In: New media & society: an international and interdisciplinary forum for the examination of the social dynamics of media and information change, Band 24, Heft 11, S. 2438-2467
Geomedia reflect the infrastructural, environmental, and practical conditions under which they come into being. By reading traces of and as geomedia in different natural elements, the "thick mappings" of lines presented in this article render the properties of the crossed environments visible. From a historical-anthropological perspective, geomedia have taken on a double perspective in this process since the late 18th century, with the first aerial images. With regard to the movement in the air, on land, and on water, this double mediality concerns the paradox of representing an in situ perspective and simultaneously a line of becoming. Geomedia always exhibit a documentary and a procedural form. These two characteristics are chiasmically linked with each since the Industrial Revolution. Geomedia are practices that reflexively demonstrate how the paradox can be visualized, namely, that a mediated human body on the move is in a stable position, while the surroundings are fluid.
Simultaneous localization and mapping technology is commonly used within mobile devices and household appliances—it allows our vacuum robot to navigate the living room and enables us to view augmented reality content on our smartphones. By examining simultaneous localization and mapping–based devices and contrasting them against more traditional forms of cartographic practices, we argue that simultaneous localization and mapping technology not only opens up interior spaces for geographic examination but also calls into question the categorical difference between inside and outside itself. As with simultaneous localization and mapping, the mathematical construction of the surrounding space happens in the moment of its detection, simultaneous localization and mapping exhibits a moment of radical situativeness that is freed from the constraints of a stabilized, external database. We propose that this moment of situativeness, which is also inscribed into the resulting highly mobile and fluid visualizations, is the defining feature of a new kind of geomedia that simultaneously establish a vertical and a horizontal geography.
Die `Actor-Network-Theory` (ANT) stellt für die internationale Medienforschung eine Herausforderung dar, die auch in deutschsprachigen Publikationen mit zunehmender Intensität diskutiert wird. Statt von den geläufigen `Medien` der Medienforschung zu sprechen, benennt die ANT alle vermittelnden Größen der soziotechnischen Welt als `Mediatoren` und zeichnet dabei minutiös die medialen Vermittlungsschritte zwischen Personen, Artefakten und Zeichen nach, die in eine Reihe von arbeitsteiligen `Übersetzungsketten` Eingang gefunden haben. Mit Übersetzungen der einschlägigen Publikationen von Antoine Hennion und Bruno Latour sowie durch eine Reihe von Einzeluntersuchungen zur Techniktheorie, Anthropologie und Ästhetik der Medien und Mediatoren stellt der Band die programmatische Verschiebung der Medienforschung dar und im Entwurf einer `Akteur-Medien-Theorie` zur Disposition.
Praktiken der Kollaboration kennzeichnen die Digital- und Netzkultur. Der Band beleuchtet sie im historischen Vergleich von Diskursen, Semantiken und Kontexten der Zusammenarbeit seit dem 18. Jahrhundert. Mit dem prozessorientierten Begriff der Kollaboration erschließen die Beiträge Gegenstandsbereiche, die jenseits einer plakativen Rede von Smart Mobs und effizientem Teamwork neue Formen von Kollektivität und ihre medientechnologischen Bedingungen in den Blick rücken. Untersucht werden kollektive Autorschaft, verteilte Kreativität und kollaborative Produktionsästhetik. Es gilt zu klären, wie Medien kollaborativ geschaffen werden und sich zugleich auf die Handlungsmacht von Akteuren auswirken. Welche Utopien, Fiktionen und Versprechen richten sich regulierend auf Praktiken der Kooperation?
Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft
Dieses Buch ist auch in Ihrer Bibliothek verfügbar:
Frontmatter -- Inhalt -- Vorwort -- Die Vorgeschichte der Studies in Ethnomethodology -- Harold Garfinkels Studies in Ethnomethodology -- Neue Perspektiven auf die einzelnen Studies in Ethnomethodology -- Kapitel 1 – What is ethnomethodology? -- Reflexivity, Indexicality, Accountability -- Kapitel 2 – Studies of the routine grounds of everyday activities -- Der dünne Boden der natürlichen Einstellung -- Kapitel 3 – Common sense knowledge of social structures: the documentary method of interpretation in lay and professional fact finding -- Vom Dokumentsinn zur Dokumentarischen Methode -- Kapitel 4 – Some rules of correct decisions that jurors respect -- Was macht Geschworene zu Geschworenen? -- ›The Outcome Comes Before the Decision‹ -- Kapitel 5 – Passing and the managed achievement of sex status in an intersexed person -- Lonesome Agnes: Gender am Beginn und nach der Ethnomethodologie -- Kapitel 6 – »Good organizational reasons for ›bad‹ clinic records« -- Garfinkel und die Organisationssoziologie -- »Gute Gründe für schlechte Texte« -- Kapitel 7 – Methodological adequacy in the quantitative study of selection criteria and selection practices in psychiatric outpatient clinics -- Methodological Adequacy -- Kapitel 8 – The rational properties of scientific and common sense activities -- Garfinkel und das Rationalitätsproblem -- Zur Aktualität, Neuentdeckung und Weiterentwicklung der Ethnomethodologie -- Garfinkels Transformation des Problems sozialer Ordnung -- Reflexivität, Sequentialität und die kommunikative Konstruktion -- Garfinkel und Interaktion -- Indexikalische Ausdrücke und mimetische Kommunikation -- Spannungen in Garfinkels Programm der Studies of Work -- Die Entstehung der kritischen Kriminologie – auch aus dem Geist der Ethnomethodologie -- Kritische Ethnomethodologie -- Die nächsten 50 Jahre -- Autor*innenverzeichnis