Den Kult im Dorf lassen … . Ritual und Gemeinschaft als ländliche Alteritätsmarker in populären Medien
In: Rheinisch-westfälische Zeitschrift für Volkskunde, Band 2022, S. 24-38
ISSN: 2702-0126
9 Ergebnisse
Sortierung:
In: Rheinisch-westfälische Zeitschrift für Volkskunde, Band 2022, S. 24-38
ISSN: 2702-0126
How does modern popular media affect rural change in Europe? What is the role of the modern media in the constitution of rural spaces? As an exemplary case study of the current programs of the Bavarian television (Bayerisches Fernsehen/BR) the paper deals with the representation and construction of rural spaces by means of agenda-driven audiovisual governance. Based on the hypothesis that the modern popular media is a key player in the diversification of rural spaces and rural cultural identities, the paper asks in which way TV (and other media) influences the percep- tion of "ruralness" by shaping a distinctive visual cluster of images. Secondly, the text analyzes key elements of this new rural iconography which has re-emerged forcefully in television programs, magazines and popular culture in the 21st century. The reasons for this astounding re-vitalization of rural iconography are discussed against the background of Moscovici's theory of social representations in order to ask about the consequences for everyday culture and rural politics. ; How does modern popular media affect rural change in Europe? What is the role of the modern media in the constitution of rural spaces? As an exemplary case study of the current programs of the Bavarian television (Bayerisches Fernsehen/BR) the paper deals with the representation and construction of rural spaces by means of agenda-driven audiovisual governance. Based on the hypothesis that the modern popular media is a key player in the diversification of rural spaces and rural cultural identities, the paper asks in which way TV (and other media) influences the percep- tion of "ruralness" by shaping a distinctive visual cluster of images. Secondly, the text analyzes key elements of this new rural iconography which has re-emerged forcefully in television programs, magazines and popular culture in the 21st century. The reasons for this astounding re-vitalization of rural iconography are discussed against the background of Moscovici's theory of social representations in order to ask about the consequences for everyday culture and rural politics.
BASE
In: Regensburger Schriften zur Volkskunde - vergleichenden Kulturwissenschaft 19
Die Geschichte des Bieres ist die Geschichte unserer Zivilisation. Seit der Jungsteinzeit brauen Menschen den nahrhaften Gerstensaft. Dabei unterlagen Inhaltsstoffe, Braumethoden und auch die Qualitäten und Reinheitsgebote immer wieder fundamentalen Veränderungen. Aber auch wer, wann und warum Bier konsumierte, hat sich im Laufe der Jahrhunderte permanent geändert. So spiegelt sich die Kulturgeschichte Europas und der Welt in der Geschichte des Bieres. Bier war bei den religiösen Ritualen der frühen Hochkulturen des Zweistromlandes ebenso zentral wie in der Arbeiterkneipe des Deutschen Kaiserreichs. Und mit dem Ende des Industriezeitalters ist diese Geschichte noch lange nicht zu Ende: Die moderne Gesellschaft hat das Bier als Lifestyle-Produkt neu entdeckt. Vom Emmerbier des vorderen Orients zu den Craft-Beer-Kneipen der modernen Metropolen - die Geschichte des Bieres ist auch die Geschichte einer erstaunlichen Weltkarriere.
In: Kulturen populärer Unterhaltung und Vergnügung Band 6
In: Kulturen populärer Unterhaltung und Vergnügung Band 3
In: Kulturen populärer Unterhaltung und Vergnügung Band 4 (2017)
In: Kultur und soziale Praxis
In: Regensburger Schriften zur Volkskunde / Vergleichenden Kulturwissenschaft Band 43