Alternative religions among European youth
In: Routledge Revivals
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Cover -- Half Title -- Dedication -- Title Page -- Copyright Page -- Table of contents -- Sociology for the twenty-first century: necessary reconceptualizations -- Introduction -- 1. Theory and research: new horizons -- 2. The new realities of today: cosmopolitan society, globalization, ethnicity, nationality, immigration -- 3. The new frontiers of sociology -- 4. Further new horizons -- Conclusions -- Bibliography -- PART I: THEORY AND RESEARCH: NEW HORIZONS -- 1 Sociology between scientism and aestheticism, or can sociology be positivist today? -- Introduction -- 1. Positivism or positivisms? -- 2. 'Hard' positivism versus 'soft' positivism -- 3. The neo-positivist programme in the social sciences -- 4. Explanation and interpretation -- 5. The case of Durkheim -- 6. In short -- Bibliography -- 2 Post-classical sociology or the twilight of sociology? -- Introduction -- 1. The beginning of the disintegration of classical sociology -- 2. Disarticulation -- 3. The post-modern epoch -- 4. Thinking out globalization -- 5. The subject -- 6. The utility of the concept of the 'subject' -- 6.1 Corporeality -- 6.2 The institutions -- 6.3 Social movements -- 7. The absence of the subject and its prohibition -- 7.1 Violence -- 7.2 Privation -- 8. Is the disintegration of sociology inevitable? -- 8.1 A universal discipline -- 8.2 Experts or critics? -- 8.3 Fragmentation -- 8.4 Between political philosophy and the natural sciences -- Bibliography -- 3 The challenge of multiple modernities -- 1. Re-examination of some assumptions of classical sociology and of studies of modernization -- 2. Modernity as a distinct civilization: the cultural and political programme of modernity -- 3. The crystallization of multiple modernities -- 4. The processes of globalization and transformation of the classical model of the nation-state
In: Laboratorio sociologico
In: Teoria, epistemologia, metodo 61
In: Collana di sociologia 347
In: Collana di sociologia 251
In: Collana dell'Istituto di Sociologia dell'Università di Parma
In: Sezione "Momenti del pensiero sociologico" 14
In: Collana dell'Istituto di Sociologia dell'Università di Parma
In: Sezione "Politica e società" 15
In: Southeast Asian journal of social science, Band 28, Heft 1, S. 153-169
ISSN: 1568-5314
AbstractThis essay attempts to describe, with objectivity and precision, the reason for the establishment of sociology in Cambodia, which has suffered a tragic and radical revolution. Sociology in Cambodia is a young science whose roots lie in the desire for rebirth, the will to understand the endemic social and political chaos of the country, and the need to provide an answer to the causes of genocide. The founding of the first Department of Sociology at the Royal University of Phnom Penh in 1994 demonstrates the interest of the political and cultural authorities in this discipline, which is seen as an indispensable aid to the new course set by the nation.
In: Kulturelle Identität und sozialer Wandel in Osteuropa: das Beispiel Polen., S. 239-247
Der Beitrag analysiert die Mentalität und den Lebenstil der heutigen Jugend in den postkommunistischen Gesellschaften Osteuropas. Dies geschieht anhand der Durkheimschen Anomietheorie, die einen gesellschaftlichen Zustand beschreibt, in dem die Formen der kulturellen und sozialen Kontrolle ihre Verbindlichkeit für die Handlungen der Menschen verlieren. Durkheim hat festgestellt, daß die Desorientiertheit des Individuums (Anomia) ein wichtiges Element moderner Gesellschaften ist. Belege für diese Theorie lassen sich in Osteuropa finden: Die Jugendlichen interessieren sich nicht für die Vergangenheit und auch die Zukunft scheint ihnen keine Perspektive zu bieten. Das Leben ist in ständiger Bewegung und wird verzehrt von einer Reihe von Handlungen, die einzig und allein von den Umständen anhängen. Wissen stammt aus dieser "opportunistischen" Haltung, nicht aus dem Denken, der Phantasie oder dem kritischen Studieren der gesellschaftlichen Verhältnisse. (pre).
In: Kulturelle Identität und sozialer Wandel in Osteuropa: das Beispiel Polen, S. 239-247
Der Beitrag analysiert die Mentalität und den Lebenstil der heutigen Jugend in den postkommunistischen Gesellschaften Osteuropas. Dies geschieht anhand der Durkheimschen Anomietheorie, die einen gesellschaftlichen Zustand beschreibt, in dem die Formen der kulturellen und sozialen Kontrolle ihre Verbindlichkeit für die Handlungen der Menschen verlieren. Durkheim hat festgestellt, daß die Desorientiertheit des Individuums (Anomia) ein wichtiges Element moderner Gesellschaften ist. Belege für diese Theorie lassen sich in Osteuropa finden: Die Jugendlichen interessieren sich nicht für die Vergangenheit und auch die Zukunft scheint ihnen keine Perspektive zu bieten. Das Leben ist in ständiger Bewegung und wird verzehrt von einer Reihe von Handlungen, die einzig und allein von den Umständen anhängen. Wissen stammt aus dieser "opportunistischen" Haltung, nicht aus dem Denken, der Phantasie oder dem kritischen Studieren der gesellschaftlichen Verhältnisse. (pre)
In: Collana di sociologia 190
In: Sociological analysis: SA ; a journal in the sociology of religion, Band 52, Heft 1, S. 138
ISSN: 2325-7873
In: Religion in the age of transformation
In: Sociology of religion, Band 66, Heft 2, S. 211
ISSN: 1759-8818