Einleitung -- Neuere Entwicklungen im Wissenschaftsfeld -- Das Feld der Kommunikationswissenschaft in Deutschland -- Kommunikationsstrategien im Rahmen der Feldtheorie Bourdieus -- Kommunikationsstrategien zur Machtakkumulation -- Methode -- Empirie: Individuumsinterne Einflussfaktoren -- Empirie: Kommunikationsstrategien -- Empirie: Individuumsexterne Einflussfaktoren -- Fazit und Ausblick.
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A significant amount of English language-based literature on how social media in China are used as platforms for discussing politics and criticising the government is available. However, most of the empirical data is gained from the analysis of quantitative data or case studies, while qualitative interview studies asking users to express their thoughts can only rarely be found. The aim of this paper is to analyse the role of social media in the cat-and-mouse game of Chinese internet censorship by looking at the case of Sina Weibo through 13 qualitative interviews conducted within China and Germany with Chinese people. The paper uses the three levels of the public sphere by Gerhards and Neidhardt as well as Foucaults work on the order of discourse as its theoretical basis. The results show that even though censorship on social media has increased, these platforms play a very important role in maintaining a harmonious society while functioning as tools of information, criticism and dissent for the users and bringing problems within society to the governments attention. ; (VLID)2675623
Purpose: This study addresses the digital transformation in tourism, accelerated due to the COVID-19 pandemic. By linking the front- and backstage activities, a model of the tourism value system is sketched with the aim to assist the shift toward digital value creation in the case of the German tourism sector by asking, What are the challenges for the digital transformation of tourism service providers, and how can it be promoted along with the tourism value system?
Methods: Recognizing the processual challenges of digitalization, this contribution builds upon a mixed-methods approach. First, a quantitative online survey (n = 372) was conducted by the German Competence Center for Tourism at the beginning of the COVID-19 pandemic. The results were discussed in a workshop with 40 experts from the tourism industry in September 2020, where the COVID-19 pandemic was referred to.
Results: The focus of tourism service providers is predominantly the digitalization of guest communication, whereas corporate strategies on digitalization are widely not available. Key findings of the survey indicate that competitiveness in digitalization will depend on the appropriate infrastructure, clear strategies, and organizational integration.
Implications: The study affirms the increased speed of digital transformation against the backdrop of the COVID-19 pandemic and reveals the need for greater focus on internal processes. In addition, an orchestrated linking of the service providers in a digital ecosystem that is supported by national efforts is proposed.
In dieser Arbeit wurde der Stellenwert der Nutzung von Onlinemedien zur Selbstdarstellung zum wissenschaftlichen Reputationsgewinn in der Kommunikationswissenschaft ermittelt. Dafür wurde ein Prozessmodell kommunikativer Praktiken, die zum Reputationserwerb eingesetzt werden, auf Basis der Kapitalien nach Bourdieu (1984/1998) erstellt. Es wurden qualitative Interviews mit 16 Kommunikationswissenschaftler*innen geführt, die zeigten, dass die Nutzung von Onlinemedien zur Selbstdarstellung im Fach als Kommunikationsstrategie zum Reputationserwerb zunehmend an Bedeutung gewinnt.
Klimawandel, Digitalisierung, Fachkräftemangel: Die Herausforderungen für alpine Tourismusregionen sind mit klassischem Destinationsmanagement kaum noch zu bewältigen. Dass dennoch viele innovative Lösungsansätze für den alpinen Tourismus überzeugen, zeigt einmal mehr das von Thomas Bieger, Pietro Beritelli und Christian Laesser herausgegebene Jahrbuch. Ein spannender Impulsgeber für alle, die die alpine Tourismuswirtschaft mit neuen Möglichkeiten und Konzepten weiterentwickeln möchten.
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