Ecuador's fiscal policies in the context of the citizens' revolution: a 'virtuous cycle' and its limits
In: Discussion paper 15/2016
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In: Discussion paper 15/2016
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Resource-dependent countries are considered to have major difficulties in developing strong taxation systems and sound fiscal policies. Both theoretical assumptions and empirical studies hint at a negative relation between resource revenues and the ability to tax. However, Ecuador has increased tax revenues in times of relatively high resource revenues. Contrary to what is expected based on rentier state theory, I argue that in Ecuador, increasing resource revenues have played a positive role in facilitating higher and more progressive taxes. This is because the state has become more autonomous of business elites. The research I have conducted shows that while oil-revenues have not been the initial cause for the Correa government's motivation to increase taxes ? not least on economic elites ? these revenues have indeed been an important factor in the government's medium-term success. The increased fiscal space has strengthened the its ability to invest while increased public investments have had a positive impact on the perception of state capacity (Wolff, 2016). A key question is whose perception of state capacities has become more positive? In a standard fiscal contract model, the focus must be on high-income earners who pay most of the direct taxes. Taxpayers accept higher taxes as government activities are perceived as beneficial to them. In this regard, the World Economic Forum's (WEF) Executive Opinion Survey shows better results. However, these results cannot be considered as enabling factors for fiscal policy changes, but rather as resulting from them. The main point is an improved perception of state capacities among the general population, which has politically legitimated the more decisive role for the public sector in the country's development strategy. In this paper, I analyse a number of different phases in fiscal policy-making in the context of Ecuador's Citizens' Revolution. In doing so, I examine overlapping phases of what I have denominated the 'virtuous cycle' from Correa's first election in 2006 to his second re-election in 2013. In short, the appropriation of an increasing share of oil revenues has facilitated the improvement of state-society relations and thus the government's ability to enforce tax payments. A promising result of my analysis is that mobilising oil-rents for investments can be politically rewarding and help to sustain increasing tax collection levels. Overall, the analysis shows that a negative impact of resource-revenues on taxation is not an automatism. Finally, I also consider the current difficulties in continuing down the path towards the improvement of Ecuador's taxation system in times of a much lower oil price.
BASE
In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 30, Heft 117, S. 143-145
ISSN: 0173-184X
In: Wissenschaft und Frieden: W & F, Band 26, Heft 4, S. 58-61
ISSN: 0947-3971
Die Situation in Nicaragua unterscheidet sich, so der Verfasser, in verschiedenen Faktoren, die für das niedrigere Gewaltniveau in Nicaragua und das Fehlen von funktionierenden Mara-Netzwerken ausschlaggebend sind, deutlich von der in den Ländern der Triangulo Norte. Nicaragua ist zwar das ärmste Land der Region, die soziale Diskrepanz ist dort jedoch am geringsten. Die familiäre Desintegration und die sozialen Verfallsprozesse in den Kommunen sind in Nicaragua bisher nicht so weit fortgeschritten wie in den nördlichen Ländern Zentralamerikas, so dass der soziale Organisationsgrad weiterhin relativ hoch ist. Es wird argumentiert, dass eine Ursache hierfür die anders verlaufende Migration ist: Hauptmigrationsziel von Nicaraguanern ist Costa Rica. Migranten in die USA wurden dort aufgrund ihrer besseren sozialen Herkunft und aus politischen Gründen bereitwilliger integriert. Die Zahl der nicaraguanischen Deportierten war und ist deshalb vergleichsweise gering. Trotz der unterschiedlichen Ausgangsbedingungen, können, so die These, die nicaraguanischen Erfahrungen als Vorbild für die Länder der Triangulo Norte dienen. Jugendgewalt wird in Nicaragua als hauptsächlich soziales Problem erkannt. Die nicaraguanischen Polizei verfügt über ein anderes Selbstverständnis: Sie stellt die Prävention in den Vordergrund und zeigt ein wenig martialisches Auftreten. (ICF2)
In: Wissenschaft und Frieden: W & F, Band 26, Heft 4, S. 58-61
ISSN: 0947-3971
In: Zeitschrift marxistische Erneuerung, Band 19, Heft 75, S. 181-182
ISSN: 0940-0648
Hohe Rohstoffeinnahmen werden in rentenstaatstheoretischen Ansätzen oftmals als Ursache eines fiskalpolitischen Ressourcenfluchs gesehen. Demnach vernachlässigen rohstoffabhängige Staaten u. a. den Aufbau eines effektiven Steuersystems. Auch verlieren produktive Wirtschaftssektoren an Bedeutung, was schließlich zu Stagnation und Niedergang ganzer Volkswirtschaften führen kann. Sobald die Rohstoffeinnahmen zurückgehen, geraten Rohstoffstaaten in finanzielle Schwierigkeiten. Für Ecuadors Revolución Ciudadana (2007 – 2017) arbeitet der Autor allerdings heraus, dass eine Steigerung der Steuerquote bei hohen Rohstoffeinnahmen durchgesetzt wurde. Die Sozialpolitik wurde gestärkt und die Produktionsvoraussetzungen verbessert. Jedoch konnten die extraktivistische Wirtschaftsstruktur und Rententendenzen im Privatsektornicht überwunden werden. Nach dem Einbruch der Rohstoffeinnahmen traten Defizite in der Legitimition staatlichen Handelns wieder deutlicher zu Tage. Die Krisentendenzen konnten zügig und ohne schwere soziale Kosten überwunden werden. Allerdings stehen die erreichten Fortschritte durch den neoliberalen Rechtsschwenk der Regierung Moreno heute wieder in Frage.
In: Welt-Sichten: Magazin für globale Entwicklung und ökumenische Zusammenarbeit, Heft 7, S. 12-33
ISSN: 1865-7966
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