Social protection and social cohesion in times of the COVID-19 pandemic: evidence from Kenya
In: The European journal of development research, Volume 34, Issue 3, p. 1320-1357
ISSN: 1743-9728
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In: The European journal of development research, Volume 34, Issue 3, p. 1320-1357
ISSN: 1743-9728
World Affairs Online
This paper examines empirically whether social protection in the form of adapted social assistance programmes are affecting social cohesion during the COVID-19 pandemic. Using unique primary data from nationally representative, in-person surveys from Kenya allows for the exploration of the effect of social protection on attributes of social cohesion (trust, cooperation and identity). The analysis employs a difference-in-differences approachthat compares households with and without social assistance coverage before and after the first wave of the pandemic. The findings suggest that social assistance programmes have a preserving effect on social cohesion. Attributes of social cohesion remain stable for beneficiaries, while they decline for non-beneficiaries due to the pandemic. This result is pronounced in regions that faced larger restrictions due to government lockdown policies. Overall, the results suggest that existing national social assistance programmes and their adaptation in times of large covariate shocks, such as the COVID-19 pandemic, can be beneficial for social cohesion.
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In: Ruhr Economic Paper No. 503
SSRN
Working paper
This paper examines empirically whether midwifes, as an integral part of the health and family planning programs in Indonesia, are effective in advising young women to delay their first birth and also influence the decision on post-primary school attendance. Using the Indonesian Family Life Survey, I investigate the extent to which the exogenous expansion of a midwife program affects the age at first birth and the number of school years of women. My findings suggest that women who were exposed to a midwife when they have to decide on further school attendance (age 13-20) delay their first birth and also stay longer in post-primary school. According to the average returns of education in Indonesia, I conclude that family planning services provided by midwifes can generate large socioeconomic benefits by allowing young women to postpone their first birth. ; Ab den 1990er Jahren wurden im Rahmen des nationalen Gesundheits- und Familienplanungsprogramms 50,000 Hebammen in viele ländliche Gebiete Indonesiens entsandt. Diese Intervention der indonesischen Regierung hatte neben der Verbesserung der gesundheitlichen Versorgung auch das Ziel, das Alter der ersten Geburt durch die Verbreitung von Informationen und Verhütungsmitteln für Frauen zu erhöhen. Konkret sollten Frauen ihr erstes Kind erst ab dem 20. Lebensjahr bekommen. Das Papier untersucht mit Daten des Indonesian Family Life Survey (IFLS), inwieweit dieses Ziel erreicht wurde. Unter Verwendung eines DiD-Schätzverfahrens zeigen die Ergebnisse der Untersuchung, dass die Intervention das Alter bei der ersten Geburt signifikant erhöht und ein hoher Anteil von Frauen ihr erstes Kind erst nach dem 20. Lebensjahr bekommt. Weiterhin konnte gezeigt werden, dass die betroffenen Frauen länger in weiterführende Schulen gehen und somit die Dienstleistungen der Hebammen indirekt den Bildungsabschluss von Frauen beeinflussen.
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In: Discussion paper 2018, 32
In: World development: the multi-disciplinary international journal devoted to the study and promotion of world development, Volume 104, p. 212-221
World Affairs Online
In: DIE Discussion Paper 32/2018
SSRN
Working paper
Eine der vorrangigen Aufgaben der internationalen Gemeinschaft ist die Bekämpfung der Ernährungsunsicherheit, wie im Nachhaltigkeitsziel 2 der vor kurzem verabschiedeten Agenda 2030 festgeschrieben: "Den Hunger beenden, Ernährungssicherheit und eine bessere Ernährung erreichen und eine nachhaltige Landwirtschaft fördern". Die von der Ernährungsunsicherheit am stärksten betroffene Region ist Subsahara-Afrika (SSA). Ein großes Potential zur Bekämpfung der Ernährungsunsicherheit haben soziale Sicherungsprogramme, insbesondere bargeldbasierte Transfers (cash transfers). Die Erfahrung hat gezeigt, dass derartige Maßnahmen zu einer deutlichen Erhöhung des Nahrungsmittelkonsums und der Vermögensbildung führen und damit die Resilienz der Haushalte verbessern, jedoch cash transfer-Programme auch mit weiteren Maßnahmen gekoppelt werden müssen, damit nachhaltig Ernährungsunsicherheit überwunden werden kann. Folgende Erkenntnisse lassen sich aus empirischen Studien zum Thema ableiten: Cash transfers haben sich als effizientes Mittel zur Steigerung der Kalorienzufuhr erwiesen. Deshalb sollten die politischen Entscheidungsträger hinsichtlich Ernährungssicherung dieses Instrument nutzen. Internationale Organisationen, bilaterale Geber und politische Entscheidungsträger in den Ländern sollten vier wesentliche Faktoren bei der Gestaltung von bargeldbasierten Transferprogrammen beachten. Zielgenauigkeit: