Wege zu einer anforderungsgerechten und wirtschaftlichen Güterbahn
In: Wissenschaftliche Arbeiten 50
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In: Wissenschaftliche Arbeiten 50
The paper provides an overview of the most important technical requirements for railway infrastructure as regulated by the standards proposed by the European Union. More precisely, the paper gives an insight into the following Trans-European Transport Network (TEN-T) requirements: track gauge, axle load, train length, electrification and speed. In addition, each parameter is illustrated by a practical case where appropriate. ; Der Beitrag gibt einen Überblick über die wichtigsten technischen Anforderungen an die Eisenbahninfrastruktur, die durch europäische Normen geregelt sind. Der Beitrag ermöglicht einen Einblick in die folgenden Anforderungen des Transeuropäischen Verkehrsnetzes (TEN-V): Spurweite, Achslast, Zuglänge, Elektrifizierung und Geschwindigkeiten. Jeder der genannten Parameter wird gegebenenfalls durch ein Beispiel veranschaulicht.
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In: Wissenschaftliche Arbeiten 50
In: Handwörterbuch der Stadt- und Raumentwicklung, S. 2107-2117
Das System Schienenverkehr basiert auf dem Prinzip Stahlrad auf Stahlschiene mit seinem geringen Rollwiderstand. Das erlaubt es, große Massen schnell und mit geringem Energieaufwand sicher zu befördern. Ziel ist ein vernetztes System mit häufig verkehrenden Personenzügen im Fern- und Regionalverkehr. Im Güterverkehr dominiert die Straße, doch die Schiene erfährt infolge des zunehmenden Containerverkehrs über lange Strecken einen leichten Zuwachs.
In: Spatial and Transport Infrastructure Development in Europe: Example of the Orient/East-Med Corridor, S. 133-138
The paper provides an overview of the most important technical requirements for railway infrastructure as regulated by the standards proposed by the European Union. More precisely, the paper gives an insight into the following Trans-European Transport Network (TEN-T) requirements: track gauge, axle load, train length, electrification and speed. In addition, each parameter is illustrated by a practical case where appropriate.
Der Ad-hoc-Arbeitskreis ''Netzstruktur der DB AG aus Sicht der Raumordnung'' der Akademie für Raumforschung und Landesplanung (ARL) hat einen Vorschlag für ein Schienenfernverkehrsnetz erarbeitet, das auf dem existierenden Fernverkehrsnetz der DB AG aufbaut und in besonderer Weise raumordnerische Kriterien berücksichtigt. Die Zielsetzung nachhaltiger Raumentwicklung, die Hierarchie zentraler Orte und das Leitbild der dezentralen Konzentration waren Hauptkriterien für die Aufnahme von Relationen in das vorgeschlagene Netz. Dieses Netzraster spiegelt daher die Verteilung der Bevölkerung und ihre ökonomischen Aktivitäten, auch unter Berücksichtigung denkbarer zukünftiger Entwicklungen, wider. Der ARL-Netzvorschlag stellt eine Vorgabe auch an die bundesdeutsche Verkehrspolitik dar. ; The Ad Hoc Working Party on "Structure of the DB German Rail Network from a Spatial-Planning Perspective", set up by the ARL (the German Academy for Spatial Research and Planning), has framed a proposal for a national rail network which is based on the existing national rail network of the Deutsche Bahn AG and pays particular attention to criteria of relevance to comprehensive spatial planning at national level. The goal of sustainable spatial development, the hierarchy of central-place locations and the guiding vision of polycentric concentration were the key criteria behind the adoption of rail links into the network proposed. Consequently, this network raster reflects the current distribution of population and of economic activity, whilst at the same time taking into account conceivable developments in the future. The network proposed by the ARL also serves as one input for national transport planning in Germany.
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For four years, a group of experts from public administration, academia and practice has collaborated to highlight the important aspects of corridor development, to provide a first integrated assessment for the entire corridor system and to prepare a draft of an integrated strategy. Of course, this is just a beginning and should be followed up by additional initiatives to produce an organisational framework that will allow intensified collaboration on the corridors, which are so important for the cohesion of Europe. Moreover, we hope that our insights will also stimulate the development of the OEM Corridor and similar investigations into other European corridors. Due to the international nature of the project topic, the working group comprises prominent experts of spatial development and infrastructural engineering from both academia and from planning practice, and from various countries along the corridor.