Palliative sedation on the grounds of intolerable psychological suffering and its implications for treatment-refractory mental disorders
In: Bioethica Forum: Schweizer Zeitschrift für biomedizinische Ethik
ISSN: 1662-601X
14 Ergebnisse
Sortierung:
In: Bioethica Forum: Schweizer Zeitschrift für biomedizinische Ethik
ISSN: 1662-601X
In: Swiss Medical Forum ‒ Schweizerisches Medizin-Forum, Band 17, Heft 23
ISSN: 1424-4020
In: Swiss Medical Forum ‒ Schweizerisches Medizin-Forum, Band 17, Heft 9
ISSN: 1424-4020
In: Swiss Medical Forum ‒ Schweizerisches Medizin-Forum, Band 15, Heft 25
ISSN: 1424-4020
Immer mehr Menschen, vor allem hochbetagte, interessieren sich für das sogenannte Sterbefasten, eine Möglichkeit, das eigene Leben vorzeitig selbstbestimmt zu beenden. Was bedeutet dieser Wunsch für Angehörige, Ärztinnen/Ärzte und Pflegende? Wie beurteilen sie das Sterbefasten im Rückblick? War der Verlauf für sie eher schwierig oder stimmig? In einer Vielzahl von Fallgeschichten vermittelt das Buch die vielfältigen Erfahrungen von Menschen, die ein Sterbefasten miterlebt haben. Mehrere Diskussionsbeiträge ergänzen diese Berichte. Das Buch liefert einen wichtigen Beitrag zur anhaltenden Debatte über Sterbebegleitung und vorzeitiges Sterben.
In: Bioethica Forum: Schweizer Zeitschrift für biomedizinische Ethik
ISSN: 1662-601X
In: Standards der Psychotherapie Band 4
In: Schweizerische Ärztezeitung: SÄZ ; offizielles Organ der FMH und der FMH Services = Bulletin des médecins suisses : BMS = Bollettino dei medici svizzeri
ISSN: 1424-4004
In: Swiss Medical Forum ‒ Schweizerisches Medizin-Forum, Band 14, Heft 11
ISSN: 1424-4020
In: Bioethica Forum: Schweizer Zeitschrift für biomedizinische Ethik
ISSN: 1662-601X
In: Bioethica Forum: Schweizer Zeitschrift für biomedizinische Ethik
ISSN: 1662-601X
In: Studia Universitatis Babeş-Bolyai. Bioethica, Band 66, Heft Special Issue, S. 80-80
ISSN: 2065-9504
"Advance care planning is an effort to consider and communicate one's values, goals, and preferences as they relate to future healthcare decisions to guide clinicians and loved ones when one is incapable of consenting, refusing, or requesting care. While generally accepted as valuable, advance care planning has proven challenging to evaluate. Goal concordant care is increasingly recognized as the target outcome, but there is no agreed-on methodology for assessment and some question if it can be meaningfully captured. It is ethically necessary to have a strong evidence base to guide practice. The current study is a literature review designed to support best practice for measuring goal concordant care. A database search of Pubmed, Embase, PsycINFO, CINAHL, and Cochrane was conducted in September 2020; articles were included that measured whether advance care planning, defined broadly to consider advance directives, use of proxies, POLSTs, etc., led to goal concordant care. 132 included articles were reviewed according to aim, methodology, and integrity. Common approaches included medical record review 51% (n = 36); questionnaire (36%, n = 48), notably the Decision Conflict Scale (15% of questionnaires, n = 7); and interview (31%, n = 42), often with loved ones after death (40% of interviews, n = 17). Studies, especially those employing medical record review, did not always present enough detail to be reproducible, a concerning limitation. Despite the many existing studies aiming to track whether advance care planning leads to goal concordant care, significant work remains to establish sound methodology to do so meaningfully. "