Hofstede revisited - this volume takes a critical look at Geert Hofstede's conception of empirical cultural research, and refutes his position both theoretically and empirically. Lena Schmitz (Dr. phil.) lebt in Berlin und forscht zur internationalen Verständigung.
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Two scientific disciplines, Cultural Science and the research stream on Inclusion in Schools and Education, have experienced a similar change of paradigm, when they both let go of their dominant criterion to distinguish between groups and widened their view to an endless variety of so-called dimensions of heterogeneity. In this context, the construct "Awareness of Heterogeneity" has been designed. It describes, how (prospective) schoolteachers perceive heterogeneity among their pupils. Respective empirical findings show, which dimensions of heterogeneity they expect to find at school, which ones they detect in a concrete setting, and how they rank and evaluate them. This leads to the question, if their consideration of heterogeneous classrooms as an enrichment and/or challenge varies with the kind of dimensions of heterogeneity they have in mind.
Auf Basis einer Umfrage unter IBM Mitarbeitern in den 1970er Jahren konzipierte Geerd Hofstede ein Modell, das darauf abzielt, nationale Kulturen anhand von vier, mittlerweile sechs Kulturdimensionen zu vergleichen. Dieses Modell hat extreme Reaktionen in beide Richtungen hervorgerufen: Während einige Forscher ihm einen paradigmatischen Stellenwert zuschreiben, wird es von anderen scharf kritisiert. Einer der hauptsächlichen Kritikpunkte betrifft die Validität der Kulturdimensionen. Die vorliegende Studie liefert einen empirischen Beitrag zur vorwiegend theoretischen Diskussion und führt Validitätstests an einer der Dimensionen, namentlich Unsicherheitsvermeidung, durch. Unter der Anwendung von Daten aus Frankreich und Deutschland (2011) bestätigt sich diese Dimension nicht als valides Konstrukt.