The many deaths of tsar Nicholas II: relics, remains and the Romanovs
In: Routledge studies in the history of Russia and Eastern Europe [9]
59 Ergebnisse
Sortierung:
In: Routledge studies in the history of Russia and Eastern Europe [9]
In: The Slavonic and East European review: SEER, Band 80, Heft 2
ISSN: 2222-4327
In: The Slavonic and East European review: SEER, Band 79, Heft 1
ISSN: 2222-4327
In: Journal of European Studies, Band 29, Heft 116, S. 455-457
ISSN: 1740-2379
In: Journal of contemporary history, Band 34, Heft 3, S. 383-397
ISSN: 1461-7250
In: Journal of contemporary history, Band 34, Heft 3, S. 383
ISSN: 0022-0094
In: Slavic review: interdisciplinary quarterly of Russian, Eurasian and East European studies, Band 58, Heft 2, S. 407-427
ISSN: 2325-7784
A nation's shared culture reflects its status as an "imagined community."1 Different sections of the imagined community, however, have their own ideas about what the shared culture should include and what ought to be excluded from it, and this incessant debate over the cultural canon affects the nation's sense of identity. The rise of the civil rights movement and feminism in the United States in the 1960s, for example, challenged the dominance of "dead white males" in the American literary canon. Political as much as aesthetic considerations, then, dictate what the canon of works that constitute any shared culture should include. Similarly, political circumstances often determine the "correct" interpretation of these works.
In: The journal of communist studies & transition politics, Band 14, Heft 4, S. 69-86
ISSN: 1743-9116
In: Journal of European Studies, Band 28, Heft 3, S. 328-329
ISSN: 1740-2379
In: Journal of European Studies, Band 28, Heft 109-110, S. 213-215
ISSN: 1740-2379
In: Journal of European Studies, Band 28, Heft 1, S. 213-215
ISSN: 1740-2379
In: The journal of communist studies and transition politics, Band 14, Heft 4, S. 69-86
ISSN: 1352-3279
Sowohl die Kommunisten als auch die Nationalisten greifen in ihren ideologischen Positionen auf selektive und verfälschende Geschichtsbilder in Bezug auf die Entwicklung Russlands im 20. Jahrhundert zurück. Diese Geschichtsbilder werden für die Formulierung einer nationalen Identität instrumentalisiert, wie sie auch bei Jelzin in Gestalt der "russischen Idee" vorliegt. Die Selektivität retrospektiver Russlandbilder wird vor allem in der Behandlung der Sowjetperiode sichtbar. Vor allem für die Ultranationalisten ist es nicht einfach, die Zerstörung des traditionellen Russland als Negativum und die positiv bewertete Etablierung der UdSSR als Weltmacht auf einen ideologischen Nenner zu bringen. Sowohl Kommunisten wie Nationalisten interpretieren die KPdSU als Konglomerat aus zwei Strömungen, von denen die eine das patriotische Russland, die andere einen russophobischen, internationalistisch orientierten Flügel repräsentiert. Die retrospektiven Russlandbilder der Gegenwart atmen teilweise auch den Geist der stalinistische Geschichtsschreibung. (BIOst-Wpt)
World Affairs Online
In: Journal of European Studies, Band 27, Heft 4, S. 487-489
ISSN: 1740-2379
In: Journal of European Studies, Band 27, Heft 2, S. 255-257
ISSN: 1740-2379