Einige bargeldbasierte Transfers erreichen die dafür vorgesehene Bevölkerungsgruppe nicht und haben damit kaum Auswirkungen auf die Ernährungssicherung. Bei cash transfer-Interventionen können unterschiedliche Zuteilungsmechanismen eingesetzt werden: Es gibt jedoch keine Patentlösung. Zahlungskontinuität: Auszahlungen müssen auf regelmäßiger Basis erfolgen, damit die Haushalte planen können. Dort, wo es mehrmals zu Auszahlungsverzögerungen kam, waren cash transfers nicht wirksam. Transfervolumen: Geldüberweisungen sollten mindestens 20 Prozent des täglichen Konsums der armen Bevölkerungsschicht entsprechen. Lag das Transfervolumen unter diesem Schwellenwert, konnten keine positiven Auswirkungen auf die Ernährungssicherung festgestellt werden. Cash transfers sollten jedoch nicht so hoch sein, dass die soziale Ungleichheit größer und der Anreiz zu arbeiten verringert wird. Unterstützung durch die Politik: Cash transfer-Programme benötigen einen starken Rückhalt durch die Politik, um eine positive Langzeitwirkung zu entfalten und den Empfängern die Langfristigkeit der Programme zu vermitteln. In Subsahara-Afrika fehlt es oft an verantwortungsvollen Trägern solcher Programme. Damit cash transfers langfristige Auswirkungen auf die Ernährung haben, sollten sie durch weitere Maßnahmen ergänzt werden, wie zum Beispiel durch Vermittlung von ernährungsspezifischem Wissen, durch Nahrungsergänzung für vulnerable Personengruppen sowie spezielle wirtschaftliche Maßnahmen. Das "Productive Safety Net Programme" (PSNP) in Äthiopien ist ein innovatives Beispiel, wie diese Maßnahmen kombiniert werden können.
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One of the priorities of the international community is alleviating food insecurity, as stated in Goal 2 of the recently approved 2030 Agenda: End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture. The region with the highest prevalence of food insecurity is sub-Saharan Africa (SSA); most of the efforts must be concentrated there. Food insecurity is mostly widespread among rural households who have either no land or only small plots, and who live in conditions of extreme poverty. Traditional agricultural/ economic interventions alone are unlikely to generate substantial improvements, as they are rarely specifically targeted to the poor. Yet social protection schemes, in particular the emerging cash transfers (CTs), have great potential. Evidence shows, however, that while these measures effectively expand food consumption and asset accumulation, thereby increasing households' resilience, CTs must be linked to other interventions in order to sustainably graduate households out of food insecurity. What lessons can we learn from the empirical evidence in the region? · CTs have proven to be an effective tool for increasing households' calorie intake. Therefore, policy-makers should use them, particularly in this region. · International organizations, bilateral donors and national policy-makers should pay attention to four major design features of CT programmes: 1. Targeting: Some CTs do not reach the expected population and therefore have little effect on food security. CTs can use different targeting mechanisms: There is no one-size-fits-all solution. 2. Regularity of payments: Cash disbursements must be regular so that households can plan. Wherever several delays were experienced, the CTs were ineffective. 3. Transfer size: Monetary transfers should be at least equal to 20% of consumption by the poor. No positive benefits in terms of food security were detected when the amount of the transfer was below this threshold. However, CTs should not be large enough to increase social inequality and discourage work. 4. Political support: To ensure positive long-term effects and for beneficiaries to perceive them as regular programmes, CTs must be backed by strong political support. In SSA, programme ownership is often missing. · CTs alone cannot positively impact nutrition knowledge and nutrition/hygienic practices, and have been shown to have limited effects on diet and nutrition. In order for CTs to have long-lasting effects on nutrition, they must be complemented by other interventions such as nutrition education, food supplementation for vulnerable groups and specific economic policies. Ethiopia's Productive Safety Net Programme (PSNP) offers an innovative model for connecting these policies. · Although it is not generally advisable to condition CTs to beneficiaries' fulfilment of certain requirements, introducing soft conditions that link attendance at nutrition education courses to receiving CTs should be considered in SSA because they do not cost much or require large monitoring capacities.
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In: DIE Briefing Paper 15/2016
SSRN
Working paper
In: Ruhr Economic Paper No. 432
SSRN
Working paper
In: ZEF – Discussion Papers on Development Policy No. 316, Center for Development Research, Bonn, May 2022, pp. 29.
SSRN
In: Ruhr Economic Paper No. 389
SSRN
Working paper
In: Discussion Paper / Deutsches Institut für Entwicklungspolitik, 33/2021
World Affairs Online
In: Discussion paper 2017,15