Danksagung -- Inhalt -- Verzeichnis der Abbildungen und Tabellen -- 1 Einleitung -- 2 Die Erforschung der Erwachsenenbildung und Ergebnisse aktueller Forschungsarbeiten -- 2.1 Vom aufklärerischen Ideal hin zur beruflichen Verwertbarkeit - Die Erwachsenenbildung und ihre Erforschung aus historischer Perspektive -- 2.2 Ausgewählte Ergebnisse aktueller Forschungsarbeiten zum Thema Teilnahme an beruflicher Weiterbildung -- 2.2.1 Teilnahme an Weiterbildung -- 2.2.2 Monetäre Eigenressourcen -- 2.2.3 Zeitliche Eigenressourcen -- 3 Soziale Ungleichheit und berufliche Weiterbildung
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Alexander Yendell geht der Frage nach, ob alle Adressaten der beruflichen Weiterbildung gleichermaßen daran teilhaben können. Er legt eine multiparadigmatische Analyse im Lichte bildungssoziologischer und bildungsökonomischer Studien vor. Seine Betrachtung von Weiterbildungsdaten zwischen 1989 und 2008 zeigt robuste Unterschiede bei der Weiterbildungsteilnahme zwischen sozialen Gruppen, Arbeitsmarktsegmenten, Branchen und innerbetrieblichen Hierarchien auf. Neben wichtigen Indikatoren zur Teilnahme an beruflicher Weiterbildung entdeckt die Studie auch Schwächen der bisherigen Weiterbildungsforschung, deren Erklärungsansätze oftmals unzureichend sind. Der Inhalt • Theoretische Ansätze zur Erklärung der Teilnahme an beruflicher Weiterbildung • Teilnahme an beruflicher Weiterbildung nach soziodemographischen und erwerbstätigkeitsbezogenen Merkmalen und im Kontext von Unternehmen, Branchen, Arbeitsmarktsegmenten und Milieus • Determinanten der Teilnahme an beruflicher Weiterbildung nichtselbstständiger Erwerbstätiger im Zeitvergleich und innerhalb von Arbeitsmarktsegmenten Die Zielgruppen • Dozierende und Studierende mit den Schwerpunkten Erwachsenenbildung, lebenslanges Lernen, berufliche Weiterbildung, Bildungsungleichheit und soziale Ungleichheit • Erwachsenenbildner, (Weiter)Bildungspolitiker, Bildungsjournalisten Der Autor Dr. Alexander Yendell ist Post-Doktorand an der Universität Leipzig am Institut für Praktische Theologie, Abteilung Religions- und Kirchensoziologie
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Kaum ein Ereignis mit religiösem Bezug lockt über 100.000 Besucher an wie der Deutsche Evangelische Kirchentag. Dabei stehen spätestens seit dem Aufkommen der neuen Friedensbewegung nicht nur religiöse Inhalte im Programm des Kirchentags, sondern auch gesellschaftspolitische Themen.Vor diesem Hintergrund stellt sich die Frage, welche sozialen Gruppen der Kirchentag anzieht und welche vielfältigen Motivationen dem Besuch zugrunde liegen. Ist es der religiöse oder der politische Charakter des Kirchentags, der die Besucher fasziniert? Besuchen insbesondere jüngere Menschen den Kirchentag nur, weil er für sie ein Spaßevent ist? Auf der Grundlage zweier großer Umfragen anlässlich der evangelischen Kirchentage in Dresden 2011 und Hamburg 2013 werden Antworten auf diese Fragen gegeben. Damit steht ein einmaliges empirisches Material zur Verfügung, welches die Aussagen und Meinungen der Kirchentagsbesucher aufnimmt und vor dem Hintergrund der generellen religiösen Entwicklungen von Säkularisierung, Individualisierung und religiöser Pluralisierung deutet
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Wie viel Engagement wird in das eigene lebenslange Lernen investiert? Welche individuellen und sozialen Faktoren bestimmen das Weiterbildungsverhalten? Welche Rückschlüsse können für die regionale Weiterbildungslandschaft gezogen werden? Erstmals liegen Daten aus Nordrhein-Westfalen vor, die diese Fragen aus dem Blickwinkel der Erwachsenenbildungswissenschaft beantworten. Differenziert nach zentralen Merkmalen der sozialen Lebenslage und lebensphasenspezifischen Handlungskontexten untersuchen die Autoren das formelle und informelle Lern- und Weiterbildungsverhalten der nordrhein-westfälischen Bevölkerung. Im Fokus der empirischen Untersuchung stehen die Belastbarkeit und die Bereitschaftspotenziale hinsichtlich der eigenen Weiterbildungsfinanzierung vor dem Hintergrund der sinkenden öffentlichen Unterstützung. Weiterbildungssparen ist eines der wichtigen und aktuell behandelten Schlagwörter.
