Internationales Marketing
In: Vahlens Handbücher der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
12 Ergebnisse
Sortierung:
In: Vahlens Handbücher der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
In: European Retail Research
The aim of EUROPEAN RETAIL RESEARCH is to publish interesting manuscripts of high quality and innovativeness with a focus on retail researchers, retail lecturers, retail students and retail executives. As it has always been, retail executives are part of the target group and the knowledge transfer between retail research and retail management remains a part of the publication's concept. EUROPEAN RETAIL RESEARCH welcomes manuscripts on original theoretical or conceptual contributions as well as empirical research - based either on large-scale empirical data or on the case-study method. Following the state of the art in retail research, articles on any major issues that concern the general field of retailing and distribution are welcome. Prof. Dr. Thomas Foscht, University of Graz, Austria Prof. Dr. Dirk Morschett, University of Fribourg, Switzerland Prof. Dr. Thomas Rudolph, University of St. Gallen, Switzerland Prof. Dr. Peter Schnedlitz, Vienna University of Economics and Business, Austria Prof. Dr. Hanna Schramm-Klein, University of Siegen, Germany Prof. Dr. Bernhard Swoboda, University of Trier, Germany.
Der Wettbewerb im Handel ist durch vielfache Herausforderungen geprägt, sei es durch neue Geschäftsmodelle, durch neue Konkurrenten und Kooperationspartner oder neue elektronische Formate. Im "Handbuch Handel" präsentieren namhafte Wissenschaftler und hochkarätige Vertreter der Unternehmenspraxis den State of the Art des internationalen Handelswissens. Sie diskutieren in zahlreichen Beiträgen die wesentlichen Entwicklungstendenzen im Handel, analysieren erfolgreiche beschaffungs- und absatzmarktorientierte Strategien und illustrieren diese anhand nationaler und internationaler Fallbeispiele. In der 2. Auflage wurden alle Beiträge im Hinblick auf neue Entwicklungen im zukunftsorientierten Handel vollständig überarbeitet. Der Inhalt: Strategien im Handel - Betriebs- und Vertriebstypen - Handelsmarketing - Beschaffung und Supply-Chain-Management - Unternehmensführung. Die Zielgruppe: Fach- und Führungskräfte aus Handelsunternehmen, aus Unternehmen der Konsumgüterindustrie und aus dem Dienstleistungsbereich; Stadtentwickler und Raumplaner; Kommunal- und Landespolitiker; Lehrende und Studierende. Die Herausgeber: Prof. Dr. Joachim Zentes ist Inhaber des Lehrstuhls für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Außenhandel und Internationales Management, und Direktor des Instituts für Handel & Internationales Marketing (H.I.MA.) der Universität des Saarlandes, Saarbrücken.Prof. Dr. Bernhard Swoboda ist Inhaber der Professur für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Marketing und Handel, der Universität Trier. Prof. Dr. Dirk Morschett ist Inhaber des Liebherr/Richemont-Lehrstuhls für Internationales Management der Universität Freiburg, Schweiz. Prof. Dr. Hanna Schramm-Klein ist Inhaberin des Lehrstuhls für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Marketing, der Universität Siegen
In: Young consumers: insight and ideas for responsible marketers, Band 17, Heft 2, S. 111-126
ISSN: 1758-7212
Purpose
This paper aims to analyse how children behave during a purchasing process in a simulated shop and how they put their goals into effect at the Point of Sale (POS). The focus of this research is children in Germany aged between 8 and 10 years. The results reveal answers to the following questions: which criteria do the children consider important when buying groceries? How efficiently and effectively do children pursue the goals demanded of them at the POS? This knowledge can support parents, teachers and educational organisations in teaching children consumer literacy.
Design/methodology/approach
Data were collected through interviews and a subsequent observation of the behaviour in a purchase simulation. A total of 436 school children aged 8 to 10 years answered a questionnaire about their behaviour at the POS and perceived demands during the purchasing process as well as their understanding of purchase-relevant concepts. Subsequently, purchase behaviour and decisions in a digitally simulated shopping environment of a supermarket were analysed for a subsample (n = 170). This combination of methods enables the collection of observable decision-making behaviour as well as of the declarative knowledge and the purchasing habits of the children.
Findings
Children often act differently from the way they themselves intended and expected during the purchase decision at the POS. Only a small number of children behaved purposefully, whereas the vast majority was distracted by the great amount of stimuli in the simulated supermarket. The results reveal factors that helped children cope with the shopping task and shielded them against purchase impulses from the stimuli at the POS.
Originality/value
To the best of the authors' knowledge, this is the first study to combine questionnaires about children's declarative knowledge of the shopping process with observation of the real decision behaviour in a supermarket simulation task.
