Menschenrechte im Vergleich der Kulturen
In: Interkulturelle Bibliothek Bd. 105
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In: Interkulturelle Bibliothek Bd. 105
In: Legal pluralism and critical social analysis, Band 54, Heft 2-3, S. 210-230
ISSN: 2770-6877
The categories emanating from international human rights law defining the belonging of peoples to different types of minorities invites for a re-assessment. These different minority categories such as indigenous peoples, national (historical) minorities and migrants tend to fix people to different types or levels of specific protection. The justifications for different treatment are, however, not born in a vacuum or value-free, and they rarely fit seamlessly with real life cases of needs of minorities. Thus, in this article I shall discuss the legitimacy and consequences of the current typology, which divides minorities into different categories. This categorization has direct consequences for the rights people can claim vis-à-vis their governments and the international community. To illustrate the key concerns with the contemporary categorization of minorities, this article presents the case of Roma and their current struggles to fit their claims and needs into the existing minority rights framework. ; Peer reviewed
BASE
In: Cultural and Linguistic Minorities in the Russian Federation and the European Union; Multilingual Education, S. 83-105
In: Journal on ethnopolitics and minority issues in Europe, Band 9, Heft 2, S. 1-31
The slogan 'participation of minorities' has long been a powerful concept in the vocabulary of human rights activists. Today it is also embraced by politicians and other actors promoting democratic developments in European socieities. Those who propagate the concept of 'effective participation of minorities in public life' stress how important it is to include potential victims of discrimination from a very early stage within the decision making processes that affect their lives. In fact, proponents argue that allowing minorities to participate in a full and effective manner in societal power structures is the solution to overcoming discrimination and inequality. This concept is becoming increasingly widespread, especially in legal and other materials developed by intergovernmental organizations. (ECMI)
World Affairs Online
In: Critical studies on terrorism, Band 3, Heft 2, S. 277-294
ISSN: 1753-9161
In: JEMIE - Journal on Ethnopolitics and Minority Issues in Europe, Band 9, Heft 2, S. 1-31
In: Journal on ethnopolitics and minority issues in Europe: JEMIE, Band 9, Heft 2, S. 1-31
ISSN: 1617-5247
In: SWS-Rundschau, Band 45, Heft 2, S. 185-207
'Der Beitrag beschäftigt sich mit der Frage, wie Menschen, die in Minderheitenbewegungen aktiv sind, Kultur und andere Quellen von Identität definieren müssen, um diese als politische Ressource nutzen zu können. Sie fordern Gleichberechtigung für Gruppen, die in einer Gesellschaft kulturelle, soziale und wirtschaftliche Nachteile erleben. Es wird dargestellt, dass jene Minderheiten, die sich selbst als homogene Einheiten mit eigener Sprache und Kultur und mit eigenständigen, über Generationen erhaltenen Traditionen beschreiben, die besten Chancen haben, von Staaten und internationalen Organisationen als echte Minderheiten anerkannt zu werden. Das Paradox der Minderheitenrechte soll genau dieses Phänomen beleuchten: Um als echte Minderheit anerkannt zu werden, ahmen die MinderheitenaktivistInnen die in internationalen Minderheitenrechtsinstrumenten festgelegten Normen und Kriterien für Minderheitenrechte nach. Eine Minderheit, die Kultur gemäß einem modernen Verständnis als etwas begreift, das ständigem Wandel unterliegt und auch Unterschiede unter den Mitgliedern der Gruppe betont, hat keine oder geringe Chancen auf Minderheitenschutz und Förderung. Das Rechtsparadox resultiert daraus, dass die Minderheitenschutzinstrumente nicht nur die Kultur und Identität von Minderheiten schützen, sondern auch mit definieren, was schutzwürdig ist.' (Autorenreferat)
In: Menschenrechtsbildung: Bilanz und Perspektiven, S. 93-103
