Cover -- Titel -- Zum Buch -- Über den Autor -- Widmung -- Impressum -- Inhalt -- I. Einleitung -- II. Vorgeschichte -- III. Mittelalter -- 1. (Alt)Livland -- 2. Litauen -- IV. Frühe Neuzeit (16.-18. Jahrhundert) -- 1. Das Herzogtum Kurland (1561-1795) -- 2. Die polnisch-litauische, schwedische und dänische Herrschaft über die livländischen Lande (1561-1629/45) -- 3. Estland, Ösel und Livland unter schwedischer Herrschaft (1629/45-1710/21) -- 4. Estland, Ösel und Livland unter der Herrschaft Russlands im 18. Jahrhundert
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This contribution addresses the strategical, political, and cultural significance of the Åland Islands between Russia, Sweden, and Finland from 1809 to the present day. During the first half of the 19th century, Russia fulfilled, with the conquest of the Åland Islands, one of its military goals which had been in place since the Petrine period, namely, to push forward the country's military control as far as to the Western border of Finland in order to secure Russia's capital St. Petersburg, and to threaten the capital of the kingdom of Sweden, Stockholm, in order to prevent a Swedish act of revenge for the loss of Sweden's control of the Eastern Baltic during the Great Northern War. At the same time, the islands were, in a political and cultural sense, an important ingredient of the upcoming Swedish and Finnish national movements. After the loss of Finland, the countries had tried to find solace in national culture and past glories. In this respect, the question of why Sweden, during the Finnish Civil War, sent troops to the Åland Islands can be interpreted as part of Sweden's anti-Russian military agenda as well as being part of its cultural mission to protect the islands against Finnish and Russian attempts to make the island part of Finnish or Russian culture, and to subdue the overwhelmingly-Swedish-speaking population in the context of a Finnish national state. This Swedish-Finnish opposition, though, turned, during the interwar period, into a secret collaboration against Russian military interests in the Eastern Baltic region, whereby the control of the Åland Islands played a central role. Despite minor yet critical situations, the islands have enjoyed relative calm ever since. However, the outbreak of Russia's Ukrainian War threatens to cast doubt once again on the islands' status.
Der Oberrhein war eine der strategisch wichtigsten Regionen für die schwedischen Operationen während des Dreißigjährigen Krieges. Dennoch fehlen zu diesem Thema bis heute monographische Gesamtdarstellungen. Gewiss sind einzelne regionale und lokale Aspekte, dazu einzelne Zeitabschnitte gut erforscht. Man darf etwa auf die dreibändige Darstellung von Johann Baptist (Jean Baptiste) Ellerbach über den Dreißigjährigen Krieg im Elsass aus den 1920er Jahren verweisen oder auf eine Reihe von Monographien zum Dreißigjährigen Krieg in den württembergischen und fränkischen Territorien. Ganz zu schweigen von der fast unüberschaubaren Zahl von Stadtgeschichten und Ortschroniken, die z.B. in der Badischen Landesbibliothek mehrere Dutzend Regalmeter füllen. Aber diese Partikularerzählungen sind in der Regel nicht geeignet, um zu verstehen, warum das Kriegsgeschehen und die damit verbundenen politischen, wirtschaftlichen und religiösen Entwicklungen der Zeit überhaupt den Oberrhein erreicht haben und warum dieser in seiner Gesamtheit ein unverzichtbarer Brückenkopf für die schwedischen militärischen Operationen gegen Habsburg, die Spanier und teilweise auch gegen Frankreich wurde. Sie stellen, aus der lokalen Perspektive völlig plausibel, das Leiden und die Unverständlichkeit, die Schicksalhaftigkeit und Sinnlosigkeit des Kriegsgeschehens in den Mittelpunkt ihrer Betrachtungen. Dieser Fokus wurde seit den 1960er Jahren auch durch die Dominanz wirtschafts-, sozial- und alltagsgeschichtlicher Konzeptionen in der deutschen und internationalen Geschichtsschreibung gefördert, die aus der Erfahrung der Staatsversessenheit der Historiographie und der politischen Wirklichkeit des 19. und 20. Jahrhunderts eine "Geschichte von unten" und eine "Geschichte vor Ort" postulierten.
