Konkordanz und Konfliktlinien in der Schweiz: eine Überprüfung der Konkordanztheorie aufgrund qualitativer und quantitativer Analysen der eidgenössischen Volksabstimmungen von 1848 bis 1947
In: Berner Studien zur Politikwissenschaft Bd. 15
7 Ergebnisse
Sortierung:
In: Berner Studien zur Politikwissenschaft Bd. 15
In: Berner Forschungen zur neuesten allgemeinen und Schweizer Geschichte Bd. 1
In: Allgemeine schweizerische Militärzeitschrift: ASMZ, Band 170, Heft 7-8, S. 39-40
ISSN: 0002-5925
In: Swiss political science review, Band 10, Heft 4, S. 59-92
In: Swiss political science review: SPSR = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft : SZPW = Revue suisse de science politique : RSSP, Band 10, Heft 4, S. 59-92
ISSN: 1662-6370
ZusammenfassungKommt die Regierungsmehrheit in einer halbdirekten Demokratie gut organisierten Minderheiten nicht entgegen, riskiert sie, dass der Gesetzgebungsprozess mittels Volksrechten blockiert wird. Nach Neidhart (1970) ist die Aufnahme politischer Gegner in die Regierung eine mögliche Strategie zur Annäherung und Deblockierung. Die vorliegende Fallstudie untersucht, ob die Kooptation der schweizerischen katholisch‐konservativen Opposition in die vormalige Einparteienregierung des Freisinns 1891 die erwartete Wirkung gezeigt hat. Der behauptete Annäherungs‐ und Deblockierungsprozess zwischen 1874 und 1914 wird anhand quantitativer und qualitativer Daten zu 62 Volksabstimmungen und anhand von 100 Namensabstimmungen aus dem Nationalrat untersucht. Zusätzlich wird das damalige Schlüsseldossier der Eisenbahnverstaatlichung einer Analyse unterzogen. Die Ergebnisse zeigen, dass die Aufnahme der Opposition in die Regierung nur einen schwachen unmittelbaren Effekt auf die Annäherung und die Deblockierung hatte. Die beiden einst verfeindeten Lager haben sich bereits vor 1891 angenähert, sei es im Parlament oder an der Urne.
With the project "Conflict Lines in the Federal State" we investigated the controversial but little explored question of the extent to which political structures dampen conflicts, or whether concordance only contributes to a balance once the conflicts in society have already peaked. The case study Switzerland was used to investigate:
- the evolution and development of the lines of conflict;
- the clashes of interests as they emerged at the level of the political elite as well as possible connections between the behaviour of political parties in the voting struggle and the voting behaviour of the population;
- the forerunning or following up of political integration in relation to institutional change towards concordance;
- the political practice of the Swiss governing parties over time and how strongly this practice corresponds to the model of concordance.
The central thesis of concordance theory was that political stability can be achieved in socio-structurally heterogeneous societies if, firstly, the political elites behave cooperatively and, secondly, they are able to convince their respective social basis of the compromises achieved. The four cleavages identified by Lipset and Rokkan in 1967 and the "new" lines of conflict identified by various researchers who have further developed the Cleavage concept are regarded as structural opposites that have led to ongoing conflicts of interest and ultimately to the formation of different parties in Western Europe. For Switzerland, seven normative lines of conflict have emerged over a longer period of time, namely the opposites church-state, federalism-centralism, the conflict between the various language groups, the conflict dimensions urban-rural, labour-capital, "materialism-post-materialism" and "modernisation-tradition".
In: Canadian journal of political science: CJPS = Revue canadienne de science politique : RCSP, Band 40, Heft 2, S. 317-342
ISSN: 0008-4239