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Politische Kommunikation in internationalen Beziehungen
In: Studien zur politischen Kommunikation Bd. 2
Wahl-Kampf um Europa: Analysen aus Anlass der Wahlen zum Europäischen Parlament 2004
Forschungsüberblick - Kampagnen: Strukturen, Strategien und Massenmedien - Wirkungen und Effekte der Kampagnen - Vergleichende Analysen
Politikvermittlungsexperten: eine akteurs- und handlungsorientierte Untersuchung zu Selbst- und Fremdinszenierungen im Rahmen politisch-medialer Interaktionen; Exposé einer Teilstudie im Rahmen des DFG-Projektes "Politische Inszenierung als symbiotische Interaktion"
In: Landauer Arbeitsberichte und Preprints 7
MPs and the Internet – An Empirically Based Typology
In: The journal of legislative studies, Band 20, Heft 3, S. 305-320
ISSN: 1743-9337
A Matter of Timing? A Study of Regional Election Campaigns in Germany
In: German politics, Band 23, Heft 1-2, S. 26-42
ISSN: 1743-8993
A Matter of Timing? A Study of Regional Election Campaigns in Germany
In: German politics: Journal of the Association for the Study of German Politics, Band 23, Heft 1, S. 26-42
ISSN: 0964-4008
Politicians' Ideas of Ideal Politicians: Findings from German and Austrian State Parliaments
In: German politics, Band 22, Heft 4, S. 379-395
ISSN: 1743-8993
Im Netz der Abgeordneten
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Band 42, Heft 2, S. 145-160
"Im Fokus der Debatte um die 'elektronische Demokratie' haben bislang zumeist die technischen Potenziale sowie der Umgang der BürgerInnen mit interaktiven politischen Kommunikationskanälen gestanden. Der 'Angebotsseite', also den Aktivitäten politischer AkteurInnen 'im Netz', und insbesondere den dahinter stehenden Motiven ist demgegenüber vergleichsweise wenig Aufmerksamkeit geschenkt worden. Vor diesem Hintergrund widmet sich der vorliegende Beitrag den Einstellungen der Abgeordneten gegenüber dem Internet. Dies geschieht auf Basis einer repräsentativen Umfrage unter den Nationalratsmitgliedern und den Abgeordneten der österreichischen Landtage. Die empirischen Befunde deuten darauf hin, dass die ParlamentarierInnen zum Großteil bereits 'im Netz' angekommen sind. Allerdings zeichnet sich derzeit eine Art digital divide ab, der sich altersbedingt quer durch die parlamentarischen Reihen zieht." (Autorenreferat)
MPs' internet
In: Osterreichische Zeitschrift fur Politikwissenschaft, Heft 2, S. 145-160
The debate about the 'electronic democracy' has so far focused predominant on technical potentials on the one hand and citizens? exposure to interactive political communication channels on the other. In contrast, the 'supply side', i.e. the internet activities of political actors and especially their motives, has relatively rarely been investigated. Against this backdrop we have conducted a representative survey among Austrian national and regional MPs which investigate their attitudes toward the internet. Our results demonstrate that a majority of the delegates have already become Internet-literate. Yet, we find an age-related 'digital divide' crossing parliamentarian RCWS on the national and regional level. Adapted from the source document.
Regionale Wahrnehmungen des globalen Klimawandels
In: Gesellschaft, Wirtschaft, Politik: GWP ; Sozialwissenschaften für politische Bildung, Band 61, Heft 4, S. 439-446
ISSN: 2196-1654
Das Thema "Klimawandel" steht seit Jahren sowohl auf der Medienagenda als auch im Problembewusstsein der Bevölkerung ganz weit oben. Hierzu legt der Verfasser Ergebnisse einer repräsentativen Bevölkerungsbefragung aus der Südpfalz mit 753 Befragten vor. Gefragt wurde nach klimabewussten Orientierungen in ihrem Zusammenhang mit Verhaltensweisen und Mediennutzung. Es zeigt sich, dass die Wahrnehmung des Klimawandels stark von soziodemografischen Faktoren abhängt und Medienberichterstattung und -nutzung eine zentrale Rolle zukommt. (ICE2)
Politicians' Ideas of Ideal Politicians: Findings from German and Austrian State Parliaments
In: German politics: Journal of the Association for the Study of German Politics, Band 22, Heft 4, S. 379-395
ISSN: 0964-4008
Im Netz der Abgeordneten
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Band 42, Heft 2, S. 145-160
First- and second-order campaigning: Evidence from Germany
In: European journal of communication, Band 28, Heft 3, S. 241-258
ISSN: 1460-3705
In recent years, political parties have reacted to some far-reaching transformations in their media and sociocultural environment. Respective changes and adaptations, often summarized under the catchword of 'professionalization', become most vivid during election campaigns. However, parties' election campaign professionalism has seldom been 'measured', and it has mostly been exemplified in single case studies so far. Against this backdrop, the article presents an empirical test of the party-centered theory of professionalization. It is an intertemporal comparison of political parties' campaign structures and strategies on the occasion of the two most recent European and national parliamentary elections in Germany. The analyses provide empirical evidence for professionalization-related changes. Plus, it is demonstrated that transformations take place at two different campaign levels, the first-order national and the second-order European level. These exemplary results should be taken into account in future empirical analyses that might reflect our methodological approach, too.