AbstractAgainst the background of the European Commission's reform plans of the Stability and Growth Pact, this paper uses NiGEM to simulate the macroeconomic implications of re-applying the fiscal rules in 2024. Next to returning to the unreformed rules, the most prominent options include an expenditure rule. Our results indicate that re-applying the unreformed rules leads to severe cuts in public spending. An expenditure rule would, however, not necessarily alleviate the fiscal adjustment burden. Instead, our simulations show that great care must be taken to specify the expenditure rule, such that fiscal consolidation is achieved in a growth-friendly way.
This policy brief analyses the macroeconomic effects of the EU's Recovery and Resilience Facility (RRF). We present the basics of the RRF and then use the macroeconometric multi-country model NiGEM to analyse the facility's macroeconomic effects. The simulations show, first, that if the funds are in fact used to finance additional public investment (as intended), public capital stocks throughout the EU will increase markedly during the time of the RRF. Second, in some especially hard-hit southern European countries, the RRF would offset a significant share of the output lost during the pandemic. Third, as gains in GDP due to the RRF will be much stronger in (poorer) southern and eastern European countries, the RRF has the potential to reduce economic divergence. Finally, and in direct consequence of the increased GDP, the RRF will lead to lower public debt ratios; between 2.0 and 4.4 percentage points below baseline for southern European countries in 2023.
Some important progress has been made since the crisis, belatedly and often imperfectly, in reforming the institutional framework of the Euro Area. However, the existential weaknesses - redenomination risk given doubts about the effectiveness of the Lender-of-Last-Resort function and the inadequacy of measures to address inherent divergence trends between member countries - have not been resolved. For as long as that is so, the euro area will remain on shaky ground. This report reviews proposals to strengthen the institutional setup of the euro area. A package is proposed that would rectify the over-reliance on the ECB as a firefighter, and put euro area institutions and member states - with the involvement of governments, parliaments and social partners - in charge of dealing with intra-euro area imbalances and keeping growth close to potential. The more a preventive approach can be reinforced, the less recourse is needed to euro-level emergency measures, the greater will be the confidence that such measures can be introduced without risking "moral hazard". ; Seit der Krise sind bei der Reform des institutionellen Rahmens des Euroraums echte Fortschritte erzielt worden, allerdings verspätet und oft unvollkommen. Jedoch sind die existenziellen Schwächen - das Risiko der Wiederernennung angesichts der Zweifel an der Wirksamkeit der Lender-of-Last-Resort-Funktion und der Unzulänglichkeit der Maßnahmen zur Bewältigung der inhärenten Divergenzen zwischen den Mitgliedstaaten - nicht behoben. Solange das so ist, wird der Euroraum auf unsicherem Boden bleiben. In diesem Report werden Vorschläge zur Stärkung der institutionellen Struktur des Euroraums erörtert. Es wird ein Paket vorgeschlagen, das die übermäßige Abhängigkeit von der EZB als Feuerwehrmann beheben und die Institutionen des Euroraums und die Mitgliedstaaten - unter Einbeziehung von Regierungen, nationalen Zentralbanken und Sozialpartnern - mit der Bewältigung von Ungleichgewichten innerhalb des Euroraums und der Aufrechterhaltung des Wachstums in der Nähe des Potenzials beauftragen würde. Je mehr ein präventiver Ansatz verstärkt werden kann, desto weniger Rückgriffe auf Notfallmaßnahmen auf Euro-Ebene erforderlich sind, desto größer wird das Vertrauen sein, dass solche Maßnahmen eingeführt werden können, ohne "moral hazard" zu riskieren.
Der Policy Brief vergleicht die makroökonomischen Entwicklungen Frankreichs und Deutschlands seit Beginn der Währungsunion. Zwar wächst die französische Volkswirtschaft seit der Finanzmarktkrise schwächer als die deutsche, aber seit dem Beginn der Währungsunion sind die beiden Volkswirtschaften bis heute in etwa gleich stark gewachsen. Auch ein Vergleich der beiden Arbeitsmärkte liefert ein komplexeres Bild als gemeinhin angenommen: So hat Frankreich zwar eine deutlich höhere Arbeitslosenquote als Deutschland, aber das Arbeitsvolumen (gearbeitete Stunden) ist dort seit Beginn der Währungsunion stärker gestiegen als in Deutschland. Schließlich fällt auf, dass die inländische Nachfrage in Deutschland über lange Zeit bremsend auf das Wachstum wirkte, während sie in Frankreich eine bedeutende Rolle spielte. Dies änderte sich erst im jüngsten Aufschwung nach der Finanzkrise. Inzwischen ist auch dieser Aufschwung in Deutschland deutlich balancierter als zuvor. Aus gesamteuropäischer Sicht ist es nun von Bedeutung, dass die Arbeitsmarktreformen der Regierung Macron die Machtbalance auf dem französischen Arbeitsmarkt erhalten. In Deutschland sollte hingegen der eingeschlagene Weg expansiverer Fiskal- und Lohnpolitik konsequent fortgesetzt werden, um den Inflationspfad zurück auf die Ziellinie der EZB zu bringen. ; This Policy Brief compares macroeconomic developments in France and Germany since the beginning of monetary union. Although the French economy has been growing slower than the German economy since the financial crisis, the two economies have grown at roughly the same rate since the beginning of monetary union. A comparison of the two labour markets also provides a more complex picture than commonly assumed: France has a much higher unemployment rate than Germany, but the volume of work (total hours worked) has increased more since the beginning of monetary union than in Germany. Finally, it is noticeable that domestic demand in Germany has slowed growth for a long time while it played a significant role in France. This changed only in the recent upswing after the financial crisis. This upswing in Germany has also been much more balanced than before. From a pan-European perspective, it is important that the labour market reforms of the Macron government maintain the balance of power in the French labour market. In Germany, on the other hand, the path taken by more expansionary fiscal and wage policy should be systematically continued in order to bring the inflation path back to the ECB's target.
