Frontmatter -- CONTENTS -- ACKNOWLEDGMENTS -- Introduction. Past History -- ONE. Did the Conk Rag Lose? -- TWO. The Waters of Death and Life -- THREE. Cockroach Racing -- PART II. CULTURING WORDS -- FOUR. Naming Troubles -- FIVE. State Making -- SIX. F&N Intimacy, Distance, Anger -- PART III. BEYOND -- SEVEN. Living in the Beyond -- EIGHT. "Out Here It's Dog Eat Dog and Vice Versa" -- PART IV. LIVING CONTRADICTIONS -- NINE. Civil Society and Civil Rights on One Leg -- TEN. "We Dies in Harness . . ." -- APPENDIX -- REFERENCES -- INDEX
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Since the 1960s, the Native peoples of northeastern Canada, both Inuit and Innu, have experienced epidemics of substance abuse, domestic violence, and youth suicide. Seeking to understand these transformations in the capacities of Native communities to resist cultural, economic, and political domination, Gerald M. Sider offers an ethnographic analysis of aboriginal Canadians' changing experiences of historical violence. He relates acts of communal self-destruction to colonial and postcolonial policies and practices, as well as to the end of the fur and sealskin trades. Autonomy and dignity within Native communities have eroded as individuals have been deprived of their livelihoods and treated by the state and corporations as if they were disposable. Yet Native peoples' possession of valuable resources provides them with some income and power to negotiate with state and business interests
Abstract In the midst of the great depression, with a large number of people hovering on the edge of starvation, the government of Newfoundland decided to insist that all dogs be licensed ‐ for a fee. Unfolding the enforcement process permits us to see how suffering and domination become dynamically intertwined, and in the mesh of this moving net the concept of 'subsistence production' can be caught and brought more clearly into history.
Am Beispiel der politischen Geschichte der Lumbee-Indianer, die den Robeson-Bezirk in Nord-Carolina (USA) bewohnen, werden Probleme des kulturellen und des politischen Nationalismus diskutiert. Der kulturelle Nationalismus ist gegen eine Herrschaft gerichtet, die nicht nur politisch und ökonomisch wirkt, sondern auch Geringschätzung und Entwertung von Kultur mit sich bringt. Da die Unterdrückung nicht nur politisch und ökonomisch, sondern auch kulturell wirkt, kann der kulturelle Nationalismus, zumindest in der Anfangsphase, eine befreiende Kraft bilden. Mit dem kulturellen Nationalismus wollen die Lumbee eine eigene Kultur schaffen, die sich deutlich unterscheidet von der Kultur ihrer Umgebung. Aber durch die politische und ökonomische Ungleichheit unter den Lumbee bleibt diese kulturelle Vereinigung abstrakt und ohne Beziehung zum alltäglichen sozialen Leben und Handeln. Somit erzeugt der kulturelle Nationalismus nicht nur kollektiven Stolz, sondern er verfestigt auch die Klassenspaltung innerhalb der Lumbee. Es läßt sich noch nicht vorhersagen, wie dieser Widerspruch zu lösen ist. (GB)
In: Dialectical anthropology: an independent international journal in the critical tradition committed to the transformation of our society and the humane union of theory and practice, Band 1, Heft 1-4, S. 161-172