From huguenots to humanism: Franco‐South African security dialogue
In: South African journal of international affairs: journal of the South African Institute of International Affairs, Band 6, Heft 2, S. 113-125
ISSN: 1938-0275
26 Ergebnisse
Sortierung:
In: South African journal of international affairs: journal of the South African Institute of International Affairs, Band 6, Heft 2, S. 113-125
ISSN: 1938-0275
In: African security review: a working paper series, Band 8, Heft 4, S. 3-19
ISSN: 1024-6029
World Affairs Online
In: African security review: a working paper series, Band 8, Heft 6, S. 70-83
ISSN: 1024-6029
World Affairs Online
In: African security review, Band 8, Heft 6, S. 70-83
ISSN: 2154-0128
In: African security review, Band 8, Heft 4, S. 3-19
ISSN: 2154-0128
In: South African journal of international affairs, Band 6, Heft 2, S. 113-126
ISSN: 1022-0461
In: Conflict, security & development, Band 2, Heft 1, S. 145-149
ISSN: 1467-8802
World Affairs Online
In: African security review: a working paper series, Band 11, Heft 2, S. 17-25
ISSN: 1024-6029
World Affairs Online
In: Development Southern Africa: quarterly journal, Band 18, Heft 1, S. 57-77
ISSN: 0376-835X
Armed forces are, in many developing countries, configured for very restricted and traditional roles. Often their considerable organisational capabilities and human resource expertise are not fully harnessed to the broader developmental objectives of the country concerned. The capabilities of armed forces and their considerable resources can, potentially, be utilised in a much wider arena than simply in the role of territorial defence. Numerous pros and cons can be attached to this expanded deployment of the armed forces and such deployment is critically dependent on the peculiarities of the country, as refelcted in its political culture and its history. It is argued in this article that the collateral utility of the South African National Defence Force is far wider than that which present government policy permits. The effective utilisation of this capability, however, will depend on a high level of political will within government to do so, the revision of existing government policy in this regard, and the effective coordination of these expanded defence efforts within a broader human security policy. (Dev South Afr/DÜI)
World Affairs Online
In: International peacekeeping, Band 7, Heft 3, S. 84-104
ISSN: 1353-3312
World Affairs Online
In: South African journal of international affairs, Band 6, Heft 2, S. 113-125
ISSN: 1022-0461
Der Südafrika-Besuch von Präsident Chirac im Juli 1998 signalisierte das beiderseitige Bemühen um einen neuen Anfang bei den bilateralen Beziehungen. Der vorliegende Beitrag konzentriert sich in diesem Zusammenhang auf die bestehenden und potenziellen Möglichkeiten einer sicherheitspolitischen/militärischen Kooperation und spricht sich für deren Ausweitung aus. Zur Begründung wird die Vielfalt der historischen Verbindungen zwischen Frankreich und Südafrika angeführt. Anschließend geht es um die Frage der französischen Außenpolitik generell und um die aktuelle militärische Präsenz Frankreichs in Afrika. Droht hier eine Reduzierung oder Rationalisierung? Abschließend wird diskutiert, welche Voraussetzungen im 21. Jahrhundert erfüllt sein müssen, damit es zu einer fruchtbaren sicherheitspolitischen Zusammenarbeit mit Südafrika kommen kann. (DÜI-Hlb)
World Affairs Online
In: African security review: a working paper series, Band 7, Heft 2, S. 33-47
ISSN: 1024-6029
World Affairs Online
In: NOD & conversion: international research newsletter, Heft 37: Special Issue on the regional workshop on Defensive Restructuring of the Armed Forces in Southern Africa, S. 28-53
World Affairs Online
In: Peace and the sciences / German edition, Band 26, S. 30-39
World Affairs Online
In: Strategic review for Southern Africa: Strategiese oorsig vir Suider-Afrika, Band 15, Heft 2, S. 43-74
ISSN: 1013-1108
Die "totale Strategie", nach 1978 als offensive Militärdoktrin des "aufgeklärten" Flügels der Nationalen Partei Südafrikas entwickelt, war von westlichen Counter-insurgency-Theorien kopiert. Sie muß im neuen Südafrika durch eine neue Doktrin ersetzt werden, die auf Fähigkeit zum Angriff auf Nachbarländer verzichtet; dafür kann sie auf klassische Taktik südafrikanischen Militärs (Verteidigung in der Tiefe des Raums, leichte und extrem bewegliche Streitkräfte) zurückgreifen. Abschaffung des zentralisierten militärischen Oberkommandos soll die Gefahr eines Putsches verringern und die zivile Kontrolle festigen. Da Südafrika von außen nicht mehr bedroht ist, können belastete Funktionen der Streitkräfte (Special Forces, Geheimdienst) abgebaut werden. Die neue Armee (vielleicht 20-40.000 Mann, in Balance mit den Armeen der Nachbarstaaten) soll weiterhin auf einem kleinen Kader von Berufssoldaten und auf Reservisten beruhen. Die Luftwaffe soll Aufgaben im Rahmen einer regionalen Schnellen Eingreiftruppe übernehmen. Die Marine soll im wesentlichen nur "Flagge zeigen". (APAF-Ans)
World Affairs Online