Mehrebenenanalyse. Grundlagen und Anwendungen des Hierarchisch Linearen Modells
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 51, Heft 3, S. 620-623
ISSN: 0023-2653
20 Ergebnisse
Sortierung:
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 51, Heft 3, S. 620-623
ISSN: 0023-2653
In: Analysis of change: advanced techniques in panel data analysis, S. 253-278
In: Erziehung & Wissenschaft: E & W ; Zeitschrift der Bildungsgewerkschaft GEW, Band 45, Heft 9, S. 18-20
ISSN: 0342-0671
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 50, Heft 2, S. 387-389
ISSN: 0023-2653
In einer Zusammenstellung aktueller empirischer Studien zu Ausländerfeindlichkeit bei deutschen Jugendlichen werden die Ergebnisse der Einzeluntersuchungen hinsichtlich konsistenter Resultate über alle Studien hinweg verglichen. Der unter dem Gesichtspunkt politischer Handlungsempfehlung geringe Erkenntnisertrag geht nicht nur auf die nachgewiesenen methodischen Mängel vieler Untersuchungen zurück, sondern auch auf das Fehlen alternativer empirischer Umsetzungen der theoretischen Fragestellungen, obwohl die Unzulänglichkeiten der vorherrschend eingesetzten Fragebogenmethode für dieses Forschungsfeld bekannt sind. (DIPF/Text übernommen) ; In a survey of current empirical studies on hostility to foreigners among German Youth, the results of the individual studies were compared in order to reveal those results that were consistent throughout all studies. Only few insights were gained that can be of value in the formulation of recommendations for political action. This is not only due to the evident methodological deficiencies of many studies, but also to the lack of alternative empirical operationalizations - a lack which still exists although the shortcomings of the questionnaire method predominantly used in this field of research are well known. (DIPF/Orig)
BASE
«Period Shaming», «Period Poverty» oder «Tampon Tax» beschreiben Aspekte der Ungleichbehandlung von Frauen im Kontext ihrer Mens. Period Shaming beschreibt dabei ein Schamgefühl im Kontext der Menstruation. Es kann bereits mit der Menarche beginnen, durch eine verbreitete Vorstellung einer Unreinheit des menstruierenden Körpers verstärkt und durch Drittpersonen aktiv getriggert werden. Period Poverty beschreibt die auf eingeschränkten monetären Verhältnissen basierende Nichtnutzung von Periodenprodukten, die nicht nur gesundheitliche Implikationen hat, sondern auch in westlichen Ländern z.B. zu Schulabsenzen führt und damit die Bildung nachteilig beeinflusst. Die Tampon Tax schliesslich ist eine missbilligende Beschreibung des Umstandes, dass in vielen Ländern Periodenprodukte als zu hoch besteuert gesehen werden. Die bundesdeutsche Gesetzgebung erkennt erst 2019 an, dass Periodenprodukte als Gegenstände des Grundbedarfs anzusehen und mit einem ermässigten Mehrwertsteuersatz zu belegen sind. Dabei steht den Initiatorinnen nicht die finanzielle Entlastung im Vordergrund als vielmehr die Abschaffung einer strukturellen Benachteiligung der Menstruierenden und Anerkennung, dass die Periode weder als freiwillig noch als Luxus erlebt wird. Die schottische Regierung geht weiter und erlässt 2020 ein Gesetz, demzufolge Periodenprodukte allgemein kostenlos erhältlich sind und das u.a. Hochschulen verpflichtet, Studentinnen Periodenprodukte kostenlos zur Verfügung zu stellen. Mit diesem Beispiel vor Augen und angesichts des Bekenntnisses der Universität Bern zur Gleichstellung von Frauen und Männern, entschieden wir uns, innerhalb unseres eigenen Handlungs- und Einflussbereiches eine Veränderung anzustossen. Seit November 2020 werden im Skills Lab der Medizinischen Fakultät Bern «BiSS» sowie den Lernzentren auf den Damentoiletten aller Stockwerke Periodenprodukte kostenlos zur Verfügung gestellt. Die entstandenen Kosten für Binden und Tampons sowie schöne Schachteln zur Aufbewahrung (einmalige Anschaffung) an den 6 Stationen lagen bei ca. CHF 100.-. Um die Effekte auf die Studentinnen zu evaluieren, wurden gut sichtbar Feedbackzettel ausgelegt. Das Feedback der Studentinnen war durchweg positiv. Die ca. 40 Rückmeldungen sind von allgemein zustimmender Natur («gueti sach», «mega cool»), es wird aber auch der Wunsch geäussert, umweltverträgliche Cups anzubieten. Das Feedback zeigt auch, dass die Periodenprodukte derzeit v.a. als Backup genutzt werden: «super Idee, v.a. wenn man seine Sachen vergessen hat». Wir verstehen diese Rückmeldungen als Motivation, nun eine Finanzierung über universitäre Mittel anzustossen, aber auch, den Nutzerinnen des BiSS zu erklären, dass das Angebot nicht nur als Backup gedacht ist, sondern, wie auch Toilettenpapier, fest als Ressource eingeplant werden darf. Wir hoffen, damit einen kleinen Schritt Richtung Gendergerechtigkeit gemacht zu haben und andere Einrichtungen zu ermutigen ähnlich vorzugehen.
