Wie lernt die Politik? Lernen aus Erfahrung in Politik und Verwaltung, by Peter Biegelbauer
In: Critical policy studies, Band 9, Heft 2, S. 251-254
ISSN: 1946-018X
5 Ergebnisse
Sortierung:
In: Critical policy studies, Band 9, Heft 2, S. 251-254
ISSN: 1946-018X
This path-breaking book provides balanced and comprehensive coverage of current research and practice on the role of evaluation in supporting governance for sustainable development and learning. This accessible study draws lessons from how evaluation studies and evaluation systems advance the agendas of sustainable development and good governance. Such studies open up decision-making processes to stakeholders, supporting evidence-based, coherent and transparent decision-making, integrating concerns of the three domains of sustainable development into decision-making and supporting learning and capacity building. It assesses how political-administrative realities affect the design and use of evaluation studies as well as the institutionalization of monitoring and evaluation systems. The contributors expertly review recent European experience with evaluation at the EU, national, regional and local levels which will appeal to researchers specializing in regional, political and sustainability sciences and practitioners in the area of policy/program evaluation and sustainable development
In: Nachhaltigkeit regieren: eine Bilanz zu Gouvernance-Prinzipien und -Praktiken, S. 143-168
Der Beitrag befasst sich mit dem Governance-Prinzip der Partizipation bzw. Öffentlichkeitsbeteiligung bei nationalen Nachhaltigkeitsstrategien. So werden im ersten Schritt zunächst allgemeine Aspekte öffentlicher Beteiligung in politischen Prozessen und im Rahmen von Nachhaltigkeitsstrategien dargestellt. Dabei werden Prinzipien sowie Merkmale und Anwendungen öffentlicher Beteiligung ebenso erörtert, wie die spezielle Bedeutung von Beteiligungsverfahren im Rahmen von nachhaltiger Entwicklung. Darauf aufbauend werden im zweiten Schritt einige Charakteristika von 94 Beteiligungsprozessen aus europäischen 12 Ländern präsentiert. Dabei wird differenziert zwischen fünf maßgeblichen Merkmalen: (1) Form der Beteiligung, (2) Grad der Beteiligung, (3) unterschiedliche Ebenen des politischen Systems, (4) Umfang der Beteiligung sowie (5) die beteiligten Akteursgruppen. Ferner werden drei ausgewählte Fallstudien zu Beteiligungsprozessen in Dänemark, Norwegen und Belgien vorgestellt. Diese basieren auf Dokumentenanalysen, ergänzt durch Interviews mit Umsetzungsverantwortlichen und Stakeholdern. Die Schlussfolgerungen im dritten Schritt beginnen mit einer Rekapitulation zur Rolle von Beteiligung in der Governance von Nachhaltigkeitsstrategien. Daran schließt eine kurze Betrachtung der empirischen Erkenntnisse an. Ein Blick in die Praxis der Fallstudien zeigt auf, welche Möglichkeiten es gibt, mit den identifizierten Herausforderungen umzugehen. Eine kritische Reflexion der untersuchten Beispiele schließt die Ausführungen ab. (ICG2)
There is overwhelming evidence that one of the most important challenges facing society today is the growing scale and unequal distribution of consumption of natural resources. Both the socio-economic implications of resource scarcities and the documented decline in provision of and rising threats to ecosystem services have spurred parts of the academic and policy communities into identification of problems and solutions. Some of the most fundamental debates, led by researchers from various disciplines, centre around economic growth and sustainable consumption. However, there is often a lack of knowledge exchange between these researchers as well as between researchers and policy makers. Together with other factors this results in slow policy progress. In this paper, we seek to contribute to the dialogue and understanding between sustainability science and policy by identifying a set of important research questions that link the challenges of sustainable consumption with economic growth debates and critiques. The research questions have been identified through an extensive participatory process involving leading researchers and policy makers responsible for sustainability policies throughout the whole EU and cover five areas (food, housing, mobility, information and communication technology, finance). The aim of the research questions is to orient researchers towards important research priorities as well as guide policy makers and public authorities in funding of research and use of sound scientific evidence and policy advice to inform decision making. We anticipate that addressing these questions will contribute to rethinking of societal institutions and forms of consumption in order to transition towards sustainability, while improving the synergy between policy and sustainability science. This paper presents some results of the RESPONDER project, Linking Research and Policy Making for Managing the Contradictions of Sustainable Consumption and Economic Growth, funded by the European Commission's 7th Framework Programme, 2011–2014.
BASE