Theory-based approaches to substance misuse and abuse prevention in school
In: New directions for youth development 141
13 Ergebnisse
Sortierung:
In: New directions for youth development 141
In: New directions for youth development: theory, research, and practice, Band 2014, Heft 141, S. 83-94
ISSN: 1537-5781
IPSY (Information + Psychosocial Competence = Protection) is a universal life skills program aiming at the promotion of generic intra‐ and interpersonal life skills, substance specific skills (for example, resistance skills), school bonding, knowledge, and the prevention of substance misuse with a focus on alcohol and tobacco in youth. This program is based on the WHO's life skills approach as well as on theories and empirical findings concerning the development of substance misuse during early adolescence. IPSY is implemented by teachers over three years of schooling (grades 5–7 in Germany). Guided by models of translational research dealing with conditions of a successful translation of etiological findings into evidence‐based prevention programs, the chapter highlights the results of a more than ten‐year research program focusing on the development and evaluation of the IPSY program. Findings on long‐term general effects, mediators and moderators of program effectiveness, and cross‐cultural transferability of the program to other European countries are summarized and discussed in light of dissemination issues.
In: Sucht: Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis, Band 51, Heft 6, S. 364-365
ISSN: 1664-2856
In: New directions for youth development: theory, research, and practice, Band 2014, Heft 141, S. 1-7
ISSN: 1537-5781
In: Enfance, Band 2012, Heft 3, S. 345-356
ISSN: 1969-6981
In: Sucht: Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis, Band 58, Heft 4, S. 247-258
ISSN: 1664-2856
Aims: This pilot study investigated the feasibility and effectiveness of the Life Skills program IPSY (Information + Psychosocial Competence = Protection) with regard to alcohol and cigarette consumption, expectations of regular use, and resistance skills in early adolescence. Thereby, we were particularly interested in the usefulness of peer educators and teachers as program facilitators in the German school setting. Methods: The design included a longitudinal assessment of a peer-led and teacher-led condition with a control group (pre- and post-assessment with a 2-year follow up; classroom-wise randomization, N = 105, T1 10 yrs. old). Results: Results of a series of ANOVAs with repeated measurement indicated that although IPSY facilitated by older peers was highly accepted by the recipients, it was ineffective regarding expectations to regular smoking, and resistance skills towards the offer of cigarettes, and it revealed negative effects on some of the students' outcomes (in particular regarding alcohol use). In contrast, the same program facilitated by teachers had positive effects on substance use and resistance skills. Conclusions: The discussion focuses on peers' characteristics (e. g., experiences in leading a classroom, or own consumption patterns) that might have caused the unexpected findings. This implies that, for target groups in early adolescence, in order to avoid negative outcomes, peer facilitators for universal prevention programs have to be selected and trained with great care.
In: Sucht: Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis, Band 52, Heft 4, S. 268-278
ISSN: 1664-2856
Kulturvergleichende Evaluation eines Lebenskompetenzenprogramms gegen Substanzmissbrauch im Jugendalter <span class="fett">Fragestellung:</span> Diese Studie vergleicht Prozess- und Ergebnisevaluation eines Präventionsprogramms gegen Substanzmissbrauch zwischen deutschen und italienischen Jugendlichen. <span class="fett">Methodik:</span> Datenanalysen basieren auf zwei Evaluationsstudien (Prä-Post-Design, Kontroll- und Versuchsgruppe). </p><p> <span class="fett">Ergebnisse:</span> Die Befunde zeigen, dass das Programm in beiden Kontexten akzeptiert war und mit hoher Qualität implementiert wurde. In der deutschen und italienischen Stichprobe wurden ähnliche Risiko- und Schutzfaktoren für Substanzmissbrauch positiv beeinflusst (z. B. Bindungen an der Schule). Ebenso positiv wirkte sich das Programm auf das Einstiegsalter in den regelmäßigen Alkoholkonsum und auf das Konsumverhalten in beiden Stichproben aus. </p><p> <span class="fett">Schlussfolgerungen:</span> Die Ergebnisse zeigen, dass das Programm in beiden Ländern erfolgreich als universelle Präventionsstrategie eingesetzt werden kann.
In: Sucht: Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis, Band 53, Heft 6, S. 335-346
ISSN: 1664-2856
<span class="fett">Fragestellung:</span> Die Studie vergleicht die Wirksamkeit des Lebenskompetenzprogramms IPSY (Information + Psychosoziale Kompetenz = Schutz) hinsichtlich Tabakkonsums, Lebenskompetenzen, Wissens und Schulbindung zwischen Gymnasien und Regelschulen. </p><p> <span class="fett">Methodik:</span> Der Evaluation liegt ein quasi-experimentelles Kontrollgruppendesign mit zwei Messzeitpunkten zugrunde. Die Datenerhebung erfolgte mittels Fragebögen. Zur Analyse von Moderatoreffekten wurden multivariate Varianzanalysen berechnet. </p><p> <span class="fett">Ergebnisse:</span> Die positiven Effekte auf Verminderung des Tabakkonsums waren unabhängig vom Schultyp. Differenzielle Ergebnisse zeigten sich derart, dass Gymnasiasten eher bei Wissensvermittlung profitierten, Regelschüler eher bei Widerstandsfähigkeiten. </p><p> <span class="fett">Schlussfolgerungen:</span> IPSY kann in beiden Schultypen mit vergleichbarem Erfolg angewendet werden.
