Globales Lernen: ein geographischer Diskursbeitrag
In: Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft, 4
9 Ergebnisse
Sortierung:
In: Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft, 4
World Affairs Online
In: Advances in Geographical and Environmental Sciences Series
Intro -- Preface -- Acknowledgments -- Contents -- Editors and Contributors -- Abbreviations -- List of Figures -- List of Tables -- Part I Pedagogic Discourse toward Sustainability -- 1 Recontextualizing Sustainability: Regulative and Instructional Discourses -- 1.1 Introduction -- 1.2 Pedagogical Practices to Facilitate Sustainable Thinking -- 1.2.1 The Complex Influence of the Regulative Discourse -- 1.2.2 The Potential Capacity of the Instructional Discourse -- 1.3 As a Matter of Final Reflection: Recontextualizing the Concept of Sustainability -- References -- 2 Learning Culture, Competencies and Consequences for Sustainability Education -- 2.1 Introduction -- 2.2 Complexity as a Characteristic of Global Challenges -- 2.3 Necessary Competencies -- 2.4 Consequences for Education -- 2.4.1 Constructivist-Oriented Teaching and Learning Processes -- 2.4.2 Transformative Learning -- 2.4.3 Solution-Oriented Didactics -- 2.4.4 Lifelong Learning -- 2.5 Conclusion -- References -- Part II Uncertainty and Transformative Education for Sustainable Development -- 3 Dealing with Uncertainty in a Transformative Education for Sustainability -- 3.1 Introduction -- 3.2 Facets of Uncertainty Relevant to Teaching and Learning -- 3.2.1 Uncertain Scientific Knowledge -- 3.2.2 Uncertainties Regarding Appropriate Paths of Social and Ecological Transformation -- 3.2.3 Knowledge Uncertainty as an Individualized Experience -- 3.3 Transformative Education as Productive Uncertainty -- 3.4 Conclusion -- References -- 4 Education for Sustainable Development in a Culture of Digitality -- 4.1 Introduction-Sustainability as a Social Media Trend for the Young Generation? -- 4.2 The Network of Sustainability, Digitalization, and Geography (Education) -- 4.2.1 Sustainability, Digitalization, and Education -- 4.2.2 Geography, Sustainability, and Education.
In: Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft Band 11
In: Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft 7
In: GW-Unterricht: eine Zeitschrift des Vereins "Forum Wirtschaftserziehung" für Geographie und Wirtschaftskunde, Band 1, S. 91-101
ISSN: 2414-4169
In: Sozial- und Kulturgeographie Band 30
In: Sozial- und Kulturgeographie Band 30
In: Deutsch-israelische Schulbuchempfehlungen, S. 61-78
Partizipation ist eine zentrale Voraussetzung für eine erfolgreiche Nachhaltigkeitstransformation in demokratischen Kontexten. Das ist Konsens in Politik und Wissenschaft und spiegelt sich in vielen Positionspapieren und Leitbildern sowie unzähligen Forschungsprojekten zu dem Thema wider. Gleichzeitig zeigt die Vielzahl an diesbezüglichen Forschungsprojekten und Publikationen jedoch auch die Herausforderungen gelingender Partizipation auf. Da Nachhaltigkeit ein inhärent interdisziplinäres Thema ist, ist es wichtig, Perspektiven unterschiedlicher Disziplinen auf Aspekte der Partizipation im Nachhaltigkeitskontext zusammenzubringen und diese verschiedenen Facetten zu beleuchten. Das hier vorliegende Papier stellt sich diesem Ziel. Es vereint Geograph*innen, Landschaftsökolog*innen, Politikwissenschaftler*innen, Soziolog*innen und Theolog*innen in der Identifikation relevanter konzeptioneller Fragestellungen und empirischer Entwicklungen. Die einzelnen Kapitel nehmen entsprechend aus unterschiedlichen disziplinären und interdisziplinären Perspektiven die Auseinandersetzung mit Bedarfen, Bedingungen oder Barrieren für Partizipation im Nachhaltigkeitskontext auf.
BASE