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Mordprozesse und Tötungsdelikte ziehen seit jeher das Interesse der Öffentlichkeit und der Medien an. Die Aufmerksamkeit dafür ist eher noch gewachsen, angefacht durch eine lebhafte Berichterstattung. Zunehmend bevölkern Justizshows das Fernsehen, in denen die psychologische Seite von Tat und Täter meist holzschnittartig in intellektuell einfachster Form präsentiert wird. Eifersucht, Neid, Rache werden plakativ dargestellt und psychologisch kaum hinterfragt. Angesichts der Fülle journalistischer Berichte und Bücher über Tötungsdelikte überrascht das relative Schweigen der Psychiater zu diesem Thema. Schweigen heißt aber immer auch Nichtwissen, Unverständnis und Vorurteil. Wieso töten Frauen? Töten Frauen anders? Im Mittelpunkt des Buches stehen 6 Straftaten und Schicksale von Frauen, die getötet oder es versucht haben - ihre z.T. unfassbaren Lebensgeschichten und ihre Psyche. Es geht aber in diesem Buch auch um anderes. Es geht um das Verbrechen an sich, um den Psychiater, der sich mit Verbrechen beschäftigt, um die gerichtliche Psychiatrie insgesamt, ihre Methoden und Grenzen und schließlich um Menschen: Solche die zu Tätern und solche die zu Opfern werden, oder manchmal beides sind. Dieses Buch ist kein Lehrbuch der forensischen Psychiatrie. Es macht nicht einmal einen Versuch in diese Richtung. Es gibt aber das Rüstzeug zum Verständnis psychisch kranker Rechtsbrecher. Und es liefert Möglichkeiten der Ursachenforschung, ohne dabei den Anspruch zu erheben, alles erklären oder verstehen zu können. Dieses Buch schildert Entsetzliches, auf eine Weise, die den Leser wie ein Roman mitnimmt, ihn in eine Art Sog zieht und ihn zu einer neuen Nachdenklichkeit anstiftet. - 6 Frauen, 6 Tötungsdelikte - ihre Geschichte, die Hintergründe - Ein forensischen Psychiater durchleuchtet die Straftaten von Frauen Aus dem Inhalt Einführung: Was will dieses Buch?, Verbrechen in Deutschland, Mörderinnen in Film und Show, Wissenswertes zur Kriminalstatistik, Wie wird man Psychiater?, Wie wird man psychiatrischer Gutachter?, Gesetzliche Grundlagen u.a. Fall 1: Sabine - die verlorenen Kinder Fall 2: Maria - Rasende Eifersucht Fall 3: Sonja - Das verschwiegene Kind Fall 4: Anke - Täterin aus Schwäche Fall 5: Magda - Raubmord Fall 6: Inge - von Müll und Wahn Epilog: Sabine - 4 Jahre später
In: Sucht: Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis, Band 63, Heft 5, S. 297-297
ISSN: 1664-2856
In: European addiction research, Band 21, Heft 2, S. 78-87
ISSN: 1421-9891
Maintenance therapy with methadone or buprenorphine is an established and first-line treatment for opioid dependence. Clinical studies indicate that about a third of patients in opioid maintenance therapy show increased alcohol consumption and alcohol use disorders. Comorbid alcohol use disorders have been identified as a risk factor for clinical outcome and can cause poor physical and mental health, including liver disorders, noncompliance, social deterioration and increased mortality risk. The effects of opioid maintenance therapy on alcohol consumption are controversial and no clear pattern has emerged. Most studies have not found a change in alcohol use after initiation of maintenance therapy. Methadone and buprenorphine appear to carry little risk of liver toxicity, but further research on this topic is required. Recent data indicate that brief intervention strategies may help reduce alcohol intake, but the existing evidence is still limited. This review discusses further clinical implications of alcohol use disorders in opioid dependence.
In: NeuroTransmitter, Band 24, Heft 3, S. 41-44
In: Alcohol and alcoholism: the international journal of the Medical Council on Alcoholism (MCA) and the journal of the European Society for Biomedical Research on Alcoholism (ESBRA), Band 43, Heft 6, S. 719-720
ISSN: 1464-3502
In: Sucht: Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis, Band 54, Heft 4, S. 241-242
ISSN: 1664-2856
In: Sucht: Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis, Band 53, Heft 4, S. 246-246
ISSN: 1664-2856
In: Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, Band 92, Heft 3, S. 579-599
ISSN: 1865-9748
In: Sucht: Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis, Band 48, Heft 4, S. 309-309
ISSN: 1664-2856
In: Swiss Medical Forum ‒ Schweizerisches Medizin-Forum, Band 15, Heft 17
ISSN: 1424-4020
In: European addiction research, Band 11, Heft 3, S. 132-137
ISSN: 1421-9891
Treatment of alcohol-dependent patients was primarily focused on inpatient settings in the past decades. The efficacy of these treatment programs has been evaluated in several studies and proven to be sufficient. However, with regard to the increasing costs in public healthcare systems, questions about alternative treatment strategies have been raised. Meanwhile, there is growing evidence that outpatient treatment might be comparably effective as inpatient treatment, at least for subgroups of alcohol dependents. On that background, the present study aimed to evaluate the efficacy of a high-structured outpatient treatment program in 103 alcohol-dependent patients. 74 patients (72%) terminated the outpatient treatment regularly. At 6 months' follow-up, 95% patients were successfully located and personally re-interviewed. Analyses revealed that 65 patients (64%) were abstinent at the 6-month follow-up evaluation and 37 patients (36%) were judged to be non-abstinent. Pre-treatment variables which were found to have a negative impact (non-abstinence) on the 6-month outcome after treatment were a higher severity of alcohol dependence measured by a longer duration of alcohol dependence, a higher number of prior treatments and a stronger alcohol craving (measured by the Obsessive Compulsive Drinking Scale).Further patients with a higher degree of psychopathology measured by the Beck Depression Inventory (depression) and State-Trait Anxiety Inventory (anxiety) relapsed more often. In summary, results of this study indicate a favorable outcome of socially stable alcohol-dependent patients and patients with a lower degree of depression, anxiety and craving in an intensive outpatient rehabilitation program.