BASE
In: Psychologische Aspekte des sozio-politischen Wandels in Ostdeutschland, S. 77-93
In der Analyse politischer Transformationsprozesse wird vielfach auf den intergenerativen Wertewandel hingewiesen. In einer vergleichenden Analyse zweier Befragungsuntersuchungen wird der Frage nachgegangen, inwieweit die unterschiedlichen Sozialisationsbedingungen in Ost- und Westdeutschland zu differierenden Wertehaltungen geführt haben. Datengrundlage ist zum einen eine Befragung von 84 Schulklassen aus den alten und neuen Bundesländern im Jahr 1992. Zum anderen bezieht sich der Vergleich auf Daten des ALLBUS 1991 (Befragung von 3.000 ost- und westdeutschen Haushalten bezüglich Wertorientierung und Berufszielen). Es zeigt sich, daß in den allgemeinen Wertorientierungen zwischen Ost- und Westdeutschland deutliche Unterschiede bestehen. Die Ergebnisse belegen eine Ost-West-Angleichung bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen insbesondere für die berufsbezogenen Werthaltungen. Der aktuellen Lebenssituation Jugendlicher kommt in der Erklärung ihrer Wertorientierung weniger Bedeutung zu als der sozialen Herkunft und dem schulischen Werdegang. (pmb)
This book focuses on the practical issues and approaches to handling longitudinal and multilevel data. All data sets and the corresponding command files are available via the Web. The working examples are available in the four major SEM packages--LISREL
In: Transformation und Tradition in Ost und West., S. 281-305
Bezugspunkt der Analysen ist die Diskussion um die arbeitsbezogenen Wertorientierungen Jugendlicher. Im historischen Vergleich scheint sich der Stellenwert der Arbeit im Verhältnis zu anderen Lebensbezügen unter Jugendlichen stabilisiert zu haben. Dabei spielt jedoch die aktuelle Lebenslage der Jugendlichen eine wichtige Rolle. Zwischen den Geschlechtern ergeben sich hingegen keine bedeutsamen Unterschiede für den Stellenwert der Arbeit.
In: Transformation und Tradition in Ost und West, S. 281-305
Objectives: Advising patients seeking medical guidance while communicating with them via telephone is a highly relevant skill in clinical daily life. However, telephone consultations differ from face-to-face interactions: clinical examination is nearly impossible and visual signals cannot be observed. Thus, telephone consultations require specific skills training. This article describes the development, implementation and evaluation of a course, "Telephone Consultation for Medical Emergencies", for 5th year medical students at the University of Bern, Switzerland. Methods: Following the evidence in the literature for telephone consultations, we developed guidelines for effective communication via telephone. After self-study of preparatory material, learners engaged in telephone consultations with simulated patients (SP) at the simulation center. They received multi-dimensional feedback regarding the encounter. Results: The course was successfully implemented in 2012. Evaluations showed the course to be well-received by students. In a survey, students agreed that they had learned many new skills and that they considered this learning as being important in their future employment. They felt that the SP feedback was helpful and that being observed by peer-students during the encounter or filling in a checklist while observing peer-students in other encounters added to their learning. During the debriefing of the simulation with a clinical expert, students judged the scenarios as realistic and relevant, praised the SP performances and identified that the most instructive aspect of the training was the opportunity to practice and to get feedback. Conclusion: Telephone consultations require specific skills that should be trained. The current Covid-19 pandemic and the recommendations of government institutions for patients to contact healthcare professionals primarily via telephone stress the importance of adequately training these skills. In this publication we describe a feasible and viable format for implementing ...