Der Beitrag beschreibt die Menschenrechtsbildungsarbeit, die von der Organisation für Sicherheit und Zusammenarbeit in Europa (OSZE) geleistet wird. Zunächst wird die OSZE als eine Organisation betrachtet, die sich hauptsächlich mit Friedens- und Sicherheitsarbeit beschäftigt und dabei vor allem gegen "negative Entwicklungen" in den post-sozialistischen Ländern wirkt. Zur Arbeit der OSZE gehört auch Wahlbeobachtungshilfe sowohl auf lokaler als auch nationaler Ebene. Auch bei der Implementierung neuerer Gesetze versuchen die OSZE-Mitarbeiter, darauf zu achten, dass die Mitgliedstaaten ihre eingegangenen Verpflichtungen, Menschenrechtsstandards einzuhalten, nicht verletzen. Im diesen Rahmen verfolgt der Autor die speziellere Frage: Wie ist die Menschenrechtsbildung mit der Arbeit der OSZE vereinbar? Zusammenfassend wird festgestellt, dass trotz der prinzipiellen Leistungen der OSZE im Bereich Minderheitenschutz und Menschenrechtsbildung andere Themen stets höhere Priorität haben. Erst der Krieg in Jugoslawien war ein Wendepunkt, an dem das "gefährliche ethnische Potenzial" Südosteuropas für Menschenrechtsverletzungen erkannt und damit auch bewusst wurde. (ICA2)
In: Menschenrechtsbildung, S. 93-103
In: Menschenrechtsbildung. Bilanz und Perspektiven., S. 93-103
Der Beitrag beschreibt die Menschenrechtsbildungsarbeit, die von der Organisation für Sicherheit und Zusammenarbeit in Europa (OSZE) geleistet wird. Zunächst wird die OSZE als eine Organisation betrachtet, die sich hauptsächlich mit Friedens- und Sicherheitsarbeit beschäftigt und dabei vor allem gegen "negative Entwicklungen" in den post-sozialistischen Ländern wirkt. Zur Arbeit der OSZE gehört auch Wahlbeobachtungshilfe sowohl auf lokaler als auch nationaler Ebene. Auch bei der Implementierung neuerer Gesetze versuchen die OSZE-Mitarbeiter, darauf zu achten, dass die Mitgliedstaaten ihre eingegangenen Verpflichtungen, Menschenrechtsstandards einzuhalten, nicht verletzen. Im diesen Rahmen verfolgt der Autor die speziellere Frage: Wie ist die Menschenrechtsbildung mit der Arbeit der OSZE vereinbar? Zusammenfassend wird festgestellt, dass trotz der prinzipiellen Leistungen der OSZE im Bereich Minderheitenschutz und Menschenrechtsbildung andere Themen stets höhere Priorität haben. Erst der Krieg in Jugoslawien war ein Wendepunkt, an dem das "gefährliche ethnische Potenzial" Südosteuropas für Menschenrechtsverletzungen erkannt und damit auch bewusst wurde. (ICA2).
In: Routledge research in polar regions
In: Routledge research in polar regions
Youth are usually not (yet) decision makers in politics or in business corporations, but the sustainability of Arctic settlements depends on whether or not youth envision such places as offering opportunities for a good future. This is the first multidisciplinary volume presenting original research on Arctic youth. This edited book presents the results of two research projects on youth wellbeing and senses of place in the Arctic region. The contributions are united by their focus on agency. Rather than seeing youth as vulnerable and possible victims of decisions by others, they illustrate the diverse avenues that youth pursue to achieve a good life in the Arctic. The contributions also show which social, economic, political and legal conditions provide the best frame for youth agency in Arctic settlements. Rather than portraying the Arctic as a resource frontier, a hotspot for climate change and a place where biodiversity and traditional Indigenous cultures are under threat, the book introduces the Arctic as a place for opportunities, the realization of life trajectories and young people's images of home. Rooted in anthropology, the chapters also feature contributions from the fields of sociology, geography, sustainability science, legal studies and political science. This book is intended for an audience interested in anthropology, political science, Arctic urban studies, youth studies, Arctic social sciences and humanities in general. It would attract those working on Arctic sustainability, wellbeing in the Arctic, Arctic demography and overall wellbeing of youth.
In: Linguistic diversity and language rights 14