(New) EU Standards in Preferential Services Trade Liberalization
In: Francesco Duina & Crina Viju-Miljusevic (eds.), Standardizing the World: EU Trade Policy and the Road to Convergence, Oxford University Press, May 2023, Chapter 2.
16 Ergebnisse
Sortierung:
In: Francesco Duina & Crina Viju-Miljusevic (eds.), Standardizing the World: EU Trade Policy and the Road to Convergence, Oxford University Press, May 2023, Chapter 2.
SSRN
Den EFTA-Staaten ist in den Verhandlungen über eine Wirtschaftspartnerschaft mit Indonesien scheinbar Bahnbrechendes gelungen: Zum ersten Mal weltweit macht ein Handelsabkommen präferenzielle Zölle abhängig von der Art und Weise, wie ein Rohstoff produziert worden ist. Der — theoretische — ökonomische Anreiz zur nachhaltigen Produktion überwindet damit das Verbot in den WTO-Abkommen, zwischen nachhaltig und konventionell produzierten Waren zu unterscheiden. Allerdings zeigt ein näherer Blick, dass die gewährten Präferenzen keinen nennenswerten ökonomischen Wert besitzen. Dass diese Tatsache im Abstimmungskampf nicht offengelegt wurde, wirft Fragen auf: Was ist der Wert der Palmöl-Vereinbarung in der EFTA-Indonesien Wirtschaftspartnerschaft? Hat der Bundesrat seine Pflichten verletzt, indem er unvollständig über den Umfang des ökonomischen Anreizes zur nachhaltigen Palmölproduktion informiert hat? Dieser Beitrag verortet Handlungsbedarf in Bezug auf die Überwindung des Informationsvorsprungs der Bundesverwaltung gegenüber der Legislative im Meinungsbildungsprozess über internationale Handelsabkommen. -- Les États de l'AELE ont en apparence réalisé un exploit dans les négociations sur un partenariat économique avec l'Indonésie : pour la première fois au monde, un accord commercial fait dépendre l'octroi de tarifs préférentiels à la manière dont une matière première a été produite. Cette incitation économique - théorique - en faveur de la production durable permet ainsi de surmonter l'interdiction faite par les accords de l'OMC d'établir une distinction entre les biens produits de manière durable et ceux produits de manière conventionnelle. Toutefois, un examen plus approfondi montre que les avantages accordés n'ont aucune valeur économique appréciable. Le fait que cela n'ait pas été divulgué lors de la campagne référendaire soulève des questions : quelle est la valeur de l'accord sur l'huile de palme dans le cadre du partenariat économique AELE-Indonésie ? Le Conseil fédéral a-t-il violé ses devoirs en ne fournissant que des informations incomplètes sur l'ampleur de l'incitation économique à la production durable d'huile de palme ? Cet article identifie la nécessité d'agir pour surmonter l'avantage en matière d'information que possède l'administration fédérale sur législateur dans le processus de formation de l'opinion à propos des accords commerciaux internationaux.
BASE
In: Democracy and Globalization: Legal and Political Analysis on the Eve of the 4th Industrial Revolution, Charlotte Sieber-Gasser & Alberto Ghibellini (eds.), Springer/Cham, 2021.
SSRN
In: Zeitschrift für Europarecht (EuZ), Band 23, Heft 6, S. November 2021
SSRN
In: European Yearbook of International Economic Law, Special Issue: The Australia-European Union Free Trade Agreement, 2021
SSRN
SSRN
Working paper
In: DCU Brexit Institute – Working Paper N. 11 - 2019
SSRN
Working paper
SSRN
Working paper
In: Society of International Economic Law (SIEL), Fifth Biennial Global Conference, Working Paper 2016/9
SSRN
Working paper
Zwei Jahrzehnte lang hat sich im internationalen Handelsrecht wenig bewegt. Durch die Paralyse der WTO genossen bilaterale Handelsabkommen viel Aufmerksamkeit und waren während 20 Jahren das primäre Instrument für die Weiterentwicklung und Vertiefung der Handelsbeziehungen. Vor gut einem Jahr hat sich die Dynamik geändert: Mit mehreren sogenannten Mega-Abkommen, plurilateralen Initiativen und dem ersten neuen Entscheid der WTO seit vielen Jahren, verlieren bilaterale Handelsabkommen an Attraktivität und Nutzen. Diese neue Dynamik bringt deutlich zum Vorschein, dass der handelspolitische Alleingang steigende Kosten mit sich bringt und die fortschreitende Globalisierung einen Imperativ zur Vernetzung und Kooperation schafft. Ob die Schweiz bereit ist, der neuen Herausforderung proaktiv zu begegnen, wird sich weisen.