Jahrhunderte vor seinem Ruf als "Tor zu Welt" im späten Kaiserreich war Hamburg ein Tor zum Ostseeraum. Anfängen der katholischen Mission im 9. Jahrhundert folgten Handels- und Gesandtschaftsbeziehungen, die eine Investition von Wissenschaft und Geld zur Erforschung der Region erforderlich machten. Obwohl keine kontinuierliche und einheitliche Institution oder ein besonderer Beauftragter existierten, war die humanwissenschaftliche Auseinandersetzung mit dem Ostseeraum zu allen Zeiten ein wichtiges Thema in den Bildungsstätten der Stadt. Nach der Gründung der Hamburger Universität beschäftigten sich mehrere Fachrichtungen mit dem Thema – insbesondere die Germanistik, die Skandinavistik und die Geschichtswissenschaften, aber auch die Finnougristik, Geographie und die Politikwissenschaften. Darüber hinaus waren auch wissenschaftliche Gesellschaften und sozioökonomische Vereinigungen an der Lehre und Erforschung des Ostseeraums beteiligt. Der vorliegende Beitrag erzählt die Geschichte dieser Institutionen und untersucht ihre Tätigkeit in Form eines Überblicks. ; Before becoming coined as a "gate to the world" in the late German Kaiserreich, Hamburg has been a gate to the Baltic Sea region for centuries. Beginning with the Catholic mission in the 9th century, trade and diplomatic relations in the first place were moving factors to engage minds and money with research of the area. Although there has not been even one permanent and consistent institution or at least a referential chargé d'affaires, the Baltic Sea region in its human dimension has always been a central theme in the schools, academies, and other higher education of the free city of Hamburg, even before the humanities themselves were organized as scholarly disciplines. With the University of Hamburg's start after the First World War a variety of disciplines dealt with the topic – the German, Scandinavian and History Department prominently, but also the Departments of Finnish Languages, Geography and Political Science. Moreover, scientific societies as well as economic and social clubs were engaged in the research and education of Baltic humanities. This journal's article tells their story and analyses their activities in a rough and thorough overview
In the 19th century, Sweden, as many other European countries, discovered itself as a nation. Part of this process was a concentration on Swedish particularities including the exploration of the "Swedish landscape". This meant not only to emphasize certain characteristics and typic phenomena of the Swedish landscape in general, but even an assertion of the one Swedish landscape, i.e. a model of the Swedish nation itself, symbolized by a distinct region. This region-landscape became Dalarna (i.e. "The valleys"). The article deals with the process of the nationalization of Dalarna and vice versa, the "dalarnization" of the Swedish nation, It starts with the discovery of the region by artists and writers in the 18th century and follows the evolution of a regional and national conscience in Dalarna through the 19th century up to its consequences and changes in the 20th century. This process not only had implications for the Swedish national self-image, but also for foreign perceptions of Sweden as a cultural nation-landscape.
Describes the nature of national identities in the Baltic countries. These countries had 20 years of national independence after the fall of the tsarist regime in Russia, but were re-annexed as a result of Soviet occupation during WWII. The Baltic countries did not participate in Soviet nation-building in the 1920s & 1930s & thus were able to retain a Baltic identity. Factors examined include the influence of the other (German, Russian, & other ethnic groups); the effect of social class in Estonia, Latvia, & Lithuania; the process of constructing a Baltic historical self; the Soviet concept of regionalism; & the identity patterns that predominate during the present transition period. Baltic national identities are complex, but share common features, such as the negative influence of foreign rule & identification with Western European culture. 3 Tables. J. R. Callahan