Suchergebnisse
Filter
17 Ergebnisse
Sortierung:
World Affairs Online
Die ideologische Ausrichtung der Islamischen Gemeinschaft in Deutschland (IGD) und ihre Verquickung mit der Islamischen Gemeinschaft Milli Görüs (IGMG): Partner für den demokratischen Rechtsstaat?
In: Demokratie und Islam: theoretische und empirische Studien, S. 425-260
Die ideologische Ausrichtung der Islamischen Gemeinschaft in Deutschland (IGD) und ihre Verquickung mit der Islamischen Gemeinschaft Millî Görüş (IGMG) – Partner für den demokratischen Rechtsstaat?
In: Demokratie und Islam, S. 425-460
Tunesien: demokratischer Wandel unter der Hypothek vergangener Diktaturen und der Förderung des Salafismus und der Muslimbruderschaft aus Gründen des Machterhalts externer regionaler Akteure
In: Jahrbuch öffentliche Sicherheit, S. 517-538
World Affairs Online
Die Stunde der Muslimbruderschaft?
In: Blätter für deutsche und internationale Politik: Monatszeitschrift, Band 56, Heft 4, S. 74-80
ISSN: 0006-4416
Die Stunde der Muslimbrüderschaft?
In: Blätter für deutsche und internationale Politik, Band 56, Heft 4, S. 74-79
"Der erste Teilerfolg der ägyptischen Revolution stößt auf einhellige Begeisterung. Und dennoch könnte sich das Erreichte noch in sein Gegenteil verkehren. Die Macht der Armee, die seit dem Putsch der Freien Offiziere 1952 das Land faktisch regiert, wurde durch Mubaraks Rücktritt in keiner Weise erschüttert. Die wirtschaftliche Situation ist dramatisch, und die Bildungschancen der breiten Masse sind - angesichts eines Dreiklassen-Bildungssystems und einer Analphabetenrate von über 30 Prozent - nach wie vor äußerst begrenzt." (Autorenreferat)
Democracy concepts of the fundamentalist parties of Algeria and Tunisia: claim and reality
In: International journal of conflict and violence: IJCV, Band 1, Heft 1, S. 76-88
ISSN: 1864-1385
"This article discusses democratic elements in early Islamic sources and in the programs of the Algerian FIS (Front Islamique du Salut) and Annahda in Tunesia. According to historic writings, Islam includes the principles of democratic consensus, consultation, and freedom of opinion, and an understanding that the sources of Islamic jurisdiction are subject to interpretation, that the sharia can be changed, and that religious authorities' power to issue instructions on worldly matters is limited. These are the type of expectations that fundamentalist parties arouse when they speak of an Islamic caliphate as a state system. Against this background, an examination of the political system proposed until 1992 by the Algerian FIS shows that this system would have resulted in a very restrictive form of Islam. An investigation of the political system of the Tunisian fundamentalist leader Rached al-Ghannouchi reveals that the system he proposes may be designated as an Islamic democracy, since it takes into account separation of powers and pluralism of political parties. The head of state would be subject to the law in the same manner as the people. However, it is no liberal democracy, as he categorically rejects secularism, intends to punish apostates, and is only willing to allow political parties that are based on the religion of Islam. His state would only be a state of those citizens who follow Islam, completely neglecting secularist groups. Social conflicts and unrest are thus predetermined." (author's abstract)
Democracy Concepts of the Fundamentalist Parties of Algeria and Tunisia — Claim and Reality
This article discusses democratic elements in early Islamic sources and in the programs of the Algerian FIS (Front Islamique du Salut) and ANNAHDA in Tunesia. According to historic writings, Islam includes the principles of democratic consensus, consultation, and freedom of opinion, and an understand- ing that the sources of Islamic jurisdiction are subject to interpretation, that the sharia can be changed, and that religious authorities' power to issue in- structions on worldly matters is limited. These are the type of expectations that fundamentalist parties arouse when they speak of an Islamic caliphate as a state system. Against this background, an examination of the political system proposed until 1992 by the Algerian FIS shows that this system would have resulted in a very restrictive form of Islam. An investigation of the political system of the Tunisian fundamentalist leader Rached al-Ghannouchi reveals that the system he proposes may be designated as an Islamic democracy, since it takes into account separation of powers and pluralism of po- litical parties. The head of state would be subject to the law in the same manner as the people. However, it is no liberal democracy, as he categorically rejects secularism, intends to punish apostates, and is only willing to allow political parties that are based on the religion of Islam. His state would only be a state of those citizens who follow Islam, completely neglecting secularist groups. Social conflicts and unrest are thus predetermined.
BASE
Islam und Demokratie: über die Vereinbarkeit europäischer Werte mit den Lehren des Koran
In: Vorgänge: Zeitschrift für Bürgerrechte und Gesellschaftspolitik, Band 45, Heft 2, S. 79-89
ISSN: 0507-4150
World Affairs Online
Ursachen für das Aufkommen des Fundamentalismus in Algerien
In: Der islamische Fundamentalismus, der Islam und die Demokratie, S. 52-166
Der tunesische Fundamentalismus
In: Der islamische Fundamentalismus, der Islam und die Demokratie, S. 380-416
Der algerische Fundamentalismus
In: Der islamische Fundamentalismus, der Islam und die Demokratie, S. 167-340
Ursachen für das Aufkommen des Fundamentalismus in Tunesien
In: Der islamische Fundamentalismus, der Islam und die Demokratie, S. 343-379
Einleitung
In: Der islamische Fundamentalismus, der Islam und die Demokratie, S. 17-50
Zusammenfassung und Ausblick
In: Der islamische Fundamentalismus, der Islam und die Demokratie, S. 417-432