Introduction: A Thoroughly Branded, but Little-Known Middle East
In: Branding the Middle East: communication strategies and image building from Qom to Casablanca, S. 3-6
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In: Branding the Middle East: communication strategies and image building from Qom to Casablanca, S. 3-6
This edited volume investigates place, product, and personal branding in the Middle East and North Africa, including some studies from adjacent regions and the wider Islamicate world. Going beyond simply presenting logos and slogans, it critically analyses processes of strategic communication and image building under general conditions of globalisation, neoliberalisation, and postmodernisation and, in a regional perspective, of lasting authoritarian rule and increased endeavours for "worlding." In particular, it looks at the multiple actors involved in branding activities, their interests and motives, and investigates tools, channels, and forms of branding. A major interest exists in the entanglements of different spatial scales and in the (in)consistencies of communication measures. Attention is paid to reconfigurations of certain images over time and to the positioning of objects of branding in time and space. Historical case studies supplement the focus on contemporary branding efforts. While branding in the Western world and many emerging economies has been meticulously analysed, this edited volume fills an important gap in the research on MENA countries
In: Les cahiers d'EMAM: études sur le Monde arabe et la Méditerranée, Heft 34
ISSN: 2102-6416
In: Neue politische Literatur: Berichte aus Geschichts- und Politikwissenschaft, Band 65, Heft 3, S. 449-472
ISSN: 2197-6082
AbstractIn the course of the spatial turn, long-established regional subdivisions of the world have been deconstructed, and area studies are increasingly opening up for transregional research. One (re)emerging research field is Trans-Saharan Studies, which considers historical and contemporary entanglements between the Maghreb, the Sahara and the Sahel (with further connections far beyond). Against this background, Steffen Wippel's essay reviews six recently published works that can be assigned to trans-Saharan research: two comprehensive textbooks and a catalogue written in French, two edited volumes that tackle entangled trans-Saharan and trans-Mediterranean migration flows and a study of an enclosed, yet widely interconnected inner-Saharan place and population group.
Der Beitrag untersucht die Verbindungen der nordmarokkanischen Metropole Tanger mit dem subsaharischen Afrika. In den letzten anderthalb Jahrzehnten erlebte die Stadt einen deutlichen Entwicklungsschub, der sich unter anderem in der Etablierung eines Welthafens für den Containerverkehr niederschlug. Zeitgleich forcierte die marokkanische Regierung den Austausch mit Ländern südlich der Sahara, vor allem auf wirtschaftlichem Gebiet. Tanger wurde zu einem wichtigen Umschlaghafen für maritime Handelsströme ins westliche und zentrale Afrika und zog internationale Unternehmen an, die auch afrikanische Märkte bedienen. Zunehmend wird die 2006 eröffnete Tanger-Dakar-Straße für den Handel genutzt, während die Tanger-Halbinsel sich zu einem Knotenpunkt transsaharischer Migration entwickelte. Vermarktungsbemühungen positionieren die Stadt strategisch an der Schnittstelle zwischen Europa und Afrika. Der Beitrag nimmt damit eine lokale Perspektive auf regionale Verflechtungen ein, die sonst zumeist auf nationaler Ebene betrachtet werden; zugleich rückt er transregionale Austauschbeziehungen in den Mittelpunkt, die angesichts vorherrschender Abgrenzungen von Weltregionen lange Zeit vernachlässigt wurden. Aufgrund der immer dichteren Kontakte lässt sich von einem Verflechtungsraum "Tanj'Afrique" sprechen; konzeptionell erlaubt die Bezeichnung – angelehnt an ähnliche Wortkombinationen – ebenso ungleichgewichtige Süd-Süd-Verhältnisse herauszuarbeiten.
BASE
In: Urban studies
« Die Stadtentwicklung in den Metropolen der arabischen Welt folgt seit den 2000er Jahren immer stärker neoliberalen Mustern: Ein Stadtneu- und -umbau wird mit Fokus auf Marketingstrategien und Profitmaximierung im Immobiliensektor vollzogen. Den Rahmen für die konzeptionelle Betrachtung der Stadt als ökonomische Ware und Marke bilden hierbei die autoritären politischen Systeme, der rasante Anstieg der Bevölkerung, die Revolten und Aufstände der letzten Jahre und die beachtlichen Investitionen in städtebauliche Großprojekte. In diesem Band werden theoretische und praktische Aspekte der neoliberalen Stadtentwicklung an ausgewählten Fallbeispielen aus Tanger, Kairo, Ramallah, Beirut, Amman, Tunis, Muscat, Manama und Doha vorgestellt. « (Verlagsbeschreibung)
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