as well. However, Bernt/Holm only roughly sketch their concept of a Housing research for East Germany leaving open a number of conceptual and methodological questions. Also it remains to be discussed in what way research might relate idiosyncrasies but also parallels of the transformation of housing and urban development in East Germany to national and international trends.
BASE
In: Prokla: Zeitschrift für kritische Sozialwissenschaft, Volume 48, Issue 191
ISSN: 2700-0311
Going along with the end of the "golden age" of the welfare state, the fordist paradigm of social housing has been considerably transformed. From the 1980s onwards, a new paradigm of social housing has been shaped in Germany in terms of provision, institutional organization and design. This transformation can be interpreted as a result of the interplay between the transformation of national welfare state and housing policies, the implementation of entrepreneurial urban policies and a shift in architectural and urban development models. Using an integrated approach to understand form and function of social housing, the paper characterizes the new paradigm established and nevertheless interprets it within the continuity of the specific German welfare resp. housing regime, the "German social housing market economy".
In: Blätter für deutsche und internationale Politik, Volume 58, Issue 2, p. 17-20
Der aktuelle Mangel an bezahlbarem Wohnraum trifft bundesweit all jene Stadtregionen, deren Bevölkerung wächst. Die Anzahl preisgünstiger Wohnungen nimmt dort durch Sanierung und Aufwertung ab, betroffen sind Geringverdiener und große Teile der Mittelschicht. Daher sind Strategien gefordert, wie soziale Wohnraumversorgung stadtregional in Teilmärkten organisiert werden kann. Im Kern geht es darum, unsere Städte vor sozialräumlicher Spaltung zu schützen, und gesellschaftliche Teilhabe an städtischem Wohlstand und städtischer Infrastruktur für alle dauerhaft zu ermöglichen. (ICB)
In: Blätter für deutsche und internationale Politik: Monatszeitschrift, Volume 58, Issue 2, p. 17-20
ISSN: 0006-4416
In: Wer entwickelt die Stadt?: Geschichte und Gegenwart lokaler Governance ; Akteure - Strategien - Strukturen, p. 255-273
Die Autorin geht davon aus, dass die Mitwirkung der Zivilgesellschaft und insbesondere ihrer Eliten an der Stadtentwicklung im 19. und beginnenden 20. Jahrhundert selbstverständlich gewesen ist. Obwohl sie dies auch für das Deutsche Reich als gesichert ansieht, belegt sie ihre These mit einem US-amerikanischen Beispiel - dem "Regional Plan of New York and Its Environs" von 1929. Von besonderem Interesse ist dabei die Frage, wie der privat durch die "Russell Sage Foundation" finanzierte Plan erst in der durch die Weltwirtschaftskrise evozierten Phase verstärkter staatlicher Macht und Planung, des "New Deal" von Franklin D. Roosevelt, seine volle Wirkmächtigkeit entwickeln konnte. So zeigt die Autorin, dass einerseits das Entstehen staatlicher Planung durch eine engagierte Zivilgesellschaft befördert wurde, die sich hierin ein Instrument zum Erhalt der regionalen Wettbewerbsfähigkeit erhoffte, und dass die durch die staatlichen Akteure übernommenen konservativen inhaltlichen Ansätze die erfolgreiche Umsetzung begünstigten. Andererseits verdeutlicht sie aber auch, dass die zivilgesellschaftliche Initiative eines starken staatlichen Partners bedurfte, um die Planung absichern und konkrete Planungsprojekte durchsetzen zu können. Die unter der planungsfreundlichen Bundesregierung entstehenden Planungsinstitutionen machten sich in New York die Fähigkeit des "Regional Plan of New York and Its Environs" zu eigen, innerhalb der Oberschicht für Reformen zu werben und zivilgesellschaftlich-private Interessen in staatliches Handeln zu integrieren. (ICI2)
In: Interdisziplinäre Stadtforschung Bd. 10
In: Urban affairs review, Volume 43, Issue 2, p. 291-294
ISSN: 1552-8332
Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich. ; This publication is with permission of the rights owner freely accessible due to an Alliance licence and a national licence (funded by the DFG, German Research Foundation) respectively. ; The memorial landscape which emerged in Berlin after 1989 has been widely observed by the national and international public as well as by scholars from various disciplines. The reason is obvious: After 1990, German society had to develop a new identity, that of the "Berliner Republik." Because memorials have an important impact on the so-called Funktionsgedächtnis (Assmann 1999; i.e., the part of collective memory that shapes the identity of a society), the urban environment of Berlin was both a motor and a product of the formation of this new identity. In their respective books, Jennifer Jordan and Karen Till examine the preconditions and forces that have produced the urban memorial landscape in Berlin.
BASE
In: Edition Gegenstand und Raum