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Cultural Studies and radical popular education, resources of hope
This article takes up the theme that a significant but often ignored source for British Cultural Studies began in the interdisciplinary teaching of the Workers' Educational Association and university extra-mural departments in the immediate post-Second World War years. I deepen this argument by outlining the history of 'popular education' in Europe and beyond in the modern period to illustrate how the coming together of subaltern political movements and intellectual inquiry created an independent public sphere of radical self-enlightenment. In this article, by utilising archival and textual sources, I should like to explore whether it may be possible to renew the original project of Cultural Studies through radical programmes of 'popular' adult education in the digital age. I see Jim McGuigan's work as offering 'resources of hope', in Raymond Williams' phrase, for this tradition in the universe of academic Cultural Studies.
BASE
Citizenship and global chaos: education, culture and revolution
In: Active citizenship and multiple identities in Europe: a learning outlook, S. 87-104
Citizenship and global chaos: Education, culture and revolution.
In: Active citizenship and multiple identities in Europe. A learning outlook., S. 87-104
Auf dem Hintergrund zunehmender Globalisierung und der offensichtlichen Vormachtstellung der USA befasst sich der Beitrag mit dem Konzept der Staatsbürgerschaft als notwendige Funktion für eine gesunde und integrative Demokratie. Neben einem historischen Abriss über klassische Formen und Ursprünge von Staatsbürgerschaft sowie über theoretische Diskurse von der Renaissance bis zur Gegenwart werden die Rolle des Nationalstaates und das Völkerrecht unter Globalisierungsbedingungen beleuchtet. An Anlehnung an Habermas wird hier die Beziehung von "ethnos" und "demos" in der Bildung moderner Nationalstaaten erörtert. Im abschließenden Teil werden auf der Basis verschiedenster Theorien (Nussbaum, Hardt und Negri, Bacevich) die Möglichkeiten für globale Staatsbürgerschaft im Rahmen von kultureller Differenz und Pluralismus untersucht. Darüber hinaus wird für eine neue bürgerliche Erziehung plädiert, die den neuen Realitäten des globalen Migrantenstromes Rechnung trägt. Am Ende steht die Frage, welche westlichen Vorstellungen von demokratischer Staatsbürgerschaft solche fundamental-religiösen Formen integrieren können, die seitens des islamistischen Fundamentalismus gegen den Westen gerichtet sind. (ICH).