BASE
Medical moulage is the art of reproducing a healthy or afflicted body part as macroscopic model for the purpose of documentation, training or assessment. Casts, additionally modified by colouring or other techniques, and wax moulages have served as models since ancient times until photography was established. Modern moulage includes a complex combination of silicone casts, temporary tattoos, professional make-up, and other techniques to depict particular signs of disease on a healthy person or on a mannequin in simulation-based education. In the literature a comprehensive overview about the use of modern medical moulage in health professions education is missing. We aim to provide medical educators with such an overview of this promising aspect of simulation in education, describing how the moulages are being used in health professions education and assessment, and how the use of moulage is evaluated regarding its effectiveness. Hits for the search term "moulage" in the journal websites' search option of InCites Journal Citation Report listed journals of dermatology (all, n=63) and education journals (health related, including nursing and military medicine, n=22) constituted an initial data basis and included publications up until December 2017. Original research articles in English and German describing the use of modern medical moulage in health professions education (teaching and assessment) or evaluating such use were included. Based on these search results, iterative forward search (sources citing an included hit) as well as iterative backward search (sources cited within an included hit) was performed until no more articles matching inclusion criteria were found. For inclusion, articles had to specify either the depicted condition, information on whom the moulages were used, the training's or assessment's target population, the educational scenario in which moulages were used, or the mode of moulage evaluation. In sum, 50 articles were included in this review. The use of modern moulage included the simulation of signs of trauma like hematoma, abrasions, lacerations, burns, open and closed fractures, evisceration, or amputations and, in a more dermatological setting, integumentary diseases such as melanoma, herpes, psoriasis, diabetic ulcer or Ebola rashes. Moulage was either applied to mannequins or simulated patients. Target populations covered undergraduate and postgraduate learners in health professions including nursing students and registered nurses, medical students, residents, physicians, pharmacy students, emergency medical technicians, firemen, first responders, and army and navy personnel. 39 studies reported the use of moulage in teaching settings. These were predominantly instances of clinical skills teaching, but a different, noteworthy application was to facilitate affective learning objectives by applying the moulage to the students themselves and letting them experience certain illnesses. Eleven studies described the use of moulage for assessment purposes. In both, teaching and assessment, moulages were evaluated regarding the extent to which they looked realistic and the extent to which their use enhanced the credibility of the simulation. For teaching, moulage was additionally evaluated regarding its usability and teaching effectiveness. Different teaching modalities (with or without or with different moulages) were compared regarding their effect on learners' self-efficacy and performance. In assessment, moulages were evaluated indirectly by the extent to which simulated lesions (like incidental melanoma) were correctly detected by the examinees. In this review, we analysed and describe how modern moulage is used in health professions education. A certain degree of validity can be argued for both teaching and assessment settings. The range of signs and symptoms being simulated with moulage is probably wider then could be reported here, since the details of moulage simulation are often not elaborated upon in literature. As in other simulation settings, there is little understanding so far, as to how much simulation authenticity is necessary, i.e. when moulage application is worth the effort and makes a meaningful difference. On a more practical side, studies have demonstrated that moulage produced by professional make-up artists is of higher quality than health professions educators' own creations. Therefore, we suggest there should be more opportunities for health professions educators to professionalize themselves and we highlight the value of exchanging recipes and techniques of preparing modern medical moulage. Lastly, we emphasize the educational potential of modern medical moulage, as it offers possibilities well beyond clinical skills training.
BASE
Objectives: Advising patients seeking medical guidance while communicating with them via telephone is a highly relevant skill in clinical daily life. However, telephone consultations differ from face-to-face interactions: clinical examination is nearly impossible and visual signals cannot be observed. Thus, telephone consultations require specific skills training. This article describes the development, implementation and evaluation of a course, "Telephone Consultation for Medical Emergencies", for 5(th) year medical students at the University of Bern, Switzerland. Methods: Following the evidence in the literature for telephone consultations, we developed guidelines for effective communication via telephone. After self-study of preparatory material, learners engaged in telephone consultations with simulated patients (SP) at the simulation center. They received multi-dimensional feedback regarding the encounter. Results: The course was successfully implemented in 2012. Evaluations showed the course to be well-received by students. In a survey, students agreed that they had learned many new skills and that they considered this learning as being important in their future employment. They felt that the SP feedback was helpful and that being observed by peer-students during the encounter or filling in a checklist while observing peer-students in other encounters added to their learning. During the debriefing of the simulation with a clinical expert, students judged the scenarios as realistic and relevant, praised the SP performances and identified that the most instructive aspect of the training was the opportunity to practice and to get feedback. Conclusion: Telephone consultations require specific skills that should be trained. The current Covid-19 pandemic and the recommendations of government institutions for patients to contact healthcare professionals primarily via telephone stress the importance of adequately training these skills. In this publication we describe a feasible and viable format for implementing ...
