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In: Aus Politik und Zeitgeschichte: APuZ, Band 55, Heft 41, S. 16-24
ISSN: 0479-611X
World Affairs Online
In: Aus Politik und Zeitgeschichte: APuZ, Heft 41, S. 16-24
ISSN: 2194-3621
"Anhand einer am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung, Berlin, durchgeführten Längsschnittstudie wird gezeigt, inwieweit Jugendliche in der Nachwendezeit eine politische Unterstützung, das heißt eine dem politischen System emotional zugewandte Haltung, entwickeln." (Autorenreferat)
Der Beitrag untersucht die Wirksamkeit eines diskursiven Unterrichtsstils der Lehrkraft im Hinblick auf das politische Lernen und die Förderung demokratischer Einstellungen bei Schülerinnen und Schülern der 8. Jahrgangsstufe. In bisherigen Untersuchungen, die in der Regel auf Schülerwahrnehmungen des Unterrichts basieren, konnten positive Effekte diskursiven Unterrichts nachgewiesen werden. Eine Kritik an diesen Arbeiten besteht allerdings darin, dass in ihnen keine analytische Trennung der psychologischen (Individualebene) und der von den Schülerinnen und Schülern geteilten Umwelt (Klassenebene) vorgenommen wurde. Diesen Kritikpunkt aufgreifend, wurden mit den bundesdeutschen Daten aus dem Projekt 'Civic Education' (N = 3191 aus 154 Klassen) mehrebenenanalytische Berechnungen durchgeführt. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass ein diskursiver Unterrichtsstil der Lehrkraft sowohl auf Individual- als auch auf Klassenebene das politische Wissen und demokratische Einstellungen, soweit sie positive Einstellungen zu Rechten von Ausländern und Frauen betreffen, positiv beeinflusst. Bemerkenswert ist, dass die Effekte auf Klassenebene auch dann erhalten bleiben, wenn für die Schulform und die soziale Zusammensetzung der Schülerschaft kontrolliert wird. (DIPF/Orig.) ; This article explores the effectiveness of discursive teaching styles with respect to eight grade students 'political content knowledge and the cultivation of their democratic attitudes. Previous studies, most of which have been based on student perceptions of instruction, have found evidence for the positive impact of discursive teaching. However, one criticism that has been leveled at this research is that the psychological environment (individual level) was not differentiated from the students' shared environment (class level) in the analyses. In response to this criticism, multilevel analyses of the German data from the Civic Education Study (N = 3191 students from 154 classes) were performed. Results indicate that a discursive teaching style has positive effects on students ' political content knowledge and democratic attitudes (specifically, their attitudes toward foreigners and women 's rights) on both the individual and the class level. Furthermore, the class-level effects persist even when controlling for school type and social composition of the student body. (DIPF/Orig.)
BASE
The present study focuses on political efficacy in terms of students' competence self-perceptions related to the domain of politics. The investigation addresses the mean level development and longitudinal relations to outcome variables including gender differences. Drawing on a sample of N = 2,504 German students, political efficacy, along with meaningful outcome variables (i.e., political information behavior, political knowledge, and interest in politics), was measured at 2 measurement points, once in Grade 7 and once in Grade 10. Students' mean levels of political efficacy increased from the first to the second measurement point, and boys consistently displayed higher levels. Political efficacy demonstrated reciprocal relations to political information behavior and political knowledge, and showed a unidirectional relation to interest in politics across time. The pattern of outcome relations was invariant across gender. This study contributes to research and theory on political socialization in adolescence as it outlines temporal relations among, and gender differences in, facets of political socialization. Therefore, this study also offers new practical insights into effectively facilitating political education in adolescent students. (DIPF/Orig.)
BASE
In: Politische Vierteljahresschrift: PVS : German political science quarterly, Band 45, Heft 4, S. 611
ISSN: 0032-3470
Ergebnisse der PISA-Studie haben gezeigt, dass der Zusammenhang zwischen schulischem Erfolg und Merkmalen der familiären Herkunft von Schülerinnen und Schülern in Deutschland besonders ausgeprägt ist. Diese herkunftsbedingten Disparitäten werden hier aus drei Perspektiven analysiert: neben der Grundlegung des methodischen Vorgehens wird der Einfluss der sozialen Herkunft auf den schulischen Erfolg untersucht. Welche Bedeutung haben individuelle und institutionelle Faktoren für die Entstehung von Disparitäten? Worauf sind Leistungsnachteile von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund zurückzuführen? Welche Ansätze der Zweitsprachenförderung haben sich als erfolgreich erwiesen? Die Analysen geben Antworten.
Two studies with German secondary school students extend the internal/external frame of reference (I/E) model to multiple school subjects, by including history and politics as social studies subjects. Study 1 assessed students' self-concepts and achievements related to math, German, history, English (students' first foreign language), and physics. The cross-paths leading from history self-concept to math and verbal achievements and those leading from math and verbal achievements to history self-concept were non-significant arguing against the operation of dimensional comparison processes between math and verbal achievements in the formation of history self-concept. Study 2 included measures for students' self-concepts and achievements in math, English, physics, and politics as well as a history achievement. Politics achievement and self-concept were unrelated to math, English, and physics achievements and self-concepts. History achievement was positively related with politics self-concept. This finding indicates dimensional comparison processes leading to assimilation effects within the domain of social studies. (DIPF/Orig.)
