Search results
Filter
3 results
Sort by:
EU Company Taxation in Case of a Common Tax Base: A Computer-based Calculation and Comparison Using the Enhanced Model of the European Tax Analyzer
Within the EU the relation between financial and tax accounting will be significantly influenced by the regulation adopted in June 2002 that obliges all listed companies to prepare their consolidated accounts according to International Accounting Standards / International Financial Reporting Standards (IAS/IFRS). Since dependency of financial and tax accounting according to different degrees prevails in all EU member states a linkage between IAS/IFRS and tax accounting seems to be possible. Compared to national GAAP the advantage of IAS/IFRS as a starting point for tax accounting derives from the advantages of the creation of a common tax base in the EU. However, the adoption of IAS/IFRS has to be restricted to those standards that are convenient for tax purposes. In particular, this means that tax accounting still has to follow the realisation principle as a general principle; the IAS/IFRS ?fair value-accounting? therefore cannot be adopted for tax purposes. In this paper we present estimates for the consequences of IAS/IFRS-based tax accounting on the comparative effective tax burdens of companies in 13 countries (Austria, Belgium, the Czech Republic, France, Germany, Hungary, Ireland, Latvia, the Netherlands, Poland, Slovakia, the United Kingdom, and the USA). Therefore, certain provisions of IAS/IFRS were considered as a starting point for the tax base. The effective tax burdens are calculated on the basis of the European Tax Analyzer model which was enhanced for the purposes of this study. A further question arises as to what extent an exclusive harmonisation of the tax base will effectively reduce the current EU-wide differences of effective company tax burdens. It turns out that a common tax base cannot alleviate the current EU-wide differences of effective company tax burdens. A major finding of our study reveals that the effective tax burdens in all countries considered here (except Ireland) tend to increase slightly since the tax bases tend to become broader. This offers the possibility to member states to reduce the nominal tax rate leaving the overall effective tax burden unchanged. A tax policy of tax cut cum base broadening would not only tend to increase the attractiveness of the member states as a location for companies. At the same time, this would reduce dispersions of effective tax burdens across industries. Therefore, such a tax policy is in line of the long term Community goals to become more competitive in international terms.
BASE
Steueroptimale Rechtsformwahl: Personengesellschaften besser als Kapitalgesellschaften
Die gewählte Rechtsform eines Unternehmens bestimmt auch nach (und gerade trotz) der Steuerreformen der letzten Jahre in erheblichem Ausmaß die Steuerbelastung deutscher Unternehmen. Daher hat sich auch die steuerwissenschaftliche Literatur in zahlreichen Beiträgen der Fragestellung nach der steuerlich optimalen Rechtsform angenommen. Aussagekräftige und verlässliche Entscheidungshilfen für die Rechtsformwahl können jedoch nur mit modellgestützten Belastungsvergleichen abgeleitet werden, die bestimmten Mindestanforderungen genügen. Neben dem Einbezug aller entscheidungsrelevanten Einflussgrößen müssen solche Modelle mehrperiodig die Steuerbelastung auf Gesamtebene berechnen und dabei auch die Vergleichbarkeit der Ergebnisse im Fall (voll- thesaurierter Gewinne gewährleisten. Der European Tax Analyzer ist ein solches Modell, das diesen Mindestanforderungen vollumfänglich genügt. Die hier durchgeführten Berechnungen mit dem European Tax Analyzer ergeben für ein typisches Unternehmen des verarbeitenden Gewerbes einen eindeutigen Belastungsvorteil für die Personengesellschaft, der insbesondere aus deren geringen Gewerbesteuerbelastung durch die neu eingeführte Gewerbesteueranrechnung resultiert. Allgemein zeigen die Analysen, dass die Steuerbelastungsdifferenzen zwischen beiden Rechtsformen in besonderem Maße von der Gewinnhöhe, dem Abschluss von Gesellschaft-Gesellschafter-Verträgen sowie der Finanzierungsstruktur beeinflusst werden. Die durchgeführte mehrperiodige Betrachtungsweise ergibt indes, dass dem Einfluss der Gewinnverwendungspolitik auf die Steuerbelastungsdifferenz zwischen beiden Rechtsformen nicht die Bedeutung beizumessen ist, die ihr weite Teile der Literatur verleihen. In allen vollständig durchgeführten Berechnungen erweist sich die Personengesellschaft als die steuerlich optimale Rechtsform.
BASE