BASE
In: Jusletter, 9. November 2015
SSRN
In: International Economic Law: The Voices of Africa, Siber Ink, Cape Town, 2012, pp. 110-130
SSRN
In: 5th Annual TRAPCA Trade Conference, Arusha, November 2010
SSRN
Working paper
In: Economic Analysis of Law in European Legal Scholarship Ser. v.10
Intro -- Foreword -- Contents -- Prologue -- References -- Part I: ``Democracy´´ on the Eve of the 4th Industrial Revolution -- An Untenable Compromise? Liberal Democracy Between Populism and Globalization -- 1 Introduction -- 2 On the Genealogy of ``Liberal Democracy´´ -- 3 Why Is Liberal Democracy in Crisis? What Is Globalization´s Role in This Regard? -- 4 Back to the Liberal Roots of Globalization -- 5 Conclusion: Liberal Globalization vs ``Populism´´ -- References -- From Formal to Radical: Tracing the Democratic Argument in Global Law -- 1 Introduction -- 2 Habermas and the Civilization of Legal Authority in the Global Realm -- 2.1 Democratic Legal Authority and International Relations -- 2.2 Institutional Reform as a Response to Plurality -- 2.3 Between Kant´s Utopia and Normative Pragmatism -- 3 Normative and Systemic Unity Through Argumentative Rationality -- 3.1 Legal Communication Culture: A Universal Code of Legality? -- 3.2 Systemic Unity Through Language -- 3.3 Structural Coherence of Global Legal Rationality -- 4 Preserving the Publicness of Global Law -- 4.1 Global Governance as Administrative Action -- 4.2 Preserving the Publicness of International Public Authority -- 4.3 A Public Sphere Without Democratic Input? -- 5 Overthrowing the Form: Radical Democratic Approaches -- 5.1 Social Movements as Constitutional Subjects -- 5.2 The Ontology of Conflict: Radical Democracy as Political and Legal Theory -- 5.3 Productive Conflict without Procedures? -- 6 Conclusion: The Democratic Dilemma -- References -- Part II: ``Statehood´´ on the Eve of the 4th Industrial Revolution -- The Scope of the State as a Function of Transaction Costs: How Will Digitization Change the Role of Public Law? -- 1 Introduction -- 2 Transaction Cost Perspective as a Methodical Approach -- 2.1 Origin and Context of the Proposed Analytical Framework.
In: Cambridge international trade and economic law
Foundations -- Special and differential treatment in the WTO -- The rationale for South-South services trade -- The quest of this study -- Preferential services trade -- Histoy and geography of preferential services trade -- Stock-taking of preferential services trade agreements -- The current level of liberalisation -- The special case of South-South preferential services trade -- Legal regime for preferential services trade -- Historical background of preferentialism in services trade and its regulation -- GATS Art. V -- Regulatory flexibilities in the GATS : special and differential treatment -- Compliance with GATS worldwide -- Loopholes in the GATS : problems in practice -- Innovation in South-South agreements? -- In summary -- Legal regime for South-South preferential services trade -- The legal scope of flexibilities for South-South preferential services trade -- Legal arguments for a large scope of flexibilities in the GATS -- New approach to a better use of the scope of flexibilities -- Sysemic considerations -- In summary -- Conclusion -- Lessons for the WTO -- Lessons for the architecture of interrnational economic law -- Critical issues for future research