Wie politische Partizipation Freude bereiten kann: Sechs Dimensionen des subjektiven Wohlbefindens politisch handelnder Personen im ländlichen Japan
In: Monographien aus dem Deutschen Institut für Japanstudien, 67
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In: Monographien aus dem Deutschen Institut für Japanstudien, 67
In: Labyrinth, Band Vol.5, Heft No.1
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The untold story of how FDR did the unthinkable to save the American economyThe American economy is strong in large part because nobody believes that America would ever default on its debt. Yet in 1933, Franklin D. Roosevelt did just that, when in a bid to pull the country out of depression, he depreciated the U.S. dollar in relation to gold, effectively annulling all debt contracts. American Default is the story of this forgotten chapter in America's history.Sebastian Edwards provides a compelling account of the economic and legal drama that embroiled a nation already reeling from global financial collapse. It began on April 5, 1933, when FDR ordered Americans to sell all their gold holdings to the government. This was followed by the abandonment of the gold standard, the unilateral and retroactive rewriting of contracts, and the devaluation of the dollar. Anyone who held public and private debt suddenly saw its value reduced by nearly half, and debtors--including the U.S. government—suddenly owed their creditors far less. Revaluing the dollar imposed a hefty loss on investors and savers, many of them middle-class American families. The banks fought back, and a bitter battle for gold ensued. In early 1935, the case went to the Supreme Court. Edwards describes FDR's rancorous clashes with conservative Chief Justice Charles Evans Hughes, a confrontation that threatened to finish the New Deal for good—and that led to FDR's attempt to pack the court in 1937.At a time when several major economies never approached the brink of default or devaluing or recalling currencies, American Default is a timely account of a little-known yet drastic experiment with these policies, the inevitable backlash, and the ultimate result
In: ZMS-Schriftenreihe 2
In: Diskussionsbeiträge
In: Serie 2 264
Ein wichtiges Element des deutschen Konjunkturpakets 2020 zur Bekämpfung der Corona-Folgen ist die vorübergehende Absenkung der Mehrwertsteuer vom 1.7.2020 bis zum 31.12.2020. Nach Angaben des Finanzministeriums dürfte diese Steuersenkung den Fiskus etwa 20 Mrd. Euro kosten. Diese Maßnahme dürfte zu einem gewissen Maß die Kaufkraft steigern, zu einem anderen Teil die Gewinnmargen der Unternehmen stützen. Die genaue Wirkung hängt davon ab, inwieweit die Steuersenkungen in Preissenkungen weitergegeben werden. Basierend auf empirischen Erfahrungen in anderen Ländern und theoretischen Überlegungen ist damit zu rechnen, dass nur ein Teil der Steuersenkung an die Konsumenten weitergegeben wird. Der gesamtwirtschaftliche Multiplikator dieser Steuersenkung dürfte deshalb spürbar unter 1 liegen. ; Stellungnahme für die Anhörung im Finanzausschuss des Deutschen Bundestages am 22.06.2020 zum Entwurf eines Zweiten Gesetzes zur Umsetzung steuerlicher Hilfsmaßnahmen zur Bewältigung der Corona-Krise (Zweites Corona-Steuerhilfegesetz) der Fraktionen der CDU/CSU und SPD und zum Antrag "NEUSTART für DEUTSCHLAND: entlasten, investieren und entfesseln" des Abgeordneten Christian Dürr und der Fraktion der FDP
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Während der Apartheid-Ära führten die vielfältigen Verbindungen der Evangelischen Kirche in Deutschland (EKD) nach Südafrika zu Konflikten im westdeutschen Protestantismus. Einen Streitpunkt bildete die Frage, wie man sich zu Boykotten südafrikanischer Produkte, zu Desinvestitionen und zu Wirtschaftssanktionen verhalten sollte. Dieses Thema wurde in der Bundesrepublik seit Ende der 1970er-Jahre besonders durch die Evangelische Frauenarbeit in Deutschland und deren Kampagne »Kauft keine Früchte aus Südafrika!« in die Öffentlichkeit getragen. Beeinflusst von der Befreiungstheologie und der »Schwarzen Theologie« forderten südafrikanische Kirchen ihre ausländischen Partner wenige Jahre später dazu auf, sich für umfassende Sanktionen in ihren jeweiligen Ländern einzusetzen, um die Apartheid in Südafrika zu überwinden. Dieser Wandel innerhalb der südafrikanischen Kirchen veränderte den westdeutschen Protestantismus nicht nur auf kirchenpolitischer, sondern auch auf theologischer Ebene, wie die Rezeption des »Kairos-Dokuments« südafrikanischer Theologen von 1985 zeigt. ; The extensive relations maintained by the Protestant Church in Germany with South Africa during the apartheid era led to conflicts in West German Protestantism. One crucial point in this controversy was the question of how to react to consumer boycotts, disinvestments and sanctions targeting the South African government. With their campaign ›Don't Buy South African Fruit!‹, the Evangelische Frauenarbeit – a Church Protest Group led by Protestant women – raised public awareness on this issue in the Federal Republic of Germany from the end of the 1970s. A few years later and influenced by ›Black Theology‹ and liberation theology, South African church leaders called on their overseas partners to advocate sanctions in their countries in order to overcome the apartheid system. This significant change within South African Churches affected West German Protestantism not only in matters of church policy but also in terms of theology, as the reception of the ›Kairos Document‹ released by South African theologians in 1985 indicates.
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In: Zeithistorische Forschungen: Studies in contemporary history : ZF, Band 13, Heft 2, S. 280-301
ISSN: 1612-6041
Während der Apartheid-Ära führten die vielfältigen Verbindungen der Evangelischen Kirche in Deutschland (EKD) nach Südafrika zu Konflikten im westdeutschen Protestantismus. Einen Streitpunkt bildete die Frage, wie man sich zu Boykotten südafrikanischer Produkte, zu Desinvestitionen und zu Wirtschaftssanktionen verhalten sollte. Dieses Thema wurde in der Bundesrepublik seit Ende der 1970er-Jahre besonders durch die Evangelische Frauenarbeit in Deutschland und deren Kampagne »Kauft keine Früchte aus Südafrika!« in die Öffentlichkeit getragen. Beeinflusst von der Befreiungstheologie und der »Schwarzen Theologie« forderten südafrikanische Kirchen ihre ausländischen Partner wenige Jahre später dazu auf, sich für umfassende Sanktionen in ihren jeweiligen Ländern einzusetzen, um die Apartheid in Südafrika zu überwinden. Dieser Wandel innerhalb der südafrikanischen Kirchen veränderte den westdeutschen Protestantismus nicht nur auf kirchenpolitischer, sondern auch auf theologischer Ebene, wie die Rezeption des »Kairos-Dokuments« südafrikanischer Theologen von 1985 zeigt.
Households in some European countries increased their indebtedness massively over the past 20 years. Besides household debt, also government debt and corporate debt are in some countries at levels not seen before. While there is a common agreement that these high debt levels are not sustainable there is fewer consensus about the effect of changes in debt and especially debt levels on aggregate demand. Based on a cross country study of 18 European countries we show that there is a strong link between household sector debt and aggregate demand. We strengthen these results by an analysis for Spanish provinces. The level of household debt in the Spanish provinces is highly significant for changes in aggregate demand that translated into increasing unemployment in these regions during the recession following the financial crisis of 2007/08.
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In: CESifo Working Paper Series No. 3924
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Working paper
In: Schriftenreihe innovative betriebswirtschaftliche Forschung und Praxis 349
In: CESifo Working Paper Series No. 3687
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Working paper
In: CESifo Working Paper Series No. 3554
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