BASE
In: Herkunft und Bildungserfolg von der frühen Kindheit bis ins Erwachsenenalter. Forschungsstand und Interventionsmöglichkeiten aus interdisziplinärer Perspektive., S. 233-261
Der Beitrag behandelt die Frage, auf welche Weise die soziale Herkunft bei der Entscheidung für oder gegen ein Studium wirksam wird, welche Bedeutung nach Sozialschicht variierenden Leistungsunterschieden (primärer Effekt) bzw. Kosten-Nutzen-Einschätzungen (sekundärer Effekt) zukommt und wie die Veränderungen institutioneller Rahmenbedingungen im Bildungssystem damit interagieren. Der Literaturüberblick zeigt, dass Bildungsentscheidungen an dieser späten Gelenkstelle in hohem Maße durch sekundäre soziale Herkunftseffekte beeinflusst werden. Insbesondere die mit der Aufnahme eines Studiums verbundenen Investitionsrisiken und Erwartungshaltungen der Bezugsgruppe erklären die Unterschiede zwischen den Sozialschichten. Die Expansion der zur Hochschulreife führenden Bildungsgänge führte zwar zu einer Reduzierung der sozialen Ungleichheit des Erwerbs der Hochschulzugangsberechtigung, sekundäre Herkunftseffekte am Übergang in die Hochschule nahmen im Zeitverlauf jedoch eher zu. Dies zeigt sich darin, dass in den jüngeren Geburtskohorten statusniedrigere Personen nach Erwerb der Hochschulzugangsberechtigung häufiger in eine duale Berufsausbildung oder in nichtuniversitäre Bildungsgänge des tertiären Bereichs abgelenkt werden. Der Beitrag diskutiert Lösungsansätze zur Verringerung sekundärer Herkunftseffekte. (DIPF/Orig.).;;;The present article addresses the question of how social origin affects access to higher education. The role of class-specific differences in school performance (primary effect) and cost-benefit considerations (secondary effect) are considered as well as the way in which changes in the institutional setup of the educational system may interact with social origin. The review shows that educational decisions at this later transition are mainly influenced by secondary effects. In particular, differences between social classes are explained by group-specific investment costs and expectations of the social context associated with continuing higher education. Although expansion of institutional pathways in upper secondary education has reduced social inequality in acquiring higher education entrance qualifications, secondary effects at the transition to university have been found to increase over time. Thus, within younger cohorts, high-school graduates with lower social status are more often diverted from higher education at universities by attractive vocational or nonuniversity pathways. The article discusses approaches to reduce secondary effects of social origin. (DIPF/Orig.).
In: Herkunft und Bildungserfolg von der frühen Kindheit bis ins Erwachsenenalter, S. 233-261
In: Survey research methods: SRM, Band 4, Heft 3, S. 127-138
ISSN: 1864-3361
"Education researchers who study the effect of family social background on student achievement often use students' survey reports of parental education to investigate these effects. However, past research has demonstrated that students misreport their parents' education levels. The authors expand upon this research in two ways. First they use cognitive theories about the response process to develop and test hypotheses about reporting inconsistencies across these variables. Second they evaluate the impact of student misreporting on estimates of the relationship between parental education levels and student math achievement. Using data from the German administration of PISA 2000 (OECD Programme for International Student Assessment) in which both students and parents were asked to report parental variables, the authors show that reporting inconsistencies are a function of student achievement: students with higher math scores tend to provide reports that are more consistent with their parents' reports. This interesting case of differential measurement error has consequences for comparisons of the effects of parental background on student achievement across different subgroups of the population and across countries (a common use of PISA data and other international studies similar to PISA)." (author's abstract)
In: Die deutsche Schule: DDS ; Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Bildungspolitik und pädagogische Praxis, Band 101, Heft 1, S. 33-46
ISSN: 0012-0731
In: ZA-Information / Zentralarchiv für Empirische Sozialforschung, Heft 33, S. 75-93
'In dem vorliegenden Artikel wird die SPIEGEL-Studie des Jahres 1989 für das Fach Psychologie reanalysiert. Es wird gezeigt, unter welchen Voraussetzungen ein Universitäts-Ranking eine Beratungsgrundlage für Studierende bieten kann. Der Vorgehensweise der SPIEGEL-Studie bei der Erstellung der Rangreihe wird die Auswertung mittels latenter Klassenanalyse gegenübergestellt. Wesentliches Charakteristikum dieser Analyse ist die größtmögliche Berücksichtigung der Urteile einzelner Studierender. Ergebnis ist ein spezifisches Profil der beurteilten Studienbedingungen an jeder Universität, das Aussagen über Einheitlichkeit oder Uneinheitlichkeit der Beurteilungen dieser Studienbedingungen zuläßt und sowohl negative als auch positive Bewertungen verdeutlicht. Dies kommt dem Informationsbedürfnis von Studierenden entgegen. Hierbei muß allerdings die Voraussetzung gemacht werden, daß die Urteile der Studierenden repräsentativ für die tatsächlichen Bedingungen am jeweiligen Hochschulort sind.' (Autorenreferat)