[Die Autorin kommentiert Beiträge des Bandes, die sich mit folgenden Fragen auseinandersetzen:] Unter welchen Bedingungen trägt Autonomie zu einer Qualitätsverbesserung bei der verantwortlichen Wahrnehmung der gesellschaftlichen Aufgaben von Schule und Hochschule bei? Wie wird der mögliche Spielraum an Autonomie genutzt und gestaltet? Welche Entscheidungen sollen auf welchen Ebenen innerhalb von Schule und Hochschule angesiedelt sein? Welche Kultur braucht es, um wirksame und akzeptierte Governancestrukturen zu etablieren? Sind die eingesetzten Accountabilitysysteme zielführend? (DIPF/Orig.).
"Elterneinstellungen bezüglich der Eignung ihrer Kinder für die Mathematik wurden bisher nur selten untersucht, und im deutschsprachigen Raum liegt derzeit keine Studie vor, in der diese Aspekte getrennt für Mütter und Väter von jeweils Mädchen und Jungen analysiert werden. In einer empirischen Erhebung zu Beginn des Gymnasiums konnten im Rahmen der vorliegenden Untersuchung unterschiedliche Einschätzungen der Eltern bezüglich der Eignung ihrer Töchter bzw. Söhne für das Fach Mathematik nachgewiesen werden. Mädchen wurden dabei als deutlich weniger begabt und geeignet für die Mathematik eingeschätzt. Dies entsprach auch dem Selbstbild der Kinder, d.h. Mädchen hatten weniger Vertrauen in ihre mathematischen Fähigkeiten als Jungen, geringere Aspirationen und attribuierten ungünstiger. Zwischen Eltern- und Kindvariablen konnten systematische Korrelationen für das Vertrauen in die eigenen Fähigkeiten und das Aspirationsniveau gefunden werden, nicht aber für die Attributionen. Schließlich konnte gezeigt werden, dass der elterliche Glaube an die unterschiedliche Eignung von Mädchen und Jungen für die Mathematik die Selbsteinschätzungen der Kinder beeinflusst. In der Diskussion werden mögliche pädagogisch-psychologische Folgerungen aus den Resultaten thematisiert." (Autorenreferat)
Evaluation of teaching at universities is traditionally realized in terms of student ratings. Curriculum evaluation is rarely done in a systematic manner. More often, the emphasis is placed on a particular aspect, which is only of little help in terms of modifying education. A very prominent example is that of medical education. Here, evaluations of curricula primarily focus on new curricula by contrasting them to traditional ones. The article at hand deals with a different evaluation approach, in which five phases have to be considered and contrasting results to other teaching formats are not the main focus. In this article, the authors concentrate on the first phase (baseline evaluation) of the systematic evaluation of a medical curriculum. They describe several challenges of such an evaluation approach and illustrate the strategies used to overcome them. In addition, associated relevant empirical findings from this evaluation study are presented.
Lifelong Learning (LLL) has been proclaimed a Europe-wide strategy as societies are faced with numerous changes making continuous development indispensable. Currently, LLL is often seen primarily as a topic for continuing education. However, schools play an essential role in laying the cornerstone for successful LLL: There is robust knowledge that persistent motivation to learn as well as corresponding learning skills are essential for LLL and that both could be influenced best during childhood and adolescence. Therefore, facilitating LLL is an important aspect of schools' success. However, results from international studies show deficits for many students in LLL competencies. Consequently, a need for more systematic promotion of LLL in schools was identified. Based on this, the aim of this paper is to give an overview on the theoretical basis for promoting LLL in schools from the perspective of educational psychology. Derived from this, the necessity of enhancing LLL competencies in school is made obvious and present promotion programs are described. As an example, goals, structure, and evaluation results of the TALK training program, which aims to provide teachers with the competencies to systematically implement the enhancement of LLL into their regular educational responsibilities, are reported. Finally, general recommendations for realizing a systematic facilitation of LLL in school are illustrated.
For intervention programs that are applied in natural settings, randomization often is difficult or impossible to achieve. If treated individuals are compared with individuals from a nonrandomized comparison group, the inference of causality can be biased. Similar distributions in the relevant characteristics of the treatment and the comparison groups cannot be expected. To adjust between-group comparisons for preexisting differences, this article proposes a simple matching procedure. This procedure involves pairing of treatment and comparison individuals based on observable characteristics, using Euclidean distance scores. Application of the proposed Euclidean-distance matching (EuM) procedure to data from the Viennese E-Lecturing (VEL) project yields satisfying results. Possible generalizations and applications of the EuM procedure are discussed.