Impression Management Theory and Social Psychological Research gathers together the various strands of thinking and research on impression management. This book does not easily lend itself to a singular organization. Not only do the authors deal with very different topics, they sometimes disagree with one another on assumptions and interpretations. Nevertheless, there are chapters that tend to group together. The book can be organized into six parts. Part I, General Theory, consists of chapters that deal primarily with issues related to the reasons for, and specific tactics of, impression mana
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Cover Page -- The Social Influence Processes -- copy -- Contents -- CONTRIBUTORS -- PREFACE -- 1. Power and Influence: An Introduction -- 2. The Construction of Social Reality -- 3. Power and Personality -- 4. Cognitive Complexity and Social Influence -- 5. Interpersonal Attraction and Social Influence -- 6. The Tactical Use of Social Power -- 7. The Exercise of Power and Influence: The Source of Influence -- 8. Influence, Decision, and Compliance -- INDEX
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Nach einer Skizzierung des wissenschaftlichen und inhaltlichen Forschungsfeldes gibt der Autor zunächst einen Überblick über die wichtigsten sozialpsychologischen Aggressionstheorien: (1) die Frustrations-Aggressions-Theorie, (2) die Theorie der instrumentellen Aggression von Buss, (3) Banduras Theorie des sozialen Lernens, (4) die Theorie der emotionalen Aggression nach Berkowitz und (5) die Theorie des sozialen Interaktionismus. Im Anschluss werden aktuelle Forschungen und Kontroversen in der Disziplin wiedergegeben. Aus den teilweise isolierten Untersuchungen zur Aggression ist zwar keine allgemeine Theorie hervorgegangen, "doch wurden Elemente eines umfassenden Prozesses identifiziert, der zu aggressivem Verhalten führt". Dazu zählen die wissenschaftliche Auseinandersetzung mit der Voreingenommenheit bei der Feindseligkeitsattribution und divergierende Sichtweisen, Emotionen, Gewaltdarstellungen im Fernsehen, Pornographie, Alkohol sowie psychopharmakologische und kulturelle Effekte. "Darüber hinaus", so der Autor abschließend, "sollte die Aggressionsforschung ihr Interessengebiet erweitern" und Reaktionen auf Ungerechtigkeit, Angriffe auf die Identität, Konfliktmanagement, Beherrschung von Ärger u.a. als mögliche Untersuchungsfelder berücksichtigen. (ICG)
The relevancy and the adequacy of psychology as applied to the study of international relations is set forth. Problems of generalization from the individual to the nation, laboratory experiments, and psychological reductionism are discussed. The authors, members of the Department of Psychology at the University of Miami, are firm in their belief that psychology has much to contribute to international relations on a variety of levels.