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In: AAR Reflection and Theory in the Study of Religion Ser.
In: Political theology, Band 24, Heft 1, S. 15-34
ISSN: 1743-1719
In: Political theology, Band 23, Heft 5, S. 482-490
ISSN: 1743-1719
In: Modern Asian studies, Band 56, Heft 3, S. 749-775
ISSN: 1469-8099
AbstractFocusing on Rajeev Bhargava's claim that Aśoka was a secularist avant-la-lettre, I dispute the common understanding of secularism as the separation of religion and politics, and argue instead that such separation, to the extent that it existed, was characteristic of traditional religious societies. I then offer an alternative history of secularism as the demise of the traditional balance of power between church and state, and the rise of a unitary state which incorporated a civil religion that excluded competing forms of religiosity within its domain. This model of secularism, exemplified by the seventeenth-century English philosopher Thomas Hobbes, fits Aśoka's Dhamma better than the separationist model does.
In: Political theology, Band 23, Heft 6, S. 626-628
ISSN: 1743-1719
In: Political theology, Band 23, Heft 1-2, S. 8-12
ISSN: 1743-1719
In: Patterns of prejudice: a publication of the Institute for Jewish Policy Research and the American Jewish Committee, Band 54, Heft 1-2, S. 91-108
ISSN: 1461-7331
In: Anthropos: internationale Zeitschrift für Völker- und Sprachenkunde : international review of anthropology and linguistics : revue internationale d'ethnologie et de linguistique, Band 115, Heft 1, S. 260-261
ISSN: 2942-3139
In: Politics, religion & ideology, Band 17, Heft 4, S. 429-432
ISSN: 2156-7697
In: Politics of Religious Freedom, S. 17-28
In: AAR reflection and theory in the study of religion series
In: Theorie und Praxis der Diskursforschung
In: Research
Sabine Exner-Krikorian untersucht in dieser Studie den Diskurs über die gleichgeschlechtliche Ehe in Deutschland von 1998 bis 2017. Sie geht der Frage nach, wie zeitgenössische religiöse, politische und gesellschaftliche Akteur*innen um die Deutungshoheit von Ehe wetteifern. Im Detail wird gezeigt, dass die Diskursakteur*innen in diesem Aushandlungsprozess die Prämisse einer angenommenen Moderne, die Dichotomie religiös/säkular sowie Narrative von und über Religion(en) als diskursive Strategien einsetzen. Eingebettet ist die Analyse in eine historische Rekonstruktion der Ehe seit der Reformation als Deutungs- und Machtkampf politischer und religiöser Akteur*innen. Mit einem zeit-, akteurs- und arenaspezifischen Ansatz verknüpft die Autorin methodologisch die Wissenssoziologische Diskursanalyse (WDA) nach Reiner Keller mit einem religionswissenschaftlichen Erkenntnisinteresse.
In: The Cultural Lives of Law
Frontmatter -- Acknowledgments -- Contents -- Contributors -- Introduction -- chapter one. Moses' Veil Secularization as Christian Myth -- chapter two. Secular Law and the Realm of False Religion -- chapter three. Assenting to the Law -- chapter four. National Security and Secularization in the English Revolution of 1688 -- chapter five. "Intolerance of Intolerance" in the Unitarian Controversy -- chapter six. The University and the Advent of the Academic Secular -- chapter seven. Stasiology -- chapter eight. Against Sovereign Impunity -- chapter nine. Sovereign Power and Secular Indeterminacy -- chapter ten. The Ruse of Law -- chapter eleven. The Religio-Secular Continuum -- chapter twelve. "The Spirits Were Always Watching" -- chapter thirteen. Secular Speech and Popular Passions -- chapter fourteen. Courting Culture -- chapter fifteen. The Peculiar Stake U.S. Protestants Have in the Question of State Recognition of Same-Sex Marriages -- chapter sixteen. Sacred Property -- chapter seventeen. When Is Religion, Religion, and a Knife, a Knife-and Who Decides? -- Index