Zum Rederecht von Liedermachern – Durfte Wolf Biermann im Deutschen Bundestag reden, obwohl er singen sollte?
In: Zeitschrift für Parlamentsfragen, Band 46, Heft 4, S. 810-819
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In: Zeitschrift für Parlamentsfragen, Band 46, Heft 4, S. 810-819
In: Zeitschrift für Parlamentsfragen: ZParl, Band 46, Heft 4, S. 810-819
ISSN: 1862-2534
"On November 7, 2014 to commemorate the fall of the Berlin Wall, the singer/songwriter and GDR-dissident Wolf Biermann was supposed to perform a well-known song of the resistance movement in the course of a parliamentary session. Although he had only been invited to sing, he used the opportunity to speak for several minutes, harshly criticising the parliamentary party Die Linke by calling them remnants of the former dictatorship. He did that despite the fact that after his first words, the Speaker of the House reminded him that he had been invited "to sing". Grounds on which it was possible for the Speaker to utter a ban on speaking for Biermann as a non-member of parliament, can be found in the provision of article 40 (2) 1 Basic Law. This article empowered the Speaker to ban Biermann from speaking, and by disregarding the warning, Biermann violated that ban. Nevertheless, considering the specific circumstances of the case, i.e. the person speaking, the occasion and the setting - especially the intended addressees - of the speech, the conclusion is reached that Biermann's freedom of speech as per article 5 (1) Basic Law superseded the Speaker's powers. Under the circumstances, the latter's duty to uphold the dignity of parliament was even better served by not enforcing the ban." (author's abstract)
In: Schriften zur Verfassungsgeschichte Band 89
In: Schriften zur Verfassungsgeschichte Band 89
Die Arbeit beschäftigt sich mit der (Dis-)Kontinuität der deutschen Verfassungen zwischen dem Alten Reich und 1849. Im Mittelpunkt steht die Untersuchung der sog. Verfassungsaussagen: Inwiefern treffen die Bestimmungen der Verfassungen – bis hin zu einzelnen Begriffen – Aussagen über die staatliche (Dis-)Kontinuität zum Vorhergehenden? Was lässt sich aus einer Beobachtung und Auswertung dieser Aussagen sowohl über die Verfassungstechnik als auch staatliche Kontinuität aussagen? Die Herangehensweise untersucht also Verfassungskontinuität im Wortsinn. Dabei lassen sich für den hier beobachteten Zeitraum je nach Tiefe verschiedene allgemeine und spezielle Ergebnisse festhalten: Während (explizite) Diskontinuitätsaussagen selten, aber umso nachdrücklicher sind, werden Begriffe und Einrichtungen, die ihrerseits Jahrhunderte zurückweisen über mehrere Verfassungswechsel transportiert. Ob diese Beharrung im Wandel identitätsbewahrend ist, muss aber letztlich einer (systematisierten) Wertung überlassen werden. / »Continuity of Constitution. Statements of Continuity and Discontinuity in the German constitutions between the Old Reich and 1849« -- Looking at German constitutions between the end of the Old Reich and the democratic revolution in 1849, the author examines so-called "continuity expressions" by certain categories, formed according to how explicitly continuity is expressed, with respect to preceding constitutions. In doing so, he concludes that the constitutions at hand rarely ever express explicit discontinuity, but transport continuity foremost on a more implicit and ›topological‹ level to carry past legitimacy to a new era.