Der Beitrag gibt einen Überblick, welchen Einfluss Sport und Bewegung auf Gehirnprozesse ausüben. Anhand verschiedener Studien konnte gezeigt werden, dass durch Bewegungsformen zahlreiche Anpassungen auf zellulärer, molekularer und neurochemischer Ebene verursacht werden, die emotionale, soziale und kognitive Prozesse beeinflussen. Dabei wird auf die graduellen Unterschiede dieser Zusammenhänge in verschiedenen Lebensaltern verwiesen.
"Performance on different measures of executive functions (EF) and self-regulation (SR) does not always correspond to the behaviour children show in real-life situations. The present study assesses the relationships between performances on different EF and SR measures and teacher ratings of children's selfcontrol and thoughtfulness. In total, 217 children between 34 and 72 months (54% boys) were assessed. Four tests measuring cognitive EF (Digit Span backward, Block Recall, Day-Night Stroop, Hearts and Flowers) and two tests measuring behavioural EF (Tower) and SR (Head-Toes-Knees-Shoulders [HTKS]) were administered. Additionally, teachers rated the dimension 'self-control and thoughtfulness' of the German observation scale 'Social‐emotional well‐being and resilience of children in early childhood settings' (PERiK). It was found that all measures differentiated with regard to age in the range of three to six years. Correlations between cognitive EF measures with the HTKS were almost twice as high as correlations with the Tower. This indicates that the HTKS taps similar processes as the cognitive EF measures. Teacher ratings did not show higher correlations with behavioural EF and SR than with cognitive EF measures. Also, behavioural EF and SR measures did not predict scores obtained on the teacher rating better than cognitive EF measure. This article discusses to what extent distinctions among measures of EF and SR are possible and useful." (author's abstract)
"Der Beitrag beschreibt EMIL, eine Qualifizierungsmaßnahme für pädagogische Fachkräfte in Kindertageseinrichtungen. EMIL wurde mit dem Ziel konzipiert, die Selbstregulation der Kinder zu stärken. Die Fachkräfte werden angeregt, auf der Grundlage von Erkenntnissen zu den exekutiven Funktionen, den eigenen pädagogischen Alltag durch die 'EMIL-Brille' zu betrachten und zu reflektieren. Die Grundlagen, die Vorgehensweise und die Inhalte der Qualifizierung werden hier dargestellt." (Autorenreferat)