This study explores various ways in which religious beliefs, ritual practices and dynamics of belonging impact on the politics of Muslim peace activists in Gujarat, and traces how their activism in turn transforms their sense of being. It challenges popular notions about Muslims in India and questions ill-conceived research designs in the sociology of religion
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Shannon Philip. 2022. Becoming Young Men in a New India: Masculinities, Gender Relations and Violence in the Postcolony. New Delhi: Cambridge University Press. xii + 197 pp. Appendix, references, index. ₹795 (hardback—ISBN: 9781009158718)
A number of scholars have argued that discrimination against Muslims in India's urban housing markets stems from long histories of Hindu–Muslim 'communal' violence, and that the resulting antagonism and discrimination against Muslim tenants and homebuyers leads to their permanent 'ghettoization'. In such accounts, the state is portrayed as absent and unable to provide ethnic minorities with a sense of security, so that disenfranchised Muslims seek out the 'safety in numbers' of segregated and often traditional neighbourhoods, even when urban housing markets provide updated and modern accommodation elsewhere. Based on official property registration data and ethnographic fieldwork in Lucknow, Uttar Pradesh, I complicate this narrative, focusing on the productive practices of networking and collusion that enable a veritable building boom in 'traditional' Muslim neighbourhoods. The article shows that proximity to bureaucrats, the relative electoral strength of Muslims, and the existence of waqf property result in lower expenses for corruption and thus higher profit margins for Muslim developers in traditional Muslim areas. Irrespective of discrimination elsewhere, this arguably creates positive incentives for Muslims to stay put, and thus demonstrates that their continued segregation does not necessarily indicate blanket disenfranchisement—but rather a differential incorporation in the political economy of collusion.
"Nach einer kurzen Einführung zum Pogrom selbst zeichnet dieser Beitrag in einem ersten Abschnitt diese institutionellen Dynamiken nach, um dann in einem zweiten Abschnitt die Diskussion zur 'Ambivalenz des Sakralen' auf der persönlichen Ebene zu vertiefen. Mit Hilfe narrativer Interviews und psychometrischer Daten muslimischer Friedensaktivistinnen und Friedensaktivisten dekonstruiert dieser zweite Abschnitt gängige und eingängige Vorstellungen über die Verbindung von Religion und Politik und beleuchtet die oft uneindeutigen Schattierungen zwischen Gewalt und Frieden. Der Autor beschränkt sich dabei mit 'glaubensbasierten Akteuren' und 'säkularen Technokraten' auf zwei Typen einer breiteren empirischen Typologie; diese sollten ausreichen, meine letztlich methodologische These zu untermauern: dass Erkenntnisse auf der Ebene individueller Akteurinnen und Akteure die von Scott Appleby inspirierte Literatur zur 'Ambivalenz des Sakralen' in zentralen Punkten ergänzen und bereichern kann und sollte." (Textauszug)