Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Alternativ können Sie versuchen, selbst über Ihren lokalen Bibliothekskatalog auf das gewünschte Dokument zuzugreifen.
Bei Zugriffsproblemen kontaktieren Sie uns gern.
87 Ergebnisse
Sortierung:
Abstract: This paper examines Socrates' theory of the arts in the Gorgias and in the Republic. It shows how that theory changes, as the discussion takes focus first in relation to moderation, then to justice, where it is tied to the idea of a techne of rule, to notions of virtuous work and civic health, and to five levels of 'art' represented in the cave. It argues that both Socrates' vision of a scientific and benevolent political art and Thrasymachus' sophistic theory of tyrannical rule are undercut in the dialogue, the former by doubts concerning the epistemic closure it seems based on, the latter by the tyrant's character, which impels him toward self-destructive government.
BASE
This paper examines Socrates' theory of the arts in the Gorgias and in the Republic. It shows how that theory changes, as the discussion takes focus first in relation to moderation, then to justice, where it is tied to the idea of a techne of rule, to notions of virtuous work and civic health, and to five levels of 'art' represented in the cave. It argues that both Socrates' vision of a scientific and benevolent political art and Thrasymachus' sophistic theory of tyrannical rule are undercut in the dialogue, the former by doubts concerning the epistemic closure it seems based on, the latter by the tyrant's character, which impels him toward self-destructive government.
BASE
This paper examines Socrates' theory of the arts in the Gorgias and in the Republic. It shows how that theory changes, as the discussion takes focus first in relation to moderation, then to justice, where it is tied to the idea of a techne of rule, to notions of virtuous work and civic health, and to five levels of 'art' represented in the cave. It argues that both Socrates' vision of a scientific and benevolent political art and Thrasymachus' sophistic theory of tyrannical rule are undercut in the dialogue, the former by doubts concerning the epistemic closure it seems based on, the latter by the tyrant's character, which impels him toward self-destructive government.
BASE
Dieser vor Jahrzehnten in der ehemaligen DDR oft und gern und mit lang gezogenem "U" im letzten Wort zitierte und leicht abgewandelte Zitat eines Verses von Conrad Ferdinand Meyer beschreibt die Situation der Autoren, Kulturpolitiker, Funktionäre, Rundfunkredakteure, Verlagsmitarbeiter usw. sehr genau. Inmitten ständig sich verändernder Vorgaben, Richtlinien, Anweisungen, Entwicklungskonzepte und 'Rahmenbedingungen' mussten sie alle im großen Unsinn versuchen, etwas Sinnvolles und künstlerisch möglichst Wertvolles zu artikulieren, zu veröffentlichen und dem Publikum zur Kenntnis zu geben und das immer unter dem Hanns Eisler'schen Diktum: "Ändere die Welt, sie braucht es." Neue Musik in der DDR war immer politisch, sie war immer mehr oder weniger direkt gegen den Staat und seine Engstirnigkeit gerichtet, ebenso wie sie immer auf "Welt", also auf Überwindung der Systemgrenzen gerichtet war und das war politisch, aber auch reisetechnisch gemeint. Der oben zitierte Spruch deutet die Zwänge an, in denen alle Künstler fortlaufend standen. Denn jeder Künstler war aus Sicht von Partei und Regierung wichtig genug, um die Massen oder wenigstens Teile davon für die 'beste Sache der Welt' zu begeistern und mit künstlerischen Mitteln zu beeinflussen. Gleichzeitig aber gegen ganz konkrete Repressionen, Schikanen und Bevormundungen sich fortlaufend ganz individuell wehren zu müssen, war das Alltagsgeschäft aller, die an der 'Kulturfront' tätig waren. Dabei gab es geschickte und ungeschickte Kollegen, mutige und weniger mutige, Helden, Heroen, Schlaumeier, Trickser und Dünnbrettbohrer wie überall in der Welt, wo Menschen zusammentreffen und zusammen arbeiten. Der Spruch, der seinen Widerspruch schon in sich trug, verwies mit List auf die zahlreichen Irrwege und Pannen, die die mühsame, und eben nicht widerspruchslose Entwicklung des kleinen Landes fortwährend begleiteten und seitens der Funktionäre als historisch bedingte 'Widersprüche innerhalb der Entwicklung' abgetan bzw. heruntergespielt wurden. Die vier Generationen von Komponisten, die die Entwicklung der Neuen Musik in der DDR prägten, hatten verschiedene Ausgangsvoraussetzungen, sie hatten unterschiedliche Vorstellungen über die Zukunft des Landes und über ihre eigene Zukunft gehabt, sie haben vollkommen verschiedene Strategien entwickelt, um sich bemerkbar zu machen, und sie hatten verschiedene soziale Umfelder, in denen sie leben und arbeiten mussten.
BASE
In: Committee on Historical Publications 57
pt. I. Clearing the ground.-pt. II. The evolution of capitalism.-pt.III. The evolution of socialism.-pt.IV. Social and economic questions of controversy between capitalists and socialists.-pt.V. Current problems of public interest and socialism.-pt.VI. Political organization and propaganda. ; Mode of access: Internet.
BASE
5th ed. - 13th thousand. ; pt. I. Clearing the ground.--pt. II. The evolution of capitalism.--pt. III. The evolution of socialism.--pt. IV. Social and economic questions of controversy between capitalists and socialists.--pt. V. Current problems of public interest and socialism.--pt. VI. Political organization and propaganda. ; Mode of access: Internet.
BASE
In: ZEW economic studies v. 46
In January 2005, the German government enacted a substantial reform of the welfare system, the so-called Hartz IV reform. This book evaluates key characteristics of the reform from a microeconometric perspective. It investigates whether a centralized or decentralized organization of welfare administration is more successful to integrate welfare recipients into employment. Moreover, it analyzes the employment effects of an intensified use of benefit sanctions and evaluates the effectiveness and efficiency of the most frequently assigned Active Labor Market Programs. The analyses focus on immigrants, who are highly over-represented in the German welfare system.