In: JJRC-D-22-01028
SSRN
In: Vahlens Handbücher der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
Cover -- Zum Inhalt/Zu den Autoren -- Titel -- Impressum -- Vorwort zur vierten Auflage -- Vorwort zur ersten Auflage -- Einführung und Überblick über das Buch -- Abkürzungsverzeichnis -- Inhaltsverzeichnis -- Erstes Kapitel: Grundlagen, Abgrenzungen und Sichtweisen -- A. Gegenstand -- B. Ausgewählte Erscheinungsformen und Daten zum Handel -- I. Funktioneller und institutioneller Handel -- II. Großhandel und Einzelhandel -- III. Binnenhandel und Außenhandel -- IV. Verbundsysteme -- 1. Überblick -- 2. Horizontale Verbundsysteme -- 3. Vertikale Verbundsysteme -- I. Online- und Mehrkanalhandel -- C. Zur Geschichte des Handels -- D. Das Umfeld des Handels -- I. Überblick -- II. Makro-Umfeld -- 1. Politisch-rechtliches Umfeld -- 2. Sozio-ökonomisches Umfeld -- 3. Technologisches und infrastrukturelles Umfeld -- III. Mikro-Umfeld -- 1. Abnehmer -- 2. Konkurrenten -- 3. Potenzielle neue Konkurrenten und Substitutionen -- 4. Lieferanten -- IV. Systeme und Methoden der Umfeldanalyse -- E. Theorien, Ansätze und Konzepte des Handelsmanagements -- I. Ansätze der Managementforschung -- 1. Überblick -- 2. Die klassische Sicht der Handelsbetriebslehre -- 3. Der entscheidungsorientierte Ansatz -- 4. Verhaltenswissenschaftliche Ansätze -- 5. Institutionenökonomische Perspektiven -- 6. Weitere Ansätze und Konzepte der Managementforschung -- II. Ein strategischer Managementansatz im Handel -- 1. Integrierte Managementperspektive als Basis -- 2. Konkretisierung der integrierten Perspektive -- 3. Geschäftsmodelle im Online- und Mehrkanalhandel -- F. Fallstudie: Amazon -- I. Darstellung des Unternehmens -- II. Entwicklungs- bzw. Wachstumsstrategien -- III. Unternehmensvision, -geschäftsmodell, -kultur und -struktur -- IV. Geschäftsbereiche und Business Units -- 1. Versandhandel des eigenen Sortiments -- 2. Amazon Marketplace und Full Service-Vertriebskanal.
In: Vahlens Handbücher der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
Handelsunternehmen nehmen eine immer wichtiger werdende Stellung in der Wirtschaft ein: Sie bauen ihre Wertschöpfungstiefe sowohl "up-stream" als auch "down-stream" aus. Auch Industrieunternehmen gestalten ihre Wertschöpfungsarchitekturen zunehmend um: Durch absatzmarkt-orientierte Vertikalisierung werden auch sie zu "Händlern". Nicht zuletzt ergeben sich neue elektronische Optionen in Mehrkanalunternehmen. Vor diesem Hintergrund führt das Buch in die neueren Ansätze und Methoden des modernen Omnichannel Retailing ein. Aber auch das bewährte Wissen wird einbezogen, um die Zusammenhänge in der Handelspraxis zu erklären. Grundlagen, Abgrenzungen und Sichtweisen Dynamik der Be- und Vertriebstypen Spektrum wettbewerbsorientierter Strategien Optionen des Handelsmarketing Gestaltung der Supply Chain Konzepte der Führung(Verlagstext)
In: HandelsMonitor
In: European Retail Research
The aim of EUROPEAN RETAIL RESEARCH is to publish interesting manuscripts of high quality and innovativeness with a focus on retail researchers, retail lecturers, retail students and retail executives. As it has always been, retail executives are part of the target group and the knowledge transfer between retail research and retail management remains a part of the publication?s concept. EUROPEAN RETAIL RESEARCH welcomes manuscripts on original theoretical or conceptual contributions as well as empirical research? based either on large-scale empirical data or on the case-study method. Following the state of the art in retail research, articles on any major issues that concern the general field of retailing and distribution are welcome. Contents Making Consumers Switch from Counterfeit to Genuine Luxury Successful GAM Organisation The World?s leading E-retailers and Environmental Sustainability Willingness to Pay in Food Retailing Retailing in Brazil Retailing in New Zealand Target Groups Retail Researchers, Retail Executives, Retail Lectures, Retail Students The Editors Prof. Dr. Thomas Foscht, University of Graz, Austria Prof. Dr. Dirk Morschett, University of Fribourg, Switzerland Prof. Dr. Thomas Rudolph, University of St. Gallen, Switzerland Prof. Dr. Peter Schnedlitz, Vienna University of Economics and Business, Austria Prof. Dr. Hanna Schramm-Klein, University of Siegen, Germany Prof. Dr. Bernhard Swoboda, University of Trier, Germany.
In: European Retail Research
The aim of EUROPEAN RETAIL RESEARCH is to publish interesting manuscripts of high quality and innovativeness with a focus on retail researchers, retail lecturers, retail students and retail executives. As it has always been, retail executives are part of the target group and the knowledge transfer between retail research and retail management remains a part of the publication's concept. EUROPEAN RETAIL RESEARCH welcomes manuscripts on original theoretical or conceptual contributions as well as empirical research - based either on large-scale empirical data or on the case-study method. Following the state of the art in retail research, articles on any major issues that concern the general field of retailing and distribution are welcome. Contents Self-monitoring and Fashion Retailer Choice Purchasing the Counterfeit Differentiation in Online Retailing Store Flyer Advertising Self-Service Technologies Retailing in Portugal Target Groups Retail Researchers, Retail Executives, Retail Lectures, Retail Students The Editors Prof. Dr. Hanna Schramm-Klein, Siegen University, Germany Prof. Dr. Thomas Foscht, University of Graz, Austria Prof. Dr. Dirk Morschett, University of Fribourg, Switzerland Prof. Dr. Thomas Rudolph, University of St. Gallen, Switzerland. Prof. Dr. Peter Schnedlitz, Vienna University of Economics and Business, Austria Prof. Dr. Bernhard Swoboda, University of Trier, Germany.