Wie viel Engagement wird in das eigene lebenslange Lernen investiert? Welche individuellen und sozialen Faktoren bestimmen das Weiterbildungsverhalten? Welche Rückschlüsse können für die regionale Weiterbildungslandschaft gezogen werden? Erstmals liegen Daten aus Nordrhein-Westfalen vor, die diese Fragen aus dem Blickwinkel der Erwachsenenbildungswissenschaft beantworten. Differenziert nach zentralen Merkmalen der sozialen Lebenslage und lebensphasenspezifischen Handlungskontexten untersuchen die Autoren das formelle und informelle Lern- und Weiterbildungsverhalten der nordrhein-westfälischen Bevölkerung. Im Fokus der empirischen Untersuchung stehen die Belastbarkeit und die Bereitschaftspotenziale hinsichtlich der eigenen Weiterbildungsfinanzierung vor dem Hintergrund der sinkenden öffentlichen Unterstützung. Weiterbildungssparen ist eines der wichtigen und aktuell behandelten Schlagwörter.
While some research addresses the relationship between religiosity and political attitudes, little is known about the relationship between religion, conspiracy beliefs, and political culture. Using the concept of authoritarianism, we hypothesise that a conspiracy mentality is likely to be associated with ethnocentric and anti‐democratic attitudes, just as some types of religion—e.g., religious fundamentalism—have a close affinity to authoritarian attitudes. Using data from an online UK survey (N = 1093; quota sample, representative of education, gender, age, and region), we enquire to what extent belief in conspiracy theories is associated with xenophobic, racist, and anti‐democratic attitudes, which aspects of religiosity in combination with other factors play a role in conspiracy beliefs, and which communicative and interpretative practices are associated with belief in conspiracy ideologies. Our analysis reveals that both belief in classical conspiracy theories and belief in Covid‐19 conspiracy theories are significantly related to anti‐Muslim sentiments, anti‐Black racism, and right‐wing extremism. Moreover, a regression analysis shows that an initially discovered relationship between the strength of religiosity and conspiracy mentality disappears once religious fundamentalism is included in the model. The effect of religious fundamentalism is moderated by narcissism and the style of social media use—namely, trusting posts made by one's friends more than the opinions of experts.
AbstractDrawing on such theoretical paradigms as Social Identity Theory, the deprivation hypothesis, and the concept of trust, we sought to investigate how religiosity relates to attitudes towards Islam among the Swiss population. In this quantitative study based on the data of the Swiss Household Panel 2015 (n=10,848) we took into account both public religious practice and personal religiosity. A hierarchical linear regression analysis revealed that religiosity influenced attitudes towards Islam, in that affiliation to one of the large churches (Protestant or Catholic), had a weak positive influence, which might in turn reflect a focus within the large churches on religious freedom and inter-religious dialogue. The effect of church attendance in general on attitudes was positive albeit rather weak. In comparison, personal religiosity was important, with people with a high level of personal religiosity being more likely to have a positive attitude towards Islam. One important finding was that religiosity contributed more to explaining variance than did other factors such as social trust, political position or national identity. Other influential factors included political attitude and trust in other people. The study also revealed that those Swiss people for whom national identity was particularly important were more likely to have a negative view of Islam. While belonging to an Evangelical denomination was significant in our regression models, and exerted an even stronger negative impact when variables of religiosity were included, the impact lost its significance in models which included the importance of Swiss identity. We conclude that Evangelicals are more negative towards Islam not because of their religiosity, but because they tend to have a strong national identity.
Research on Islamophobia in Switzerland, and on the role of religiosity in relation to Islamophobia, is in its infancy. Against this background, we analyzed data from an online survey conducted in Switzerland on "Xenosophia and Xenophobia in and between Abrahamic religions". The results of a multivariate analysis revealed that, besides right-wing authoritarianism, social dominance orientation, and political orientation, indicators related to religion play a crucial role. We found that the greater the role of religion, and the more central it is for the individual, the more likely it is that the individual has a positive view of Islam. We claim that a person's level of religiosity is accompanied by her adoption of religious values, such as neighbourliness and tolerance, and that the more religious individuals are, the more likely they are occupied with different religions, which leads to tolerance as long as it is not accompanied by a fundamentalist religious orientation. Also relevant is that the preference for the state to have a secularized relationship with religion is accompanied by a fear of Islam. We propose that studies on Islamophobia, as well as on other prejudices, should use differentiated measures for religiosity; the Centrality of Religiosity Scale (CRS) turned out to be a reliable instrument of measurement in this regard.
Research on Islamophobia in Switzerland, and on the role of religiosity in relation to Islamophobia, is in its infancy. Against this background, we analyzed data from an online survey conducted in Switzerland on "Xenosophia and Xenophobia in and between Abrahamic religions". The results of a multivariate analysis revealed that, besides right-wing authoritarianism, social dominance orientation, and political orientation, indicators related to religion play a crucial role. We found that the greater the role of religion, and the more central it is for the individual, the more likely it is that the individual has a positive view of Islam. We claim that a person's level of religiosity is accompanied by her adoption of religious values, such as neighbourliness and tolerance, and that the more religious individuals are, the more likely they are occupied with different religions, which leads to tolerance as long as it is not accompanied by a fundamentalist religious orientation. Also relevant is that the preference for the state to have a secularized relationship with religion is accompanied by a fear of Islam. We propose that studies on Islamophobia, as well as on other prejudices, should use differentiated measures for religiosity; the Centrality of Religiosity Scale (CRS) turned out to be a reliable instrument of measurement in this regard.