"Wenn wir Trott-war nicht hätten: eine Untersuchung zum Verkauf von Straßenzeitungen zwischen Job und Empowerment
In: Armutsforschung Bd. 5
37 Ergebnisse
Sortierung:
In: Armutsforschung Bd. 5
In: Studien Zur Kommunikationswissenschaft Ser.
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 63, Heft 2, S. 337-339
ISSN: 1862-2569
In: Superwahljahr 2009: vergleichende Analysen aus Anlass der Wahlen zum Deutschen Bundestag und zum europäischen Parlament, S. 269-288
Der Verfasser stellt zunächst die zentralen theoretischen Ansätze zu Effekten von Medien-Framing und Medien-Priming vor, auf denen seine Argumentation aufbaut. Zudem werden Framing- und Priming-Effekte in die sozialpsychologischen Modelle des Wählerverhaltens eingebettet. Anschließend geht es darum, wie sich Framing- und Priming-Effekte bei Haupt- und Nebenwahlen darstellen. Für die empirische Analyse werden Studien berücksichtigt, die sich auf Nebenwahlen beziehen, bevor abschließend theoretische Zugänge zum Vergleich von Medien-Framing und Medien-Priming bei Haupt- und Nebenwahlen eröffnet werden. (ICE2)
In: Superwahljahr 2009, S. 269-288
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 53, Heft 3, S. 339-361
ISSN: 1862-2569
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 53, Heft 2, S. 299-300
ISSN: 1862-2569
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 53, Heft 1, S. 48-64
ISSN: 1862-2569
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 52, Heft 2, S. 276-277
ISSN: 1862-2569
In: Communications: the European journal of communication research, Band 31, Heft 1, S. 65-83
ISSN: 1613-4087
Abstract
This article deals with frames and schemata in news reporting. It distinguishes frames and schemata in newsroom discourse and news reports. On the individual cognitive level, a frame is defined as a set of schemata for different aspects of reality. They emerge in newsroom discourse and in exchange with other (media) discourses, i. e., they are not idiosyncratic but shared among those working in a newsroom. It is supposed that news report structures (media frames) correspond to these newsroom frames and schemata. The article discusses these considerations in regard to related explanations of news production, especially attitudinal approaches such as news bias. While the latter assume that journalists prefer information consistent with their own attitudes or that news reporting is 'synchronized' with editorial tendencies, the framing approach proposes that information in routine news reports correspond to newsroom frames. In this study I will use xenophobia as an example to identify newsroom frames in a qualitative frame analysis. In the second part of the study, quantitative analysis of news framing examines whether news report information correlates with newsroom frames. Finally, I will present empirical evidence that shows that newsroom frames play a role in news reporting.
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 49, Heft 4, S. 510-511
ISSN: 1862-2569
In: Communications: the European journal of communication research, Band 29, Heft 4, S. 401-428
ISSN: 1613-4087