In: European addiction research, Band 10, Heft 4, S. 180-187
ISSN: 1421-9891
<i>Background:</i> The aim of the study was to examine the practicability and implementation efficacy of an alcohol outpatient detoxification model and the concomitant 'motivational' psychotherapeutic approach. <i>Method:</i> This was an open prospective study to examine the implementation efficacy, practicability and medical safety of a novel psychotherapy-based, integrated outpatient detoxification model in alcohol-dependent patients. Patients were carefully screened for relevant neuropsychiatric disorders and other exclusion criteria and then seen on a daily outpatient basis for 5–7 days. Patients received psychotropic or other medication, if necessary (CIWA-A score >16). Beside management of withdrawal symptoms, psychotherapeutic interventions were conducted to motivate the patient for further alcohol therapy. <i>Results:</i> Of 557 patients screened 331 entered the program. For medical reasons 226 patients had to be admitted for inpatient detoxification, 122 patients in a special alcohol unit, 101 patients in a general hospital. 198 (60%) of the outpatients received psychotropic medication during treatment. 312 (94%) of these patients successfully completed treatment. 301 (91% of the initial sample) patients entered a consecutive 3-month motivational phase of a two-phase alcohol treatment program. 139 (46%) patients successfully completed the 1-year consecutive outpatient treatment. <i>Conclusions:</i> Outpatient detoxification, at least in a highly structured frame, can be considered as a safe and efficient therapeutic approach. The data of this study also indicate that psychotherapeutic interventions and motivation for further abstinence and treatment may work in alcohol-dependent patients on an outpatient basis. Further controlled trials are necessary to compare the effects of outpatient versus inpatient withdrawal.
In: Sucht: Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis, Band 63, Heft 3, S. 157-167
ISSN: 1664-2856
Zusammenfassung. Zielsetzung: Ziel des Artikels ist es, dem Leser eine Übersicht über die Wirkungen und die Verbreitung von (Psycho-)Stimulanzien zur Verbesserung kognitiver Funktionen bei Gesunden (pharmakologisches kognitives Neuroenhancement [PCE]) unter besonderer Berücksichtigung suchtmedizinischer Aspekte zu geben. Methodik: Systematische Literaturrecherche via PubMed nach Psychostimulanzien ("stimulants"), die zur geistigen Leistungssteigerung ("cognitive enhancement") eingesetzt werden, und Literaturrecherche in aktuellen Büchern aus dem Bereich Sucht. Ergebnisse: Nach heutigem Kenntnisstand spielt die Gruppe der (Psycho-)Stimulanzien die zentrale Rolle beim Phänomen des PCE. Hierzu zählen sowohl die frei verkäuflichen Methylxanthine wie Koffein aber auch illegale bzw. verschreibungspflichtige Amphetamine und deren Derivate wie Methylphenidat, die zum PCE missbraucht werden. Gleichermaßen werden die verschreibungspflichtigen Substanzen dieser Gruppe aber auch gemäß ihrer Indikation psychopharmakotherapeutisch angewendet. Dabei liegt das Ziel der Psychopharmakotherapie in der Verbesserung der vorliegenden Symptome und im Bezug zu krankheitsbedingten kognitiven Einbußen in der Wiederherstellung des krankheitsbedingt verloren gegangenen kognitiven Funktionsniveaus mit einem für die jeweilige psychische Erkrankung indizierten Medikament. Ziel des PCE ist hingegen die Verbesserung der kognitiven Leistungsfähigkeit verschiedener kognitiver Domänen wie z. B. Vigilanz, Konzentration und Gedächtnis über ein "normales Maß" hinaus. Schlussfolgerung: Der Artikel zeigt die Überschneidung der (Psycho-)Stimulanzien zur Pharmakotherapie und zum PCE und verdeutlicht insbesondere das Suchtrisiko bei Kranken und Gesunden.