BASE
Einleitung: Bisher existieren kaum Berichte, die die Schweizer Reformen des Medizinstudiums von den ersten Teilreformen in den 1970er Jahren bis heute skizzieren. Methoden: In der vorliegenden Arbeit werden kursorisch die jüngere Geschichte der humanmedizinischen Curricula, deren erste Teilreformen in den frühen 1970er Jahren und darauf aufbauend die wesentlichen Ausgangspunkte für die grossen Curriculumsreformen der 2000er Jahre aus Sicht der Autoren beschrieben. Ergebnisse: Die vielfältigen Projekte, Initiativen und gesetzgebenden Elemente auf Eidgenössischer Ebene umfassen die Einführung von neuen Qualitätsentwicklungsinstrumenten – Eidgenössische Prüfung und Programmakkreditierung, die Einführung und Weiterentwicklung eines nationalen Lernzielkataloges über insgesamt drei Editionen sowie die Einführung der Bologna Reformen auch in den humanmedizinischen Studiengängen. Im Sinne der Entwicklung von ausdifferenzierten Modellstudiengängen können exemplarisch die wesentlichen neuen Elemente aller Studiengänge in der Schweiz charakterisiert werden: die interdisziplinäre Ausrichtung der Lerninhalte in organ- und funktionssystem-orientierten Themenblöcken oder Modulen, die Aufwertung der klinisch-praktischen Ausbildung sowie die Einführung von problem-orientierten Formaten und der Integration von teils formativen, teils summativen Prüfungen nach dem OSCE-Format. Aufgezeigt werden auch die besonderen standort-spezifischen Charakteristika von vier Medizinischen Fakultäten und deren humanmedizinischen Studiengängen. Diskussion: Die beschriebenen Projekte, Initiativen und gesetzgebenden Elemente haben in der Schweiz zu einer dynamischen, weiterhin anhaltenden Entwicklung der humanmedizinischen Curricula geführt. Die enge Zusammenarbeit zwischen den Fakultäten und dem Bundesamt für Gesundheit (BAG) hat zudem bewirkt, dass mit dem neuen Medizinalberufegesetz Rollen und Verantwortungen zwischen Universitäten und Bund neu definiert worden sind. Dies gewährleistet den Fakultäten eine grosse Autonomie ohne die Qualitätssicherung zu vernachlässigen. ; Introduction: To date, hardly any reports exist that outline the reforms in medical studies in Switzerland from the first partial reforms in the 1970s until today. Methods: This article outlines the recent history of medical curricula, their reforms in the early 1970s and, based on these, the key reasons for the major curricular reforms of the 2000s from the perspective of the authors. Results: The various projects, initiatives and legislative elements at the national level include the introduction of new quality control instruments – federal examination and programme accreditation, the introduction of a national catalogue of learning objectives and its two follow-up editions, as well as the implementation of the Bologna reform in undergraduate medical curricula. Examples of the key new elements found in all medical training in Switzerland include: the interdisciplinary orientation of learning content in organ and functional system-oriented subject areas or modules, the enhanced valorisation of practical clinical training, as well as the introduction of problem-oriented formats and the integration of partly formative, partly summative exams according to the format of the objective structured practical examination (OSCE). Characteristics unique to the four medical faculties and their medical training programme are also highlighted. Discussion: The described projects, initiatives and legislative elements have led to a dynamic, continuous development of medical curricula in Switzerland. The close cooperation between the faculties and the Federal Office of Public Health (FOPH) has also resulted in a redefinition of the roles and responsibilities of universities and the Federal Government according to the new Law on Medical Professions. This guarantees the medical faculties a great deal of autonomy, without neglecting quality assurance.
BASE