Suchergebnisse
Filter
10 Ergebnisse
Sortierung:
Expertis – källa eller fälla för legitimitet?
In: Sociologisk forskning: sociological research : journal of the Swedish Sociological Association, Band 44, Heft 2, S. 75-79
ISSN: 2002-066X
Higher Education in Sweden -Between "Rolling Reforms" and Stable Patterns
Both gender equality and education policy are important priorities on the political agenda in Europe. The Research and Training Network "Women in European Universities" focuses on higher education and women's career-perspectives in systems of higher education of seven European countries (Austria, France, Germany, Poland, Spain, Sweden and the United Kingdom). The main focus of the project is to explore the "glass-ceiling" that women meet when they chose a career in academia and strive for top rank positions such as professorships. As a first step in our research, it is important to understand the different systems of higher education, as well as recent changes and challenges to women in academia. This contextual analysis is one result of the first phase of the research project and shall provide information about the Swedish system of higher education. The Swedish system of higher education underwent fundamental changes in both organisational form and ideological practice during the last thirty years. Especially the three reforms in the 90's gave the higher education system in Sweden a new face: They gave more weight to management structures, fixed-term contracts and focused more on an Anglo-American model of higher education than on the "old" Humboldtian model. The reforms brought important changes for the Swedish system of higher education, but certain patterns remain untouched. One can still find the "hidden binary system" within university colleges representing institutions to undergraduate education and universities that offer post-graduate education and research. And to a certain extent, this builds the ground for the remaining persistence of sex-specific divisions in both fields of study and different posts on the academic career ladder.
BASE
Karrierewege von Professorinnen an Hochschulen in Deutschland
In: Femina politica / Femina Politica e. V: Zeitschrift für feministische Politik-Wissenschaft, Band 13, Heft 1, S. 127-130
ISSN: 1433-6359
Im Rahmen des Projektes 'Wissenschaftskarriere und Gender' wurden knapp 1000 Professorinnen und Professoren nach den Gründen für ihre Berufswahl, nach Anforderungsprofil, Förderung durch Mentorinnen und Mentoren, außeruniversitärem Engagement und nach der Vereinbarkeit von Familie und Beruf befragt. Bei der Analyse der Daten in Hinblick auf die Karriereverläufe von Männern und Frauen zeigen sich Verzögerungen bei den Professorinnen. Diese sind auch weniger in gelingende Beziehungen integriert als ihre männlichen Kollegen und haben weniger Kinder als diese. Neben den Zusammenhängen zwischen Karriereverlauf und Kindern wird auch die subjektive Wahrnehmung der Work-Life-Balance diskutiert. (IAB)
Frauen in Wissenschaft und Forschung: Ein Literaturbericht
In: Zeitschrift für Frauenforschung & Geschlechterstudien, Band 21, Heft 4, Simply the Best - Frauen in der Wissenschaft, S. 6-17
Frauen in Wissenschaft und Forschung: ein Literaturbericht
In: Zeitschrift für Frauenforschung und Geschlechterstudien, Band 21, Heft 4, S. 6-17
Seit der Bildungsexpansion der 1960er Jahre ist der Frauenanteil bei den Absolventinnen der Institutionen höherer Bildung kontinuierlich gestiegen. Inzwischen sind mehr als die Hälfte der Studierenden an europäischen Hochschulen Frauen. Dennoch zeichnet sich die berufliche Situation von Wissenschaftlerinnen nach wie vor durch vertikal strukturierte Segregation in den Wissenschafts- und Verwaltungshierarchien aus. Die Unterrepräsentanz von hoch qualifizierten Frauen im Wissenschaftsbetrieb wird inzwischen auch von der Politik als zentrales Thema erachtet. Infolge der demographischen Entwicklung wird perspektivisch ein Arbeitskräftemangel, insbesondere im Segment der hoch Qualifizierten, prognostiziert. Nicht zuletzt hat das Thema aufgrund der Initiativen der Europäischen Union nachhaltig an gesellschaftspolitischer Relevanz gewonnen. Ziel des vorliegenden Beitrages ist es, einen Überblick über Datensituation, Forschung und Erklärungsansätze zur Marginalisierung von Frauen in Wissenschaft und Forschung zu geben. Im Vordergrund steht dabei besonders der deutsche Kontext. Die Autorinnen stellen diesen im Verhältnis zu internationaler Forschung und europäischer Politik dar. Insgesamt ist es ihr Anliegen, auf wesentliche Ansätze hinzuweisen sowie Forschungsbedarf sichtbar zu machen. (ICA2)
Case Study Report: Kalmar County
The content of this report is a Deliverable of the FP7 project RUFUS (Rural Future Networks) concerning the Swedish case studies that have been conducted within the project. Two regions in the south of Sweden – the counties of Kronoberg and Kalmar – have been studied in order to find out how social and economic development strategies are enacted in these rural regions. This report concerns Kalmar County. The aim of the study has been to discover how different sectoral policies are taken into account in the planning system and how the political actors and administrations are helped or hindered by the EU funding system in their work towards a sustainable future of the regions.
BASE
Case Study Report: Kronoberg County
The content of this report is a Deliverable of the FP7 project RUFUS (Rural Future Networks) concerning the Swedish case studies that have been conducted within the project. Two regions in the south of Sweden – the counties of Kronoberg and Kalmar – have been studied in order to find out how social and economic development strategies are enacted in these rural regions. This report concerns Kronoberg County. The aim of the study has been to discover how different sectoral policies are taken into account in the planning system and how the political actors and administrations are helped or hindered by the EU funding system in their work towards a sustainable future of the regions.
BASE
Understanding European Regional Diversity - Lessons learned from Case Studies
The content of this report is a deliverable to the FP 7 project RUFUS (Rural future Networks) concerning the case studies made within the project. As a deliverable in a EU framework project it reports extensively on the methods and empirical data collected in the project's case studies. The work has as an overarching motive to translate research findings into implications that are relevant for policy makers in the EU. The conclusions from the case studies are therefore of two types – the findings made and the implications they might give for policy making within the field of rural development.
BASE