In: Sucht: Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis, Band 52, Heft 4, S. 261-267
ISSN: 1664-2856
Peer-Einfluss, Substanzkonsum und Freizeitverhalten: ein Kulturvergleich <span class="fett">Fragestellung:</span> Diese Studie untersucht den Zusammenhang zwischen Freizeitmotivation bzw. Peerdruck und Alkoholkonsum bei Jugendlichen aus drei Kulturen. </p><p> <span class="fett">Methodik:</span> Sekundärdaten aus Süd-Afrika, Deutschland und den USA wurden analysiert. </p><p> <span class="fett">Ergebnisse:</span> Peer-Einfluss korreliert positiv mit Alkoholkonsum in allen drei Stichproben. In der deutschen Stichprobe steht Freizeitmotivation in einem positiven Zusammenhang mit Alkoholkonsum. Geringe intrinsische / identifizierte Motivation bei amerikanischen und geringe identifizierte Motivation bei südafrikanischen Jugendlichen stehen in einen negativen Zusammenhang mit Substanzkonsum. </p><p> <span class="fett">Schlussfolgerungen:</span> Peerdruck steht in den drei Stichproben mit Alkoholkonsum im Jugendalter in Beziehung, wogegen verschiedene Motivationsarten Alkoholkonsum in den drei Kulturen vorhersagen.
In: New directions for youth development: theory, research, and practice, Band 2012, Heft 135, S. 1-10
ISSN: 1537-5781
Das Lebenskompetenzenprogramm IPSY (Information + Psychosoziale Kompetenz = Schutz) wurde für die Klassenstufen 5-7 basierend auf dem aktuellen Forschungsstand zur Entstehung von jugendlichem Substanzmissbrauch entwickelt und als eines der wenigen Lebenskompetenzprogramme weltweit auch langfristig mit Bezug auf Substanzkonsum erfolgreich evaluiert. Das Programm fördert darüber hinaus nachweislich Lebenskompetenzen und die Bindung an die Schule bei Jugendlichen. Auch das Miteinander im Klassenverband wird positiv beeinflusst. Das Buch enthält eine hoch strukturierte, praktische und nutzerfreundliche Anleitung zur Durchführung des Programms im Schulalltag und eine Zusammenfassung der theoretischen Grundlagen sowie der Befunde zur Durchführbarkeit, Akzeptanz und Effektivität. Alle Arbeitsmaterialien können nach erfolgter Registrierung von der Website des Hogrefe Verlags heruntergeladen werden.Für die aktuelle Neuauflage des Werkes wurde die Handreichung zum IPSY-Programm umfassend modernisiert und aktuelle Forschungsbefunde zur Evaluation ergänzt. Dazu flossen in die Überarbeitung Erkenntnisse zu den Gelingensbedingungen der Implementation des Programms in Schulen aus ganz Deutschland ein
In: Journal of research on adolescence
ISSN: 1532-7795
AbstractThe current study uses a mixed method design to investigate Kenyan and Ghanaian adolescents' experiences of puberty, and the relations between gender, country of origin, pubertal status, and body image appraisals (N = 86; Ghana = 46, Kenya = 40, 52.9% female aged 13 and 14). Qualitative results revealed seven major themes; puberty means a universal period of growth and transition into adulthood but also evokes negative emotions of shame, anxiety, and embarrassment, being in sync with peers during puberty is important and knowing that others in their lives similarly experience puberty is reassuring. Quantitative results revealed significant gender and country differences in pubertal status and body image. Ghanaian adolescents had more advanced pubertal status and more positive body image appraisals compared to Kenyan adolescents. Moderation analysis results revealed that for the Kenyan sample, post‐pubertal males had less favorable body image appraisals than their counterparts who were still pre pubertal whilst for females, post‐pubertal girls had more favorable body images than their counterparts. No such effects were observed with the Ghanaian sample. The findings highlight the need for context considerations in understanding body image during the pubertal transition to help identify relevant protective factors for possible interventions. The results affirm the importance of positive body image promotions for adolescents within the African context and suggest the need for much more comprehensive sex education with gender‐specific components to help allay fears about puberty, thus preventing the development of possible adaptation problems.