Chapter 1: Introduction -- Chapter 2: Whatever happened to the Third World -- Chapter 3: What preceded development economics -- Chapter 4: The first generation of development economists -- Chapter 5: The second generation of development economists -- Chapter 6: Main components of the third generation -- Chapter 7: trade, globalisation and development.
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Dedication -- Preface -- Acknowledgments -- Contents -- List of Figures -- List of Tables -- 1: Political and Economic Developments, 1914-2014 -- A Bird's-Eye View -- The Great War and the Great Depression -- The Roaring Twenties -- The Great Depression -- The Outbreak of World War II -- Capitalism or Socialism? That's the Question -- Preparing for the Postwar Period: Marshall Plan -- Bretton Woods and the UN -- Affluence -- The Return of Neoclassical Economics -- Stagflation -- Slaying the Inflation Dragon -- Neoclassical Economics Takes Centre Stage -- Capitalism Riding High
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This paper focuses on how consumer motivation can be tapped in order to encourage the adoption of cleaner technologies. Consumers are heterogeneous they may be guided by intrinsic motivation or extrinsic motivation. While information provision policies (such as the energy label for cars) may be effective in encouraging certain consumers to adopt green cars, financial incentive schemes (such as subsidies or fines) may be more persuasive for extrinsically-motivated consumers. We develop a dynamic theory of adoption of environmental innovations, in which information-provision policies are followed by financial incentives (first 'carrot', then 'stick' incentives). Analysis of a survey dataset of Swiss households observes considerable heterogeneity in terms of support of information-provision or financial incentive policies, in line with our conjectures. Our results will be of particular interest to policymakers interested in guiding consumers towards cleaner technologies.
Vor 20 Jahren wurde im Zuge der Rentenreform 2001 die Einführung der Riester-Rente beschlossen: Die Riester-Rente sollte ein wesentlicher Baustein des Alterssicherungssystems in Deutschland werden und das sinkende Niveau der gesetzlichen Rentenversicherung mindestens ausgleichen. Daten, die im Rahmen des Sozio-oekonomischen Panels erhoben wurden, zeigen, dass dieses Ziel bisher nicht erreicht wurde. Die Verbreitung der Riester-Rente stagniert seit zehn Jahren bei etwa 25 Prozent der erwerbsfähigen Bevölkerung. Ein Großteil der Haushalte wird also nicht erreicht. Aus sozialpolitischer Sicht ist es besonders problematisch, dass es eine starke Ungleichheit in der Verbreitung gibt, die sich über die Zeit noch verstärkt hat. Im Jahr 2020 hatten nur etwa 13 Prozent der Personen im untersten Einkommensquintil einen Riester-Vertrag im Vergleich zu knapp 32 Prozent im obersten Quintil. Bei den RentenbezieherInnen zeigt sich, dass die Riester-Rente gemessen an allen eigenen Alterseinkommen mit einem Anteil von etwa fünf Prozent bisher nur eine geringe Bedeutung für die Lebensstandardsicherung hat. Die Riester-Rente muss grundlegend reformiert werden, wenn sie ein wesentlicher Baustein des Alterssicherungssystems in Deutschland sein soll. Eine Möglichkeit wäre es, die private Altersvorsoge über einen verpflichtenden staatlichen Vorsorgefonds zu organisieren in Anlehnung an das schwedische Modell eines standardisierten Altersvorsorgeprodukts mit geringen Bürokratiekosten. Dabei muss jedoch garantiert werden, dass die obligatorischen Beiträge auch geleistet werden können, wenn Menschen nur über geringe Einkommen verfügen oder arbeitslos sind.