This study explores the emergence and development of physical anthropology in the modern Greek state from the viewpoint of the proclaimed intention of its representatives to influence societal developments. This study is the first to subject racial and eugenic discourses in Greece to resear
In den 2010er Jahren standen die wissenschaftlichen, politischen und öffentlichen Diskurse um die EU-Binnenmigration weitgehend im Zeichen von zwei Prozessen: den Auswirkungen der globalen Wirtschafts- und Finanzkrise seit 2008 in den südeuropäischen Mitgliedstaaten und der Freizügigkeit für Bürger*innen Bulgariens und Rumäniens. Das Interesse dieses Aufsatzes gilt der Verflechtung von wissenschaftlichen, politischen und öffentlichen Diskursen über die EU-Binnenmigration aus Süd- und Südosteuropa und insbesondere jenen, in denen die Begriffe ›neue Migration‹, ›Talentabwanderung‹, ›Prekarität mobiler Arbeitnehmer*innen‹ sowie ›Armutsmigration‹ präsent waren. Der Aufsatz setzt sich mit folgenden Fragen auseinander: Welche sozialen und politischen Deutungs- und Handlungszusammenhänge fließen in die diskursiven Auseinandersetzungen um diese Begriffe ein? Welche Deutungsfiguren über Migrant*innen bzw. mobile Unionsbürger*innen generieren sie? Discourses on EU Internal Migration from South and Southeast Europe In the 2010s the scientific, political and public debates over the EU internal migration have been strongly influenced by two developments: the impact of the financial crisis on the South European countries and the introduction of freedom of movement for the citizens of Bulgaria and Romania. In the scientific, political and public debates, these developments have found expression in the notions: ›new migration‹, ›brain drain‹, ›precarity of mobile labor forces‹ and ›poverty-driven migration‹. This essay considers the meaning of these four notions as having been shaped in discursive discussions on EU internal migration, and more specifically in the interwoven scientific, political and public discourses on the migration from South and Southeast Europe. The analysis explores how social and political correlations feed into these discourses and give rise to the four different interpretative images of mobile EU citizens.
The Aegean island of Lesvos is one of the gateways that refugees and undocumented border crossers use for entering European territory. This study deals with two phenomena related to border crossings on Lesvos: first, the efforts of those arriving to be placed in the status of 'administrative detention' in order to receive an expulsion order and then be able to continue their journey; and, second, the activity of the local solidarity network, which initially established an open reception centre for refugees and undocumented immigrants under the umbrella of the civil society, until some activists agreed to put this project under the jurisdiction of the state authorities. In reflecting on these developments, the author addresses two major issues: first, immigration imprisonment as a facet of 'positive power' in the Foucauldian sense, and the possible relationship of the latter to grassroots humanitarian commitment; and, second, specific facets of the current paradigm of immigration imprisonment that can help explain why detention may be interpreted as a right by refugees and immigrants. The author argues that the humanitarianism that arises in the interface of surveillance and the provision of care demonstrates post-bureaucratic features; and further, that the strategy pursued by refugees and undocumented immigrants shows how limited their scope is for asserting any rights, given the intensified augmentation of border surveillance worldwide.
In: Gesellschaften in Bewegung: Emigration aus und Immigration nach Südosteuropa in Vergangenheit und Gegenwart ; 48. Internationale Hochschulwoche der Südosteuropa-Gesellschaft in Tutzing, 5.-9.10.2009, S. 289-302
Der Autor befasst sich mit den Manifestationsformen des aktuellen Grenzregimes des griechischen Staates bzw. der EU am Fallbeispiel der Flüchtlingsbewegung nach Lesbos und der dort errichteten Internierungszentren für Grenzgänger ohne Einreiseerlaubnis. Dabei handelt es sich gleichermaßen um ein nationales als auch ein supranationales, also ein EU-Grenzregime, das durch die umfassende Militarisierung von Grenzen und die Kriminalisierung von Grenzgängern gekennzeichnet ist. In diesem Kontext wird die Bevölkerungsmobilität zunehmend unter dem Aspekt der Sicherheit betrachtet, während gleichzeitig humanitäre Einsätze in den Herkunftsländern eines Teils der Schutzsuchenden allzu häufig den Charakter von Militärinterventionen annehmen. Diese Entwicklungen gehen mit der Transformation der Flüchtlingsproblematik einher, wobei die Grenzen der Definition von Flüchtlingen auf der einen und Migranten auf der anderen Seite zusehends verschwimmen. Der Autor zeigt auf, dass der Fall der Internierungslager auf der Ägäis-Insel Lesbos ein Paradebeispiel für die Antinomien des gegenwärtigen humanitären Regimes und der Transformation des Flüchtlingsstatus im Zeichen der Sicherheitspolitik ist. Dieses Fallbeispiel manifestiert die Verflechtung von lokalen, regionalen, staatlichen und globalen Entwicklungen im aktuellen Migrations- bzw. Flüchtlingsdiskurs. (ICI2)
Since the 1990s, yet another entity has emerged among the wide range of groups and minorities in the Balkans attracting the attention of politicians, scholars and the public. Known as "Egypcani" in Macedonia and Kosovo, or as "Jevgs/Jevgits" in Albania, these Albanophone Muslims are usually identified as Albanianised "Gypsies" by the societies in which they live, although they consider themselves to be descendents of Egyptian immigrants to the Balkans. Today, BalkanEgyptiansare officially recognised as a distinct population group in the Republic of Macedonia, while they enjoy political influence through representative and cultural organisations in Kosovo and Albania.
The debate about the Roma's fate throughout the Second World War has taken on a controversial character in recent years. The focal point of this controversy is whether the Roma's persecution was racially motivated or not. Reflecting upon the Roma's treatment throughout the war period, various scholars regard social-political factors such as the wandering way of life and especially the ascription of criminality as the main reasons for discrimination against and persecution of Roma. Ultimately, the authority most responsible for the crimes against Roma in the "Old Reich" was the Criminal Office. An extreme stance is the thesis of G. Lewy, who denies not only the planned character of the persecution but also its racial/racist intention. Lewy also refutes the comparability of the Roma's fate with that of the Jews.