This Policy Brief compares macroeconomic developments in France and Germany since the beginning of monetary union. Although the French economy has been growing slower than the German economy since the financial crisis, the two economies have grown at roughly the same rate since the beginning of monetary union. A comparison of the two labour markets also provides a more complex picture than commonly assumed: France has a much higher unemployment rate than Germany, but the volume of work (total hours worked) has increased more since the beginning of monetary union than in Germany. Finally, it is noticeable that domestic demand in Germany has slowed growth for a long time while it played a significant role in France. This changed only in the recent upswing after the financial crisis. This upswing in Germany has also been much more balanced than before. From a pan-European perspective, it is important that the labour market reforms of the Macron government maintain the balance of power in the French labour market. In Germany, on the other hand, the path taken by more expansionary fiscal and wage policy should be systematically continued in order to bring the inflation path back to the ECB's target. ; Der Policy Brief vergleicht die makroökonomischen Entwicklungen Frankreichs und Deutschlands seit Beginn der Währungsunion. Zwar wächst die französische Volkswirtschaft seit der Finanzmarktkrise schwächer als die deutsche, aber seit dem Beginn der Währungsunion sind die beiden Volkswirtschaften bis heute in etwa gleich stark gewachsen. Auch ein Vergleich der beiden Arbeitsmärkte liefert ein komplexeres Bild als gemeinhin angenommen: So hat Frankreich zwar eine deutlich höhere Arbeitslosenquote als Deutschland, aber das Arbeitsvolumen (gearbeitete Stunden) ist dort seit Beginn der Währungsunion stärker gestiegen als in Deutschland. Schließlich fällt auf, dass die inländische Nachfrage in Deutschland über lange Zeit bremsend auf das Wachstum wirkte, während sie in Frankreich eine bedeutende Rolle spielte. Dies änderte sich erst im jüngsten Aufschwung nach der Finanzkrise. Inzwischen ist auch dieser Aufschwung in Deutschland deutlich balancierter als zuvor. Aus gesamteuropäischer Sicht ist es nun von Bedeutung, dass die Arbeitsmarktreformen der Regierung Macron die Machtbalance auf dem französischen Arbeitsmarkt erhalten. In Deutschland sollte hingegen der eingeschlagene Weg expansiverer Fiskal- und Lohnpolitik konsequent fortgesetzt werden, um den Inflationspfad zurück auf die Ziellinie der EZB zu bringen.
In this note we elaborate on the effect of the modeling choice of the zero lower bound on the size of the fiscal multiplier. To this end we contrast two different ways to implement the ZLB in a New Keynesian model: the ZLB modeled as an endogenous central bank reaction to a contractionary demand shock as in Christiano, Eichenbaum, Rebelo (2011) and the ZLB modeled as an exogenous monetary shock as in Cogan, Cwik, Taylor, Wieland (2010). We find that only the former treat the ZLB as an appropriate constraint for policy. We show that the economic significant differences in the size of the fiscal multiplier are not only due to differences in the timing assumption of government spending but also driven by the choice of the ZLB modeling. Ceteris paribus, the impact multiplier is higher if the ZLB is modeled appropriately as a constraint.
Households in some European countries increased their indebtedness massively over the past 20 years. Besides household debt, also government debt and corporate debt are in some countries at levels not seen before. While there is a common agreement that these high debt levels are not sustainable there is fewer consensus about the effect of changes in debt and especially debt levels on aggregate demand. Based on a cross country study of 18 European countries we show that there is a strong link between household sector debt and aggregate demand. We strengthen these results by an analysis for Spanish provinces. The level of household debt in the Spanish provinces is highly significant for changes in aggregate demand that translated into increasing unemployment in these regions during the recession following the financial crisis of 2007/08.
Die neuesten Wirtschaftsdaten und -prognosen deuten auf eine Rückkehr der Rezession hin. Lässt sich das erneute Abgleiten in eine Wirtschafts- und Finanzkrise vermeiden? Sebastian Watzka, Ludwig-Maximilians-Universität München, sieht Möglichkeiten, durch energisches und glaubhaftes Handeln der politischen Entscheidungsträger die bereits bestehende Rezession im Euroraum zu beenden und gleichzeitig die bislang robuste deutsche Konjunktur zu stützen. Seiner Ansicht nach sollten mindestens zwei Arten von »stabilisierender und stimulierender Nachfragepolitik« angewendet werden: Investitionen in zukunftsträchtige Projekte, wie erneuerbare Energien, Bildung und Verkehr, und eine leichte Anhebung des Inflationsziels der EZB. Für Friedrich Thießen, Technische Universität Chemnitz, führt die fehlende Nachhaltigkeit der Politik zu einem anhaltenden Schwelen der Krise.